لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

بانک کابل؛ بحران پول و سیاست


بانک مرکزی افغانستان اعلام کرد، آماده است به «بانک کابل» برای خروج از بحران دامنگیر آن یاری دهد. صدها تن از سپرده گذاران، از بیم ورشکستگی بانک کابل، در روزهای گذشته جلوِ شعبه‌های این بانک صف کشیده‌اند تا موجودی‌هایشان را از آن خارج کنند.

این بیم، ناشی از سرمایه‌گذاری چندین میلیون دلاری بانک کابل در طرح‌های پر مخاطره‌ای است که سیاستمداران افغان در آن دست دارند.
همزمان، دولت افغانستان خبر احتمال ورشکستگی بانک کابل را شایعه و بی‌پایه دانسته است.

کابل بانک در هالهء از ابهام وتشویش
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:36 0:00


به گزارش سایت بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، شيرخان فرنود بنیانگذار و رئيس سابق کابل بانک هم برای اينکه از هيجان در بين سهامداران و مشتريان اين بانک جلوگيری نمايد، در کنفرانس خبری اظهار داشت که تغييرات در کادر رهبری بانک به نفع اين بانک می‌باشد.

به گزارش این سایت، هرچند نسبت به روزهای گذشته صفوف مشتريان در مقابل دفتر مرکزی کابل بانک در کابل متراکم‌تر به نظر می‌رسيدند اما مشتريان آنقدر مضطرب و هيجانی نبودند. چند تن از اين افراد به خبر نگار راديو آزادی گفتند که سخنان بنیانگذار کابل بانک برای آنها تا حد زياد راحت ايجاد کرد.

به نوشته این سایت، سهامدار بزرگ ديگر اين بانک حسين فهيم، برادر مارشال فهيم معاون رئيس‌جمهور می باشد که ۹۲ مليون دلار از اين بانک قرض گرفته است.

رئيس‌جمهور حامد کرزی به رئيس کابل بانک دستور داده است، ۱۶۰ میليون دلاری را که در ساختمان‌های مجلل در دوبی سرمايه‌گذاری کرده است نيز برگرداند.

در بخش درباره ما کابل بانک می‌خوانیم «بزرگترين بانک تجارتی در افغانستان است که به تاريخ ۲۷ جون ۲۰۰۴ به فعاليت آغاز کرد. کابل بانک از نگاه خدمات بانکی، تعداد مشتريان، کارمندان، نمايندگی‌ها و ساير تسهيلات لقب بهترين بانک در افغانستان را از آن خود ساخت».
XS
SM
MD
LG