لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۶

فرمانده ارشد القاعده در پاکستان کشته شد


الياس کشميری
الياس کشميری

مقامات اطلاعاتی پاکستان می گويند در حمله موشکی هواپيماهای بدون سرنشين آمريکايی به روستايی در ولايت وزيرستان جنوبی پاکستان، که در آخرين ساعات روز جمعه رخ داد، يکی از رهبران ارشد گروه القاعده کشته شده است.

به گزارش سی ان ان ، الياس کشميری، که گفته می شود در اين حمله موشکی کشته شده، «مغز نظامی» القاعده محسوب می شد. از الياس کشميری به عنوان يکی از خطرناکترين تروريست ها در جهان نام برده می شد.

او مظنون به برنامه ريزی يک رشته حملات گسترده عليه نيروهای امنيتی کشورهای غربی و پاکستانی در داخل کشور پاکستان است.


در سپتامبر ۲۰۰۹ گزارش هايی به اشتباه از کشته شدن الياس کشميری در حمله موشکی هواپيماهای بدون سرنشين آمريکا منتشر شده بود.

مقامات پاکستانی می گويند حمله آمريکا در روز جمعه پس از آن صورت گرفت که ماموران اطلاعاتی محلی پاکستانی، آمريکايی ها را از محل الياس کشميری مطلع ساختند.

الياس کشميری پيشتر همراه با نيروهای ويژه پاکستانی عليه نيروهای هندی در منطقه کشمير جنگيده بود. وی يک چشم خود را در عمليات نظامی از دست داده است.

وزارت خارجه آمريکا پیشتر کشميری را، به عنوان فرماندۀ حرکت الجهاد اسلامی معرفی کرده و نوشته بود وی از عمليات و حملات تروريستی القاعده پشتيبانی می کند.

به نوشته وزارت خارجه آمریکا «کشميری از حملات عليه پرسنک و تاسیسات متعلق به دولت پاکستان، از جمله از حملۀ صورت گرفته در اواسط سال ۲۰۰۹ عليه ادارات وابسته به سرویس اطلاعاتی پاکستان ((ISI ) و حمله به پليس پاکستان در شهر لاهور پاکستان، که به کشته شدن ۲۳ نفر منجر گرديد و صدها نفر مجروح به جا گذاشت حمايت کرده است.»

وزارت خارجه آمریکا همچنین در مورد کشميری نوشته بود، وی همچنين از سال ۲۰۰۱ هدايت اردوی آموزشی حرکت الجهاد اسلامی (HUJI) را به عهده داشته است.

در سال ۲۰۰۹، کشميری مرکز آموزش نظامی را در ميرام شاه در وزيرستان شمالی در منطقۀ قبيله ای تحت مديريت فدرال پاکستان سرپرستی می کرد. دستور ترور ژنرال امير فيصل علوی، فرماندۀ سابق نیروهای ويژۀ ارتش پاکستان، در اکتبر ۲۰۰۸ نيز از طرف وی صادر شده است.

XS
SM
MD
LG