لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

کیسینجر: فقط آمریکا باید در مورد جنگ با ایران تصمیم بگیرد


هنری کیسینجر: آمریکا باید خطوط قرمز هسته‌ای ایران را بدون اعلام، تعیین کند و به ایران اجازه عبور از آن را ندهد
هنری کیسینجر: آمریکا باید خطوط قرمز هسته‌ای ایران را بدون اعلام، تعیین کند و به ایران اجازه عبور از آن را ندهد
هنری کیسينجر، وزير پيشين خارجه آمريکا، روز جمعه، ۱۴ مهرماه، به روزنامه واشينگتن پست گفت فقط آمريکا بايد در مورد جنگ با ايران تصميم بگيرد و اين کار نبايد به اسرائيل سپرده شود.

آقای کیسینجر در مورد درخواست اسرائیل برای تعیین خطوط قرمز برای برنامه هسته ای ایران از سوی آمریکا، گفت: «آیا ما باید این خطوط قرمز را اعلام کنیم تا اسرائیل یا کشور دیگری از آن برای توجیه حمله استفاده کند؟ نه ما این کار را نمی توانیم انجام دهیم. فقط آمریکا باید در این مورد تصمیم بگیرد و نمی تواند این کار را به اسرائیل بسپرد.»

هنری کسينجر که در دهه هفتاد میلادی وزیر خارجه آمریکا بود، افزود: «وقتی می گوییم دستيابی ايران به سلاح هسته ای غير قابل قبول است، بايد مشخص کنیم غير قابل قبول به چه معنايی است.»

وی تصریح کرد: «آمریکا باید خطوط قرمز (برنامه هسته‌ای ایران) را بدون اعلام، تعیین کند و به ایران اجازه عبور از آن را ندهد.»

سخنان آقای کیسینجر در حالی بیان می شود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از آمریکا خواسته است تا برای برنامه هسته ای ایران خط قرمز تعیین کند.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، دوم مهرماه، برای نخستين بار شخصا درخواست بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل برای تعيين «خط قرمز روشن» در قبال برنامه هسته ای ايران را رد کرد و گفت که آمريکا منافع ملی خود و ملتش را در نظر می گيرد.

آقای نتانیاهو ششم مهرماه، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل نیز بخش اصلی سخنان خود را به خطر ایران مجهز به سلاح اتمی اختصاص داد.

وی گفت که برنامه اتمی ایران ۷۰ درصد از مراحل لازم برای ساخت بمب را طی کرده است و جامعه جهانی باید خط قرمز روشنی برای تهران ترسیم کند تا ایران به آستانه ساخت بمب نرسد.

نخست‌وزیر اسرائیل که خود ماژیک قرمز در دست داشت، با کشیدن خط قرمز، گفت جهان باید برای ایران خط قرمز مشخص کند. این عمل آقای نتانیاهو، با انتقاد شدید در اسرائیل روبرو شد.

اسرائیل و غرب ایران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد، در حالی که تهران همواره برنامه هسته ای خود را صلح آمیز خوانده است.
XS
SM
MD
LG