لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۹

ملاقات با برادران كردپور پس از ٤٥ روز بى خبرى


از آذربايجان غربی خبر می رسد که نزديک يک ماه و نيم پس از بازداشت خسرو و مسعود کردپور دو گزارشگر زندانی، خانواده اين دو برادر توانستند در زندان زير نظر «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در اروميه آنها را ملاقات کنند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:21 0:00
لینک مستقیم

خسرو و مسعود کردپور پيش از بازداشت در روزهای ۱۷ و ۱۹ اسفند سال گذشته، گزارشگر نهادی به نام «آژانس خبری موکريان» بودند.

در آغاز گفت و گويی با رادیو فردا، کمال حسينی همکار مسعود و خسرو کردپور در «آژانس خبری موکريان» در بوکان، درباره ملاقات روز دوشنبه اعضای خانواده با اين دو می گويد:


امروز به اتفاق همسر خسرو و خواهر بزرگترشان يعنی خواهر خسرو و مسعود به اطلاعات سپاه در اروميه مراجعه کرديم و بالاخره بعد ۴۵ روز خانواده‌شان موفق شدند که خسرو ومسعود را ملاقات کنند. هر کدام به مدت ده دقيقه و جدا جدا. با حضور البته بازجو که آنجا حضور داشت.

درباره شرايط بازداشت‌شان چه اطلاعاتی دادند در اين ملاقات؟

هر دو برادر وضعيت بازداشت‌شان که به حق استفاده از وکيل که طولانی مدت بوده اعتراض داشتند. علی الخصوص خسرو که به خانواده گفته که اگر وضعيت اينطوری بلاتکليف ادامه داشته باشد من اعتصاب خواهم کرد. و مسعود هم اعتراض کرده به اينکه ۴۵ روز است در انفرادی حتی ازش بازجويی نشده و فقط يک بار بازجو به او مراجعه کرده و در طول اين مدت نه گذاشتند برای هواخوری برود بيرون و نه با کسی ديداری داشته باشد. هر دو به اين وضعيت اعتراض کرده‌اند و کماکان به راهی که آمده‌اند مصمم بودند و گفتند که در چارچوب قانون مطبوعات کار کرديم و تشويش نکرديم. در همين حد. اعتراض کرده‌اند به وضعيت طولانی شدن بازداشت‌شان.

آيا الان اتهام خسرو و مسعود کردپور معلوم شده؟

نه خير. هنوز هيچ اطلاعی از دلايل بازداشت‌شان يا اتهام احتمالی‌شان وجود ندارد. چون خانواده از بازجو که پرسيدند گفته است که بعدا که پرونده به دادگاه برود ما اطلاع‌رسانی خواهيم کرد. وکيل‌هايشان هم که موفق نشده‌اند با آنها ملاقات کنند. ولی در طی چند روز اخير وکالت‌نامه‌های آقای جمالی و آقای مزين که دو وکيل خسرو و مسعود هستند به دست خسرو و مسعود رسانده‌اند که امضا کنند. اين را به خانواده گفته‌اند که وکالت‌نامه‌ها را ما امضا کرديم.

اين بازداشت‌ها در ارتباط با خبرنگاری برای نهادی به اسم آژانس خبری موکريان بوده يا اين هم معلوم نيست؟

بله در همين چارچوب بوده. بالاخره خبرگزاری موکريان حدود هفت هشت سالی است در منطقه اخبار مربوط به فعالان مدنی و حقوق بشری منتشر می‌کند. بازداشت‌ها و زندان‌ها و احکامی که از دادگاه‌های مختلف شهرهای کردستان صادر می‌شود بازتاب و منعکس می‌کند. آنطوری که خانواده اظهار کرده‌اند،‌ به شان گفتند که شما خوراک رسانه‌های بيگانه را تهيه کرديد تا حال. در حالی که خبرگزاری موکريان يک رسانه‌ای بود در منطقه. بازتاب چيزهايی را می‌داد که به وقوع پيوسته. يعنی خيلی وقتها هم خسرو به دادستانی مهاباد،‌به دادگاه انقلاب مهاباد مراجعه می‌کرد و دادنامه‌ها را رويت می‌کرد. که خدای نکرده اخبار کذبی منتشر نشود در خبرگزاری موکريان.

اقدام بعدی خانواده چيست؟

خانواده می‌خواهند از مجاری قانونی که وجود دارد مسئولان مربوطه را مجاب کنند که اجازه دهند وکلا با برادران کردپور ملاقات کنند. و هرچه زودتر پرونده‌شان به دادگاه ارجاع داده شود. ما امروز بعد ملاقاتی که خانواده با برادران کردپور داشتند با وکلا هم تماس گرفتيم که هفته اخير هر دو تايشان قول مساعد دادند که بيايند مهاباد از طريق دادگاه و بازپرسی اجازه بگيرند که بروند به اروميه و با اطلاعات سپاه ملاقاتی داشته باشند تا ببينند وضعيت پرونده‌شان به کجا ختم می‌شود.
XS
SM
MD
LG