لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

صادق آملی لاریجانی به ریاست قوه قضائیه منصوب شد


صادق آملی لاريجانی
صادق آملی لاريجانی
آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در حکمی آيت الله صادق آملی لاريجانی، برادر علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، را به رياست قوه قضائيه منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، در حکم آيت الله خامنه ای آمده است: «اکنون که دوران تمديد شده‌ی مسئوليت آیت‌الله آقای هاشمی‌شاهرودی در قوه‌ی قضائيه به پايان رسيده است، با تشکر و تقدير از مجاهدتها و خدمات ارزنده و ماندگار ايشان، جنابعالی را که از برجستگان علمیِ حوزه‌ی علميه‌ی قم و برخوردار از روحيه‌ و توان نوآوری و ابتکار ميباشيد، براساس اصل يکصدوپنجاه‌وهفت قانون اساسی، به رياست قوه‌ی قضائيه‌ی جمهوری اسلامی‌ايران منصوب ميکنم.»

آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی از مردادماه ۸۳ دوره دوم ریاست خود بر قوه قضائیه را آغاز کرده بود. این دوره در ۲۵ مرداد ماه ۸۸ پایان می‌یابد.

نام آیت‌الله صادق لاریجانی از چندین ماه قبل به عنوان گزینه اصلی تصدی ریاست قوه قضائیه در رسانه‌های ایران مطرح شده بود و برخی رسانه‌ها به گمانه‌زنی پیرامون افرادی که آقای لاریجانی را در مدیریت دستگاه قضایی ایران همراهی خواهند کرد می‌پرداختند.

از جمله در تازه‌ترین گمانه‌زنی گفته می‌شد که غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر برکنار شده اطلاعات و محمد جهرمی وزیر کار دولت نهم، و همچنین عباسعلی کدخدایی سخنگوی کنونی شورای نگهبان پس از معارفه صادق لاریجانی به قوه قضائیه خواهند رفت.

زمانی که در سال ۷۸ هاشمی شاهرودی ریاست دستگاه قضایی ایران را بر عهده گرفت، آشکارا اعلام کرد که ویرانه‌ای را تحویل گرفته است.

آقای شاهرودی در طول سال‌های ریاست بر قوه قضائیه کوشید تا برخی اصلاحات را در سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایجاد کند که مهم‌ترین این اصلاحات بازسازی نقش دادستان و دادستانی در سیستم قضایی کشور بود.
XS
SM
MD
LG