لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

خداحافظی «جمعه ايرانی»


«جمعه ايرانی» سالهاست روزهای جمعه از راديو ايران ميهمان خانه های ايرانی هاست.
سالهاست که تعداد زيادی از مردم با شنيدن اين صداهای آشنا صبح جمعه خود را آغاز می کنند.
سعيد توکل، سردبير و تهيه کننده برنامه جمعه ايرانی دليل توقف اين برنامه را ايرادهايی دانست که مديران جوان حوزه نظارت صدا و سيما به برنامه می گيرند.
سردبير و تهيه کننده برنامه جمعه ايرانی گفته که ۹ ماه است سکوت کرده و وقتی متوجه شده زحماتی که برای توليد برنامه به عوامل می دهد بی نتيجه می ماند و ممکن است برنامه پخش نشود تصميم گرفته توليد آن را متوقف کند.
سعيد توکل، سردبير و تهيه کننده برنامه جمعه ايرانی به خبرگزاری مهر گفت که قرار بود هفته آينده ضبط برنامه انجام شود ولی وقتی با تذکرات جدی واحد نظارتی سازمان صدا و سيما روبرو شده به اين نتيجه رسيده که بهتر است ضبط برنامه در سال جديد متوقف شود.
آقای توکل به خبرگزاری مهر گفته که در نامه ای به معاون صدای جمهوری اسلامی به او گفته که با توجه به شرايط موجود، ضبط برنامه جمعه ايرانی را ادامه نمی دهد اما بخش هايی از برنامه های ضبط شده پيشين می توانند پخش شوند.
سردبير و تهيه کننده برنامه جمعه ايرانی همچنين گفته که بعد از گذشت ۲۶ سال از پخش اين برنامه واحد نظارتی صدا و سيما همچنان از اين برنامه اشکالات فراوان می گيرد.
آقای توکل به خبرگزاری مهر گفت که ساليان سال است در پاسخ به اين تذکرها گفته است که قالب های طنز تغيير کرده و حتی سطح پيامک هايی که مردم با هم رد و بدل می کنند متفاوت شده است.
سردبير و تهيه کننده برنامه جمعه ايرانی گفته که ۹ ماه است سکوت کرده و وقتی متوجه شده زحماتی که برای توليد برنامه به عوامل می دهد بی نتيجه می ماند و ممکن است برنامه پخش نشود تصميم گرفته توليد آن را متوقف کند.
خبرگزاری مهر گزارش داده که مدير راديو ايران حاضر به مصاحبه با اين خبرگزاری نشده و گفته است که روز شنبه در نشستی خبری درباره اين برنامه توضيح خواهد داد.
برنامه جمعه ايرانی پيش از اين با عنوان «صبح جمعه با شما» روی آنتن می رفت.
صبح جمعه با شما برنامه شاد و طنزی بود که طرفداران بسياری داشت و معروف ترين برنامه راديويی بود که در سال های جنگ و در دهه ۶۰ بی رقيب مانده بود.
زمانی که صبح جمعه با شما پخش می شد هنوز برنامه های طنز راديويی به شيوه کنونی پخش نمی شدند و امکانات برای تهيه برنامه راديويی کمتر بود.
با اين حال بسياری از کارشناسان راديو اين برنامه را بی رقيب می دانستند.
صبح جمعه با شما در حالی از راديو خداحافظی کرد که شبکه های راديويی و تلويزيونی در ايران در حال افزايش بودند.
چند سال بعد در سال ۱۳۸۲ برنامه جمعه ايرانی جايگزين آن شد. منوچهر آذری، علی رضا جاويد نيا، رضا عبدی، اصغر سمسارزاده، مينو غزنوی، شوکت حجت، احسان کرمی، الهام صفوی زاده، مهران اماميه و امير سهيلی در برنامه جمعه ايرانی فعاليت دارند.
منوچهر نوذری، فرهنگ مهرپرور، مهين ديهيم، عزت الله مقبلی، کنعان کيانی و مهدی آژير از چهره های معروف برنامه پر شنونده صبح جمعه با شما بودند که در سال های پيش درگذشتند.
XS
SM
MD
LG