لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

انتشار فهرست بدنام ترين همجنسگراستيزان


فعالان مدافع حقوق همجنسگرایان در آلبانی
فعالان مدافع حقوق همجنسگرایان در آلبانی
گروه حمايت از حقوق دگرباشان در سازمان ديده بان حقوق بشر روز ۱۷ ماه مه، ۲۷ ارديبهشت، به مناسبت روز جهانی مبارزه با همجنسگرا ستيزی، فهرست نامزدهای بدنامترين شخصيت ها و نهادها در اين عرصه را منتشر کرد.

به نوشته سايت سازمان ديده بان حقوق بشر، در فهرست فوق نام مرکز قانون و عدالت آمريکا، يحيی جامه، رئيس جمهوری کشور گامبيا، واديم کولسنيچنکو، عضو پارلمان اوکراين و همچنين حزب سياسی اسووبودا از همين کشور به عنوان عاملان اشاعه سياست های همجنسگرا ستيز معرفی شده اند.

معترضان ضد همجنسگرایی در گرجستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:10 0:00

در همين حال، گروه های دگرباشان در بيش از ۱۰۰ کشور جهان، برنامه هايی را برای بزرگداشت روز ۲۷ ارديبهشت ماه، به عنوان روز جهانی مبارزه با همجنسگرا ستيزی، تدارک ديده اند.
در همين حال، گروه های دگرباشان در بيش از ۱۰۰ کشور جهان، برنامه هايی را برای بزرگداشت روز ۲۷ ارديبهشت ماه، به عنوان روز جهانی مبارزه با همجنسگرا ستيزی، تدارک ديده اند.

اين جشن ساليانه نخستين بار در سال ۲۰۰۴ به يادبود تصميم تاريخی سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۹۰ آغاز شد، مصوبه ای که بر اساس آن همجنسگرايی از فهرست اختلال های سلامت حذف شد.

گرايم رايد، مدير گروه حمايت از حقوق دگرباشان در سازمان ديده بان حقوق بشر می گويد: «از زمان انتشار آخرين فهرست بدنامان اين گروه، گام های بزرگی در جهت حصول برابر حقوق دگرباشان در سراسر جهان برداشته شده، از جمله در کشورهايی مانند اوروگوئه، نيوزيلند و فرانسه.» وی در ادامه تصريح می کند «روز جهانی مبارزه با همجنسگرا ستيزی و دگرجنسگونه ستيزی، روز جشن دستاوردها و به چالش کشيدن رويه های تبعيض آميز عليه دگرباشان است.»

نامزدهای فهرست بدنامان سال ۲۰۱۳ سازمان ديده بان حقوق بشر به دليل «به خطر انداختن زندگی و شأن انسانی افراد دگرباش» در اين سال به عنوان فوق برگزيده شده اند.

اين اشخاص و نهادها به فضای همجنسگرا و دگرجنسگونه هراسی دامن زده و، آنطور که ديده بان حقوق بشر اعلام کرده، عبارتند از

مرکز قانون و عدالت آمريکا: اين نهاد به دليل تلاش جهت صدور همجنسگرا ستيزی به قاره آفريقا در فهرست بدنامان امسال قرار گرفته است. مرکز قانون و عدالت آمريکا (ACLJ) عليه تصويب قانون اساسی جديد و پيشرو کشور آفريقايی کنيا لابی گری کرد. به ظاهر دليل اين مخالفت برابری حقوقی دگرباشان با ديگر شهروندان جامعه و مجاز شمردن سقط جنين در صورت به خطر افتادن سلامت مادر، در متن قانون جديد بوده است.

يحيی جامه، رئيس جمهوری گامبيا: «وی در مراسم افتتاح پارلمان کشور در ماه مارس با تهديد دگرباشان آنان را «ضد خدا، ضد بشر و ضد تمدن» ناميد و اظهار داشت: «همجنسگراها در گامبيا جايی ندارند...اگر در اين کشور به همجنسگرايی متهم شويد، انتظار هيچ رحم و شفقتی نداشته باشيد...دستگير شويد، از به دنيا آمدنتان پشيمان خواهيد شد.»

واديم کولسنيچنکو، عضو پارلمان اوکراين: اين نماينده مجلس کشور اوکراين در نوشتن پيش نويس دو قانون دست داشته که بر اساس اولين آنها از پخش اطلاعات مثبت درباره همجنسگرايی، از طريق تجمع، تظاهرات، دوره های آموزشی، گفت و گو و رژه جلوگيری خواهد شد. و دومين قانون نيز، ممنوعيت های مشابهی را در عرصه انتشارات و پخش نوشتارها و آثار ضبط شده عليه همجنسگراها در نظر گرفته است.

حزب سياسی اسووبودا از کشور اوکراين: اين حزب که ۱۲ درصد از کرسی های پارلمان اوکراين را در اختيار دارد به دليل درخواست برای «جرم شناختن تبليغ استفاده از مواد مخدر و انحراف های جنسی» در فهرست بدنامان امسال گنجانده شده است. حزب ياد شده به دفعات عليه حقوق شهروندان دگرباش سخن گفته و پشتيبانی خود را از تصويب طرح های همجنسگراهراس اعلام کرده است. در ۱۴ ماه مه امسال، ۲۴ ارديبهشت، ايرينا فاريون، يکی از نمايندگان عضو اين حزب در پارلمان اوکراين در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به دگرباشان گفت: «بايد درمان شوند. من درباره آدمهای مريض صحبت نمی کنم. اصلاً نمی دانم درباره چه داريد از من سؤال می کنيد. اينها نياز به درمان دارند.» در ماه های ژوئيه و دسامبر سال ۲۰۱۲ نيز، اعضای حزب اسووبودا در حمله به يک راهپيمايی مسالمت آميز عليه قوانين همجنسگراستيز شرکت داشتند.

گرايم رايد، مدير گروه حمايت از حقوق دگرباشان تأکيد می کند «هراس از همجنسگراها و دگرجنسگونه ها کماکان ادامه داشته و به طور روزمره حقوق بشر بنيادی دگرباشان را مورد تهديد قرار می دهد. اين روزجهانی جشن دستاوردهايی است که در راه مبارزه با اين رويه ها حاصل شده و يادآوری است برای همگان که به خاطر داشته باشند حقوق بشر جهانی و شامل همه افراد جامعه، از جمله دگرباشان، است.»
XS
SM
MD
LG