لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۸

دولت تازه لبنان تشکیل شد


 سعد حريری
سعد حريری
جامعه جهانی از تشکيل دولت تازه لبنان استقبال کرده، و نخست وزير جديد اين کشور تاکيد کرده که دولت او «فصلی تازه برای وحدت ملی لبنان است.

دولت جديد لبنان دوشنبه پس از گذشت پنج ماه از انتخابات آن کشور معرفی شد.

دولت با هم پيمانی جناح اقليت پارلمانی موسوم به «جريان هشت مارس» با جناح اکثريت يا «جريان ۱۴ مارس» تشکيل شد.

هم پيمانی احزاب «المستقبل»، «امل»، «سوسياليست های پيشرو»، «اول لبنان»، «حزب الله»، «ملی آزاد» «طاشناق» (حزب ارامنه لبنان)، «جريان المرده» «القوات اللبنانيه»، و «الکتائب» دولت تازه را قوام بخشيده است.

سعد حريری، رهبر حزب «المستقبل» از چهارماه و نيم پيش از سوی رئيس جمهوری مامور تشکيل دولت شده بود اما بن بست مذاکرات روز جمعه گذشته، و در پی ديدار سران جناح اقليت شکسته شد.

دولت تازه ۳۰ کرسی دارد که ۱۵ کرسی آن در دست جناح اکثريت است، جناح اقليت ده کرسی را در اختيار دارد و ميشل سليمان، رئيس جمهوری لبنان نيز پنج شخصيت مورد نظر خود را برای پستهای وزارت به نخست وزير معرفی کرده است.

يکی از اين وزيران پنج گانه نزديک به رئيس جمهوری، با ديدگاههای اقليت همراهی می کند، و از اين روی، جريان اقليت به يک سوم «آرای تضمينی» مورد نظر خود در دولت دست يافته است.

هرچند موافقت حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله در تشکيل دولت تازه نقش مهمی داشت، اما تنها دو وزير از ميان ده وزير جناح اقليت در دست حزب الله است که پست های کم اهميت کشاورزی و «توسعه اداری» هستند.

پست معاونت نخست وزير و وزارت دفاع در دست الياس المر، شخصيت منصوب شده از سوی رئيس جمهوری، باقی مانده، و وزارت خارجه به علی الشامی سپرده شده که عضو جنبش شيعه «امل» و ازجناح اقليت است. پست مهم وزارت کشور نيز دردست آقای زياد بارود، شخصيت نزديک به رئيس جمهوری است.

ژنرال مسيحی ميشل عون رهبر حزب «جريان ملی آزاد» که هم پيمان حزب الله است، خود در دولت تازه نيست اما پنج کرسی وزارت را برای اعضای خود تضمين کرد، و دامادش جبران باسيل وزارت نيرو را در اختيار دارد.

دو وزير کابینه جدید لبنان زن هستند.

آقای سعد حريری در اولين سخنرانی خود، شامگاه دوشنبه، پس از ديدار با رئيس جمهوری و رئيس پارلمان و نيز ملاقات هائی با رهبران مذهبی مختلف، گفت «دولت تازه می آيد تا تجربه موفقيت زندگی مسالمت آميز همه اقوام در فضای تفاهم ملی را ارائه کند».

دبيرکل سازمان ملل، ايالات متحده، فرانسه، ايتاليا و اتحاديه عرب معرفی دولت تازه لبنان را شادباش گفته اند. دبيرکل سازمان ملل خواهان همکاری و انسجام اتحاد ميان مردم لبنان شد.
XS
SM
MD
LG