لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

روزنامه های صبح چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۸


روزنامه تهران امروز از « جوسازی عليه هاشمی رفسنجانی در آستانه اجلاس خبرگان » خبر داده و نوشته که برخی رسانه‌های حامی دولت در آستانه اجلاس خبرگان با انتشار اخبار و گزارش هايی ادعا کرده اند که « برخی اعضای خبرگان رهبری برای اجلاس پيش‌رو برنامه‌های خاصی دارند و قصد اتمام حجت با هاشمی‌رفسنجانی را دارند. »

اين روزنامه همچنين به انتشار اعلاميه هايی در برخی مساجد قم عليه هاشمی رفسنجانی جمله نوشته مسجد اهل‌بيت قم قرائت شده حاميان دولت اعلام کرده اند که « ما از نمايندگان مجلس خبرگان رهبری می‌خواهيم که در اجلاسيه چهار اسفند سال جاری نسبت به اين مساله تصميم‌گيری کنند و در اين راه برخی موانع آيين‌نامه‌ای داخلی و خارجی را در برابر اهميت وجاهت ملی و اسلامی مجلس خبرگان چندان مهم نشمارند. »

پنج ميليون دانش آموز مردودی در ۶ سال

روزنامه همشهری ۵ ميليون دانش آموز مردودی را چالش جدی آموزش و پرورش خوانده و نوشته که « با اعلام آمار پنج ميليون دانش آموز مردودی توسط مرکز پژوهش‌های مجلس به نظر می‌رسد وزير آموزش و پرورش که پيش از اين آمار چهار ميليونی را غير واقعی دانسته بود بايد به راه حل‌‌های خروج از اين بحران بينديشد. »

به نوشته اين روزنامه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی مبنی بر چگونگی اصلاح الگوی مصرف در آموزش و پرورش با تاکيد بر اينکه اين دستگاه بيشترين نيروی انسانی را در بين دستگاه‌های دولتی داراست و سهم قابل توجهی از بودجه جاری کشور را به خود اختصاص می‌دهد، عنوان کرده که « با اين وصف آموزش و پرورش تاکنون نتوانسته‌است انتظارات را برآورده سازد. »

همشهری به نقل از گزارش مرکز پژوهش های مجلس نوشته که مردودی ۵ ميليون دانش آموز مردودی در ۶ سال اخير هزينه‌های آموزشی، روانی، اجتماعی و خانوادگی سنگينی به دنبال داشته و حداقل ۲ هزار و ۲۳۵ ميليارد تومان هزينه مالی داشته است.

تحميل ۷۰ درصد هزينه درمان به مردم

روزنامه خراسان نگرانی کميسيون بهداشت درباره افزايش سهم مردم از هزينه های درمان به بيش از۷۰ درصد را مورد توجه قرار داده است.

اين روزنامه از قول اعضای کميسيون بهداشت مجلس شورای اسلامی نوشته « بودجه پيشنهادی دولت برای وزارت بهداشت و درمان نه تنها ظرفيت تحقق قانون برنامه چهارم توسعه را برای کاهش سهم مردم از هزينه های درمان به ۳۰ درصد ندارد، بلکه امکان افزايش سهم مردم در حوزه درمان به بالاتر از ۷۰ درصد کنونی نيز وجود دارد.»

عليرضا مرندی عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس با تاکيد براينکه قطعا وزارت بهداشت در سال آينده نيز با کسری بودجه مواجه خواهد شد به اين روزنامه گفته در اين شرايط بيمارستان ها و مراکز درمانی مجبور به ادامه فعاليت در حالت ورشکستگی هستند و « کسری بودجه وزارت بهداشت در طول سال ضرر هنگفتی به مردم وارد می کند و مردم مجبورند برخی هزينه ها را از جيبشان بپردازند. »

عبدالعظيم جمشيدزهی، ديگر عضو کميسيون بهداشت مجلس نيز به اين روزنامه گفته که سال آينده هزينه های درمانی مردم بالاتر خواهد رفت و وزارت بهداشت با مشکل کسری بودجه مواجه خواهد شد، چرا که دولت نتوانست با بودجه سال ۸۸ و متمم يک هزار و ۲۰۰ ميليارد تومانی حوزه سلامت را اداره کند.

علی حکمت همچنان در سلول انفرادی

روزنامه اعتماد از ادامه بازداشت علی حکمت سردبير روزنامه توقيف شده خرداتد در سلول انفرادی خبر داده و نوشته « خانواده علی حکمت از بازداشت شدگان پس از انتخابات از بلاتکليفی وی ابراز نگرانی کرده و گفته اند که « وضعيت وی هنوز نامشخص است و کماکان در انفرادی به سر می برد. »

اين روزنامه همچنين از ملاقات روز سه شنبه بدرالسادات مفيدی دبير بازداشت شده انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران با خانواده اش خبر داده اما نوشته که مسعود آقايی همسر بدرالسادات مفيدی نيز که همراه همسرش از هفتم دی ماه در بازداشت به سر می برد تاکنون ديداری با خانواده خود نداشته و تنها دو هفته پيش تماس کوتاهی با خانواده خود داشته است.

روزنامه اعتماد همچنين خبر داده که هادی حکيم شفايی استاد زبان انگليسی دانشگاه آزاد واحد بجنورد ساعت ۹ و نيم شب ۲۲ بهمن در منزل خود بازداشت شده و با وجود گذشت چندين روز از بازداشت وی خانواده اش همچنان در بی خبری به سر می برند.

«علی قادر» عضو کانون دفاع از حقوق کودکان نيز از بازداشت شدگانی است که به نوشته اين روزنامه بی خبری از سرنوشتش ادامه دارد.

«بحران در کارخانه های ذوب آهن کشور»

روزنامه جمهوری اسلامی از بحران در کارخانه های ذوب آهن کشور خبر داده است.

اين روزنامه با تاکيد بر « بحران اقتصادی در واحدهای صنعتی و توليدی کشور » به نقل از نماينده فلاورجان در مجلس نوشته درشرايطی که درهای اقتصاد کشور به روی کالاهای خارجی به ويژه از نوع بی کيفيت چينی باز است ، بسياری از کارخانجات ذوب آهن انواع محصولات آهنی را در حجم بالا توليد و انبار کرده اند اما بازار فروشی نيست.

ناصرموسوی لارگانی با اشاره به وضعيت بحرانی زندگی کارگران گفته « تصور کنيد که حقوق کارگری ۲۶۳ هزار تومان يعنی يک سوم خط فقر باشد و تازه ۵ ماه هم همين مقدار را دريافت نکند ببينيد خانواده اين کارگر بخت برگشته در چه شرايطی به سر می برد. »

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی اين نماينده مجلس همچنين گفته « اگرچه می پذيريم ۲۶۳ هزار تومان هرگز نمی تواند يک زندگی متوسط رو به پايين را تامين کند اما اين واقعيت تاسف آور نيز وجود دارد که کارفرمايان توان پرداخت دستمزد بالا به کارگران را ندارند. »
XS
SM
MD
LG