لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

حریری مدعی پیروزی در انتخابات لبنان شد


سعد حريری
سعد حريری
سعد حريری، رهبر ائتلاف ضد سوری در لبنان که از سوی غرب حمايت می شود، اعلام کرد که «در انتخابات پارلمانی لبنان پيروز شده است.»

به گزارش سی ان ان، مقامات حزب الله که از سوی ايران و سوريه حمايت می شوند و رقيب اصلی سعد حريری در انتخابات بودند، به تلويزيون العربيه گفتند که ائتلاف «۱۴ مارس» حريری احتمالا ۷۰ کرسی را در پارلمان اين کشور از آن خود می کند و ائتلاف « ۸ مارس» به رهبری حزب الله به ۵۸ کرسی دست می يابد.

به گزارش این خبرگزاری، سعد حریری در سخنرانی که از تلویزیون پخش شد اعلام کرد « این انتخابات برنده و بازنده نداشت، دمکراسی امروز پیروز شد و لبنان بزرگترین برنده انتخابات است.»

خبرگزاری رويترز نيز گزارش داد که نتايج اوليه انتخابات که در تلويزيون لبنان اعلام شد، نشان می دهد که ائتلاف هوادار غرب موفق شده اکثريت خود را در پارلمان حفظ کند.

نتایج انتخابات قرار است بطور رسمی تا پایان روز دوشنبه اعلام شود.

گروه ائتلافی «۱۴ مارس» به رهبری سعد حريری که اکثريت کرسی‌‌های پارلمان را در اختيار دارد مخالف نفوذ سوريه در لبنان است. اين گروه از سوی غرب و عربستان سعودی حمايت می‌شود.

گروه «۸ مارس» نيز به رهبری حزب‌الله شکل گرفته و شامل گروه‌های مختلف از جمله برخی احزاب مسيحی است. اين گروه از سوی ايران و سوريه حمايت می‌شود و ميشل عون، رهبر مسيحی، نيز از اين گروه پشتيبانی می‌کند.

انتخابات حساس پارلمانی در لبنان که به صحنه‌ای برای رقابت اکثريت مورد حمايت غرب در پارلمان کنونی اين کشور و اتحاد تحت رهبری حزب‌الله بدل شده بود يکشنبه در ساعت ۱۹ به وقت محلی پايان يافت.

بيش از ۲۰۰ ناظر بين‌المللی بر انتخابات پارلمانی روز يک‌شنبه که در ۲۶ حوزه انتخابی جريان داشت، نظارت داشتند و رياست گروه ناظران بين‌المللی را جيمی کارتر، رئيس جمهوری سابق ايالات متحده، بر عهده داشت.

آقای کارتر با رضايت‌بخش خواندن نحوه برگزاری انتخابات گفت که اميدوار است نتايج انتخابات از طرف احزاب رقيب پذيرفته شود.

نتايج اين انتخابات که تأمين امنيت آن را بيش از ۵۰ هزار نيروی امنيتی بر عهده داشتند، صف‌آرايی سياسی دولت ائتلافی لبنان در چهار سال آينده را تعيين می‌کند.

پارلمان لبنان ۱۲۸ کرسی دارد و در انتخابات امروز در کنار دو جناح اصلی هشتم مارس و چهاردهم مارس، نامزدهايی نيز برای کرسی‌های مستقل به رقابت پرداختند.

بافت جامعه لبنان دربرگيرنده مسيحيان مارونی، مسلمانان شيعه و سنی، اعراب دروزی و طوايف ديگر است و بر اساس قانون، رياست جمهوری همواره در دست فردی از مسيحيان مارونی است. نخست وزيری لبنان نيز به يک شخصيت سنی واگذار شده، و رئيس پارلمان همواره بايد از شخصيت‌های شيعه انتخاب شود.
XS
SM
MD
LG