لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

«سطح همكاری‌ها ديگر بر اساس پروتكل الحاقی نيست»


علی لاریجانی گفت که ایران قصد خروج از «ان پی تی» را ندارد.
علی لاریجانی گفت که ایران قصد خروج از «ان پی تی» را ندارد.

علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی، سه شنبه ۱۹ دی در نشست خبری خود با ریيس کميسيون سياست خارجی مجلس پاکستان در مورد همکاری با آژانس انرژی هسته ای گفت: «تجديد نظر در مورد همکاری‌ها با آژانس تا به حال هم انجام شده و در گذشته ما همکاری های وسيعی بر اساس پروتکل الحاقی داشتيم، به آنها هم گفته بوديم که اگر شما با پرونده ما برخورد غير معقول و غير منطقی کنيد، ما اجرای پروتکل را معلق می‌کنيم؛ بنابراين سطح همکاری‌ها ديگر بر اساس پروتکل الحاقی نيست.»

پروتکل الحاقی به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را ايران، در روز ۱۸ دسامبر ۲۰۰۳ امضا کرد، اما مجلس شورای اسلامی تاکنون آن را تصويب نکرده است. اين پروتکل امکان بازرسی های سرزده و گسترده تر از تاسيسات اتمی را فراهم می کند.

همزمان با امضای پروتکل الحاقی، ايالات متحده، امضای پروتکل الحاقی توسط جمهوری اسلامی ايران را مورد استقبال قرار داده بود و آن را «گامی مفيد درمسيری صحيح » توصيف کرده بود.

در آن زمان علی اکبر صالحی، به نمايندگی از جمهوری اسلامی ايران و محمد البرادعی مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، پروتکل را امضا کرده بودند.

با این حال علی لاريجانی گفت که ايران قصد خروج کامل را از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای ندارد.

آقای لاريجانی افزود: «هرچند ان پی تی (پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای) غير عادلانه اجرا می‌شود؛ ولی اگر خوب اجرا شود، قانون خوبی است؛ بنابراين ما اصراری نداريم که به سمت خروج از ان پی تی برويم به همين دليل راههای مختلف ديگر را طی می‌کنيم. ما اميدواريم که آنها کاری نکنند که سطح همکاری‌های ايران کاهش پيدا کند.»

وی گفت: «راههای مختلفی وجود دارد؛ يعنی ان پی تی و پادمان و آژانس مقرراتی دارد که می‌تواند در اين زمينه مؤثر باشد.»

دبير شورای عالی امنيت ملی سياست هسته ای ايران را خواست همه جريان های سياسی ايران دانست. علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی ديروز اعلام کرد که ايران از حق هسته ای خود نخواهد گذشت و مسوولين نيز چنين حقی ندارند.

پيش از اين جبهه اصلاح طلب مشارکت از مقامات ايرانی طی بيانيه ای خواسته بود که به ميز مذاکره برگردند.

علی لاريجانی در مورد تحريم بانک سپه از سوی آمريکا گفت: «آنها از اين آزارهای بانکی کم و بيش در بعضی موارد انجام دادند که خيلی مهم نيست که در اراده ايران تاثير گذارد؛ شايد در محاسباتشان اشتباه دارند.»

مارگارت بکت وزیرخارجه بریتانیا اخیرا در مقاله ای که در «جروزالم پست» منتشر کرد گفت که نگرانی ما در مورد سلاح هسته ای ایران است و نه انرژی هسته ای. وی افزود: «ايران قدم های ساده ای نيز برنداشته تا نشان دهد که جاه طلبی های هسته ای این کشور صلح طلبانه است.»


خانم بکت نوشت که در ماه گذشته شورای امنيت سازمان ملل تصميم به تحريم ايران گرفت و بر خلاف آنچه احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، می گويد اين تصميم گيری توطئه قدرت های زورگو نيست تا ايران را از انرژی هسته ای محروم کنند.


XS
SM
MD
LG