لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

آغاز رایزنی حریری برای تشکیل دولت


Lebanon -- Saad Hariri, leader of Lebanon's pro-Western coalition, at a press conference in Beirut, 08Jun2009
Lebanon -- Saad Hariri, leader of Lebanon's pro-Western coalition, at a press conference in Beirut, 08Jun2009
سعد حريری رئيس فراکسيون «المستقبل» در دوره جديد پارلمانی لبنان درپی دريافت ماموريت رسمی برای تشکيل دولت جديد اين کشور، رايزنی با فراکسيون ها و نمايندگان و ساير شخصيت های صحنه سياست لبنان را آغاز کرده تا دولت خود را هرچه زودتر برای گرفتن رای اعتماد به پارلمان معرفی کند.

ميشل سليمان رئيس جمهوری لبنان شنبه ماموريت تشکيل دولت جديد را به سعد حريری واگذار کرد. ۸۶ نماينده از مجموع ۱۲۸ عضو دوره جديد پارلمان، در رايزنی های بيست روز اخير به ميشل سليمان مشورت داده بودند که پست نخست وزيری را به سعد حريری واگذار کند.

حزب شيعه «امل» به رهبری نبيه بری دريک سنت شکنی، برخلاف ۴۲ نماينده حزب الله و حزب «آزاد ملی» به رهبری ميشل عون، به ميشل سليمان توصيه کرد که نخست وزيری را به آقای سعد حريری واگذارکند.

سعد حريری در پی دريافت اين ماموريت، در حاليکه از سوی فواد سنيوره نخست وزير دولت انتقالی همراهی می شد، بر مزار پدرش، رفيق الحريری حضور يافت.

او درحاليکه هيجان زده بنظر می رسيد، تاکيد کرد که برای حفظ منافع عالی لبنان تلاش خواهد کرد و با رايزنی با همه فراکسيون ها دولت خود را تشکيل می دهد» اما خود اذعان کرد که «تحقق وحدت ملی آسان نيست.»

او گفت: «برای دور کردن تهديدات داخلی و خارجی بيشترين تلاش را به عمل می آورد» دولت او تهديدات را به فرصت، برای تحقق منافع ملی عالی لبنان تبديل خواهد کرد، و به روح پدرش سوگند خورد که قانون اساسی را رعايت کرده، دموکراسی لبنان را تقويت نمايد.

سعد حريری رهبر جريان «المستقبل» («آينده») است که بخش اصلی جناح ۱۴ مارس محسوب می شود. اين جناح، ائتلافی از احزاب و جريانهای ملی گراست که مخالفت با نفوذ سوريه و ايران درسرلوحه هدف های آنها قراردارد.

جناح ۱۴ مارس درانتخابات هفتم ژوئن توانست اکثريت کرسی های پارلمانی را حفظ کند. حزب الله و هم پيمانانش در جناح ۸ مارس که اين بار اميدوار به پيروزی چشمگيری بودند، ناکام ماندند.

سعد حريری پنجشنبه گذشته ديداری چهارساعته با حسن نصرالله دبيرکل حزب الله لبنان به عمل آورد تا در باره اوضاع سياسی با او رايزنی کند. اين ديدار، دومين ملاقات اين دو رقيب سرسخت در يکسال اخير، و نخستين ملاقات پس از مطرح شدن اتهامات سنگين به حزب الله در قتل رفيق الحريری بود.

نشريه آلمانی دراشپيگل ماه مه در گزارشی به نقل از مقامات ارشد ديوان بين المللی لاهه که مسوول رسيدگی به پرونده قتل رفيق الحريری شده اند، نوشته بود که قتل نخست وزير پيشين لبنان بدستور حزب الله صورت گرفت.

دراشپيگل اسناد و مدارکی را نيز در اين باره عنوان کرده بود اما حزب الله اين اتهامات را قاطعانه رد کرد، و آنرا تلاشی برای اثرگذاری برانتخابات پارلمانی دانست.

رفيق الحريری فوريه ۲۰۰۵ در انفجاری سهمگين در بيروت کشته شد.

در زمان حيات رفيق الحريری، سعد جوان صرفا به پيشبرد امور تجاری خاندان الحريری اشتغال داشت اما در پی قتل پدر، به ناگهان به عرصه سياست کشانده شد.

او که اکثر عمر خود را در غرب، بويژه آمريکا و فرانسه زندگی کرده و فارغ التحصيل رشته مديريت بازرگانی از دانشگاه جرج تاون واشينگتن است، با ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی و ساير خاندان پادشاهی سعودی روابط بسيار نزديکی دارد.

او پدر سه فرزند خردسال از همسری سوری است.

اگر آقای سعد موفق به تشکيل دولت شود، جوان ترين نخست وزير تاريخ ۶۳ ساله استقلال لبنان خواهد بود.

نحوه تقسيم پست های دولت او نقشی تعيين کننده درسمت گيری سياسی اش دارد. حزب الله لبنان در سکوت، درانتظار دريافت پستهای مورد نظر خود است و نيز همچنان برداشتن حق وتوی تصميمات اساسی در دولت اصرار می ورزد.

نظر به جهت گيريهای سياسی آقای سعد حريری ارزيابی می شود که وی مناسبات لبنان با غرب و حکومت های ميانه روی عرب بويژه عربستان و امير نشين ها را تقويت کند اما هنوز معلوم نيست که آيا ديدگاه های سخت گيرانه پيشين خود را عليه ايران و سوريه همچنان حفظ خواهد کرد يا نه!

آمريکا از پيروزی سعد حريری استقبال چشمگيری کرده و پيشاپيش او را به سفر رسمی به واشينگتن دعوت کرده است.
XS
SM
MD
LG