لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

مهدی کروبی: در حال حاضر شرایط برای آشتی ملی فراهم نیست


دبیرکل حزب اعتماد ملی می گوید: در میان کسانی که در مسند قدرت هستند دو رویکرد وجود دارد که یکی از این رویکردها را می‌توان منطقی خواند، اما رویکرد دیگر سرکوبگرانه است.
دبیرکل حزب اعتماد ملی می گوید: در میان کسانی که در مسند قدرت هستند دو رویکرد وجود دارد که یکی از این رویکردها را می‌توان منطقی خواند، اما رویکرد دیگر سرکوبگرانه است.
مهدی کروبی از رهبران معترض در جمهوری اسلامی ايران در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی «لوموند» با اشاره به این که نظام از دو اصل بنیادی جمهوریت و اسلامیت منحرف شده است، هشدار داد که «نه امروز و نه فردا، سرکوب راه حل نيست.»

آقای کروبی در این مصاحبه که روز دوشنبه منتشر شد، با تأکید بر اهمیت جنبش دانشجویی در ایران گفت: لایه‌های مختلفی از جامعه از جمله زنان، بازاریان، دانشجویان، روحانیون، کارمندان و... در جنبش اعتراضی شرکت کردند، چرا که «نظام از دو اصل بنیادی خود یعنی جمهوریت و اسلام منحرف شده است.»

آقای کروبی اضافه کرد: ‌«آشتی ملی گزينه خوب و منطقی است و عقلای دو طرف مخالفتی با آن ندارند... اما برای رسيدن به آشتی ملی بايد زمينه را فراهم کرد. در حال حاضر شرايط برای چنين کاری فراهم نيست. برخی نمی‌خواهند هيج چيز را رها کنند و همه چيز را برای خودشان می‌خواهند. به هر حال سرکوب راه حل نيست. نه امروز و نه فردا.»

دبیرکل حزب اعتماد ملی همچنین گفت: در میان کسانی که در مسند قدرت هستند دو رویکرد وجود دارد که یکی از این رویکردها را می‌توان منطقی خواند، اما رویکرد دیگر سرکوبگرانه است.

آقای کروبی در این مصاحبه، راه حل رسيدن به مصالحه را «تحمل و قبول انتقاد» دانست.

وی افزود که برخی از افراد میانه‌رو در طیف اصولگرا به این موضوع پی برده‌اند ولی متأسفانه آنها چندان قدرتی ندارند.

پیشتر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از طرح آيت‌الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان رهبری، که طرح «آشتی ملی» نام گرفته بود، به شدت انتقاد کرده و گفته بود که هرگز با قانون‌ شکنان و مخالفان آرای ملت نمی‌توان طرح وحدت ريخت و خواصی که پس از انتخابات به اشتباه سکوت کردند اکنون نيز سکوت کنند و دم از وحدت نزنند.

مهدی کروبی در ادامه مصاحبه خود با روزنامه لوموند گفت: «من در مورد آینده کشور خوشبینم چرا که مردم ایران مردمی بزرگ، صبور و باهوشند.»

وی همچنین در مورد نامه‌های اعتراض خود به «شکنجه زندانیان» گفت که در این مورد به وظیفه قانونی، شهروندی، روحانی و میهن‌دوستانه خود عمل کرده است و افزود که نامه‌های اعتراضی وی «موجب شده است وضعیت زندان‌ها بهتر شود.»

پیشتر آقای کروبی اطلاعاتی در خصوص اقدامات عليه بازداشت‌شدگان، از جمله تجاوز، نامه هایی منتشر کرده بود و از مسئولان خواست که به اين موارد رسيدگی کنند.

دبيرکل حزب اعتماد ملی در این مورد با اشاره به حوادث پس از انتخابات و رويکرد مسئولان نظام جمهوری اسلامی در قبال تظاهرات «آرام» معترضان گفته بود: «جريان حاکم به جای ادای مسئوليت، معترضان را سرکوب کرد، مورد ضرب و شتم قرار داد و موجب جان باختن کسانی شد که تنها به نتيجه يک انتخابات اعتراض داشتند و متأسفانه با بازداشت شدگان رفتاری صورت گرفت که موجب شده تا به امروز همچنان گرفتار حوادث پس از انتخابات باشيم.»

به گفته آقای کروبی، ‌«وظیفه قوه قضائیه این است که مردم را مطلع کند تا ماجرای شکنجه کهریزک مانند حمله به خوابگاه دانشگاه تهران پایان نگیرد و فقط یک نفر به خاطر دزدیدن ریش‌تراش محکوم شود.»

اشاره این نامزد معترض انتخابات به حمله به کوی دانشگاه در روز هجدهم تیرماه ۱۳۷۸ است که در جریان آن، لباس شخصی ها و نیروی انتظامی وارد کوی دانشگاه تهران در خیابان امیرآباد شمالی شدند؛ در این حمله دست کم یک نفر کشته و شمار بسیاری زخمی شدند.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی پس از این حوادث تنها یک سرباز نیروی انتظامی را برای دزدیدن یک ریش تراش دانشجویان مجرم شناخت.
XS
SM
MD
LG