لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

خامنه ای: دشمن مشکلات اقتصادی را بزرگنمایی می کند


آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران. عکس از فارس.
آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران. عکس از فارس.

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، روز چهارشنبه، در سخنرانی در شيراز، از عملکرد اقتصادی دولت دفاع کرد و «دشمن» را مسئول بزرگنمایی مشکلات دانست.


رهبر جمهوری اسلامی گفت: « راديوهای بيگانه، با تمرکز بر ايران، به گونه ای تبليغ مي کنند که گرانی در ايران، به خاطر بی توجهی مسئولان دولت و ديگر بخش ها است، در حالی که مسئولان کاملا به اين موضوع توجه دارند.»


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آيت الله خامنه ای گفت: «سال گذشته نيز دشمن درصدد ايجاد اختلال در اقتصاد کشور و بزرگنمايی مشکلات بود که راه اساسی مقابله با مشکلات اقتصادی موجود، انضباط مالی، صرفه جويی، و پرهيز از اسراف است.»

اين سخنان آيت الله خامنه ای در حالی بيان می شود که بسياری از مسئولان جمهوری اسلامی به شدت از عملکرد اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد، بخصوص در مورد مبارزه با گرانی انتقاد کرده اند.


داوود دانش جعفری، وزير سابق امور اقتصادی و دارايی، روز سوم ارديبهشت، هنگام تحويل وزارتخانه به سرپرست جديد، به شدت از عملکرد دولت در مورد تورم انتقاد کرد و ريشه آن را به سياست های انبساطی دولت، کسری بودجه و رشد نقدينگی نسبت داد و گفت: «آيا می شود انتظار داشت که برای انجام تکاليف بودجه ۱۳۸۷ نزديک به ۶۰ ميليارد دلار نفتی توسط بانک مرکزی تبديل به ريال شود، ولی نقدينگی بالا نرود؟! هر کس بلد است بفرمايد انجام دهد. يا اگر نقدينگی بالا رفت، کاری کنيم که تورم بالا نرود؟! هر کس می تواند بفرمايد انجام دهد.»


رهبر جمهوری اسلامی گرانی را ناشی از بحران اقتصادی بی سابقه در ۶۰ سال گذشته در آمريکا دانست، که به ساير نقاط جهان سرايت کرده است.


در حالی آيت الله خامنه ای می گويد که «وضعيت اقتصادی در ايران از بسياری از کشورها بهتر است»، نرخ تورم ايران، بر پايه آمار رسمی بانک مرکزی، پيرامون ۲۰ درصد نوسان می کند و بنا به گزارش ماه آوريل صندوق بين المللی پول درباره چشم انداز اقتصاد جهانی، در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ ميلادی نيز با فاصله زياد، بالا ترين نرخ تورم در خاور ميانه خواهد بود.


آيت الله علی خامنه ای همچنين با اشاره به برنامه هسته ای ايران گفت: «دشمنان ملت ايران از روند پيشرفت اين کشور دستپاچه شده و بر فشارهای خود افزوده اند، اما ملت ايران هر تحريم و محاصره را به زمينه ای برای پيشرفت مضاعف تبديل خواهد کرد.»


وی تحريم های اقتصادی عليه ايران بی اثر دانسته و گفت: « ملت ايران از اول انقلاب در محاصره و تحريم بوده است.»


شورای امنيت تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران صادر کرده است و از تهران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند. ايران همواره از اين خواسته سر پيچی کرده است.


آمريکا و غرب، ايران را متهم به ساختن بمب اتمی می کند در حالی که تهران هدف برنامه هسته ای خود را صلح آميز می خواند.


XS
SM
MD
LG