لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۰

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


جمهوری اسلامی:«دادگاهی در فرانسه ۸۵ ميليون دلار از دارايی های بانک مرکزی ايران را مسدود کرده است.»
جمهوری اسلامی:«دادگاهی در فرانسه ۸۵ ميليون دلار از دارايی های بانک مرکزی ايران را مسدود کرده است.»

روزنامه کيهان، در شماره امروز خود نامه مدير سايت اينترنتی نزديک به دولت، که اخيرا حملاتی را بر عليه خانواده آيت الله خمينی در آن صورت گرفت، را منتشر کرده و از قول وی بار ديگر به نزديکان بنيانگذار جمهوری اسلامی حمله کرده است.


روزنامه کيهان در اين نامه دفتر نشر آثار آيت الله خمينی را متهم کرده که طی سال های اخير مطالب افراد ضد انقلاب را در نشريات خود نشر داده اند.


کيهان به بهانه انتشار نامه مذکور، در ادعايی بی سابقه، دفتر نشر آثار آيت الله خمينی که رياست آن با حسن خمينی است، را به همکاری با سازمان سيا، صدای امريکا، مجاهدين خلق، مرکز نيکسون متهم کرده است.


«کنترل فرهنگی از دست می رود»


روزنامه اعتماد،عنوان اصلی خود را به هشدار بهروز افخمی به مديران وزارت ارشاد اختصاص داده و از قول وی نوشته که کشور در معرض از دست دادن کنترل فرهنگی قرار گرفته است.


به نوشته اين روزنامه آقای افخمی در آخرين اظهارنظرش مديريت فرهنگی را سبب ناتوانی فرهنگ و هنر کشور عنوان کرد و گفته «با احتياط و ترس و لرز بيش از حد، در حال از دست رفتن کنترل مديريت فرهنگی و همچنين مديريت اوقات فراغت مردم هستيم.»


اعتماد از قول وی نوشته «ما کنترل اوقات فراغت مردم را در عرصه سينما از دست داده ايم. يعنی سينمای ايران در حال حاضر به صورتی اداره می شود که در حقيقت هيچ حضوری در اوقات فراغت مردم ندارد. از نظر سياسی، اگر سياستی که الان در وزارت ارشاد اعمال می شود، به بقيه مديريت فرهنگی نيز تسری يابد، به اين نتيجه منجر می شود که حاکميت نظام در زمينه فرهنگی منحل شود.»


مخالفت احمدی نژاد برای فروش بنزین به قیمت آزاد


روزنامه خراسان، به نقل از«يک منبع مطلع درنهادرياست جمهوری» نوشته که «محموداحمدی نژاد به شدت با طرح ستاد تبصره ۱۳ برای فروش بنزين به قيمت آزاد در ايام تعطيلات نوروز مخالفت کرده است.»


اين روزنامه نوشته «احتمال زياد طرح فروش بنزين آزاد در ايام تعطيلات نوروز منتفی خواهد شد و يا سازوکار جديدی در اين رابطه لحاظ می شود.»


خراسان درعين حال به نقل از مهدی هاشمی ریيس ستاد سهميه بندی بنزين نوشته«قيمت جديد بنزين سهميه ای در سال ۸۷ در پايان تعطيلات نوروز اعلام خواهد شد.»


وی همچنين گفته«احتمال تداوم توزيع بنزين آزاد در صورت موفقيت آميز بودن دوره آزمايشی بعد از تعطيلات نوروز نيز وجود دارد.»


تعطيلی بلند مدت مجلس شورای اسلامی


روزنامه تهران امروز از تعطيلی بلند مدت مجلس شورای اسلامی خبر داده و نوشته که مجلس تا ۱۹ فروردين سال ۸۷ به تعطيلات انتخاباتی رفته است.


اين روزنامه نوشته:«سال برای مجلسيان ۲۸ روز زودتر به پايان رسيد تا نمايندگانی که همچنان خواستار حفظ کرسی خود هستند مقدمات حضور دوباره خود را در مجلس آينده فراهم کنند. به نوشته تهران امروز مجلس هفتم که عمر آن در خرداد ماه ۸۷ به پايان می رسد تاکنون ۱۸۳ مصوبه را در کارنامه خود ثبت کرده است.»


مسدود کردن بخشی از دارايی های ايران در فرانسه


روزنامه جمهوری اسلامی خبر مسدود کردن بخشی از دارايی های ايران در فرانسه را مورد توجه قرار داده است.


اين روزنامه نوشته «دادگاهی در فرانسه ۸۵ ميليون دلار از دارايی های بانک مرکزی ايران را مسدود کرده است.»


روزنامه جمهوری اسلامی نوشته «وکيل شکات پرونده ايران با دست زدن به تلاش های ديپلماتيک و سياسی فراوان تلاش کرده تا از پيشروی پرونده ممانعت به عمل آورد اما اقدام دادگاه فرانسوی به نفع شاکيان آمريکايی در واقع موضع جديد اين کشور را در قبال ايران نمايان می سازد.»


به نوشته اين روزنامه دو شاکی اين پرونده به نام های « ست بن هايم » و « جنی روبين »، اولی در عمليات بمبگذاری در اتوبوسی در غزه در سال ۷۴ توسط گروه جهاد اسلامی فلسطين،و دومی در حمله انتحاری حماس در مرکز شهر قدس در سال ۷۸ زخمی شده اند و علت توقيف دارايی بانک مرکزی ايران حمايت مالی و نظامی از اين دو گروه مسلح اعلام شده است.


مشکلات صادرات پسته


روزنامه سرمايه، گزارشی از وضعيت پسته صادراتی منتشر کرده، و نوشته که با تعيين حد مجاز جديد قارچ آفلاتوکسين توسط اتحاديه اروپا صادرات پسته از ايران متوقف می شود.


به نوشته اين روزنامه،سه حد مجاز پيشنهادی برای قارچ آفلاتوکسين موجود در پسته در فروردين ماه آينده طی مذاکراتی در اتحاديه اروپا تعيين می شود که کمترين ميزان آن در پسته امريکايی وجود دارد،پس از آن ترکيه و پسته ايرانی با ميزان بيشتری از قارچ آفلاتوکسين در رتبه سوم قرار دارد.


سرمايه به نقل از محمدحسن شمس فرد،رييس اتحاديه صادرکنندگان خشکبار کشور نوشته در «در صورتی که حدمجاز قارچ آفلاتوکسين فروردين ۸۷ تعيين شود؛ صادرات پسته متوقف خواهد شد.»چرا که پسته ايرانی دارای مقدار زيادی از اين نوع قارچ است.


آلودگی هوا در سوسنگرد


روزنامه همشهری، خبر داده که آلودگی هوا در سوسنگرد ‪ خبر داده و نوشته«انتشار شديد گرد و غبار غليظ، ‪ ده ‬نفر را چهارشنبه (اول اسفند) روانه بيمارستان چمران سوسنگرد مرکز شهرستان دشت آزادگان خوزستان کرده است.»


به نوشته اين روزنامه عبدالعلی کوتی رييس اين بيمارستان علت انتقال اين افراد به بيمارستان را «بيماری های قلبی و تنفسی ناشی از گرد و غبار غليظ» ذکر کرده است.


همشهری در عين حال نوشته « به دليل گرد و غبار نسبتاً غليظ،که بيشتر مناطق خوزستان را در بر گرفته، مدارس دو مقطع ابتدايی و راهنمايی در اهواز و چهار شهر خرمشهر، آبادان، دشت آزادگان و شادگان در روز گذشته تعطيل بوده است.»


XS
SM
MD
LG