لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۲

کروبی: مقابل چشم مردم جوانان را کشته اند


مهدی کروبی
مهدی کروبی
دبير کل حزب اعتماد ملی و رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، یکشنبه، در مراسمی که برای تقدير از تلاش های حاميان انتخاباتی اش برگزار شد گفت: « مقابل چشم مردم جوانان را کشته اند و اينک می گويند ما اصلاً اسلحه ای دراختيار نداشته ايم. من به عنوان عضو اين نظام از اين دروغ های واضح و نسنجيده شرمنده هستم. »

مقامات رسمی جمهوری اسلامی می گويند که ۲۰ نفر در اعتراضات دو ماه گذشته کشته شده ولی منابع غير رسمی خبر از صدها کشته می دهند.

مهدی کروبی افزود : «اکنون آنقدر به مردم دروغ گفته شده است که هر شايعه ای را مردم باور می کنند و اين برای من يادآرو دوران مبارزه ام قبل از پيروزی انقلاب اسلامی است.»

به گزارش سايت سحام نيوز، پایگاه خبری حزب اعتماد ملی، اين مراسم قرار بود که در تالار سنتی عيقيق برگزار شود که به علت عدم ارائه مجوز از سوی فرمانداری تهران در دفتر امام جمارانی برگزار شد .

آقای کروبی با اشاره به نامه نگاری های برخی از مسئولان به امام زمان گفت: «ابتدا آقايان می گويند که اين افراد توسط نيروهای ما کشته نشده اند و انگاه به امام زمان نامه می نوسيند و می گويند که دست ما خالی بوده و هم شهيد داده ايم و هم مظلوميم و هم ستم کشيده ايم و اين ديگر جای بسی تعجب است.»

این سخنان در حالی بیان می شود که سرلشگر فيروزآبادی، رييس ستاد کل نيروهای مسلح اخیرا در نامه ای خطاب به امام زمان نوشت : « نيروهای حافظ امنيت هيچ‌گاه سلاحی در دست نداشتند و به کار نبردند. ماموران حفظ امنيت و مدافعان حريم قانون کتک خوردند، زخمی شدند، شهيد شدند، بی رحمانه آنها را زير چرخ‌های ماشين گرفتند، اما صبورانه با جانشان از مردم دفاع کردند؛ در مقابل آنها برای کشته‌های دروغی خود عزاداری کردند.»

آقای کروبی همچنين در مورد نماز جمعه اخير تهران، با اشاره به اینکه به وی حمله شده و عمامه وی را به زمین انداخته اند، گفت: « پس چگونه اينها می خواهند برخوردهای که با مردم صورت گرفته را کتمان کنند و يا به گردند ديگری بياندازند . چرا که همه اين اتفاقات مقابل چشم مردم صورت گرفته است.»

دو روز پس از انجام نماز جمعه ۲۶ تیرماه به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی که با استقبال عده زیادی از حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی روبه‌رو شد، نیروی انتظامی از دستگیری ۴۰ نفر در حاشیه این مراسم خبر داد.

مهدی کروبی همچنين ابراز اميدواری کرد که هر چه سريعتر حاميانش از زندان آزاد شوند.

در پی اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوری در ايران، صدها نفر از فعالان سياسی و مدنی و شماری از روزنامه نگاران دستگير شده اند.

محمد علی ابطحی، معاون رئیس جمهوری ایران در زمان محمد خاتمی، و هنگامه شهیدی، روزنامه نگار، از جمله حامیان مهدی کروبی هستند که بازداشت شده اند.

بسیاری از نهادهای مدافع حقوق بشر در مورد وضعیت این یازداشت شدگان ابراز نگرانی کرده و می گویند گزارش هایی دریافت کرده اند که برخی از این زندانیان شکنجه شده اند.
XS
SM
MD
LG