لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

واکنش مثبت بازار به طرح اقتصادی اوباما


به دنبال اعلام برنامه های دولت آمريکا برای حمايت از بانک ها و موسسات مالی ارزش سهام در بازارهای مالی جهان افزايش يافت.

روز دوشنبه برای بازارهای سهام آمريکا روز پررونقی بود. پس از انتشار برنامه دولت آمريکا برای کمک به بانک های آسيب ديده اين کشور ارزش شاخص سهام «داوجونز» حدود هفت درصد افزايش يافت که اين ميزان افزايش از ماه اکتبر سال گذشته تاکنون سابقه نداشته است.

به گزارش رويترز، تيموتی گايتنر وزير خزانه داری آمريکا طرحی را ارايه کرده است که به موجب آن دولت آمريکا حدود يک تريليون (هزار میلیارد) دلار برای خريدن وام هایی را که بانک ها به افراد با اعتبار ضعيف داده اند و اکنون قابل وصول نيست، هزينه می کند.

هدف از اين اقدام ترغيب بخش خصوصی به خريدن چنين وام هايی و نجات بانک ها از خطر ورشکستگی اعلام شده است. وزير دارايی آمريکا با اظهار خوشبينی به نتايج اين اقدام دولت گفته است:« اين کار به بانک ها اين اجازه را می دهد که به تراز مالی خود سروسامان بدهند.»


پس از اعلام رئوس برنامه های وزارت خزانه داری آمريکا بازار سهام در وال استريت نيويورک شاهد افزايش قابل توجه ارزش سهام مهم ترين بانک های اين کشور بود. به عنوان مثال روز دوشنبه ارزش سهام موسسه مالی «سيتی گروپ» بيش از ۱۹ درصد افزايش يافت. همچنين سهام شرکت بيمه «ای آی جی» آمريکا که در جريان بحران اقتصادی به شدت با خطر ورشکستگی روبرو شده بود، بيش از ۱۷ درصد افزايش را شاهد بود.

اين شرکت بيمه پيشتر به خاطر پرداخت پاداش ميليونی به مديران ارشد خود با انتقاد شديد باراک اوباما روبرو شده بود که در نهايت تحت فشار افکار عمومی مديران ارشد «ای آی جی» اعلام کردند بيش از ۵۰ ميليون دلار از پاداش های دريافتی را به اين شرکت باز می گردانند.

همچنين سهام شرکت های نفتی در بازار بورس آمريکا و نيز قيمت جهانی نفت نيز از شوک وارده به اين بازار بی نصيب نمانده است. به طوری که ارزش سهام شرکت نفتی اکسون موبايل حدود هفت درصد افزايش يافت.

باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا برنامه دولتش را برای خريد اوراق سهام بانک اقدامی تعيين کننده به منظور غلبه بر بحران اقتصادی خواند و در عين حال تاکيد کرد، برنامه های دولت نمی تواند، بازارهای مالی را يک شبه به تحرک وادارد.

رييس جمهوری آمريکا روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت:« ما هنوز راه درازی پيش روی خود داريم و بايد کارهای زيادی انجام دهيم.»

از سوی ديگر بازارهای بورس در اروپا و آسيا نيز به برنامه حمايت دولت آمريکا واکنش مثبتی از خود نشان داده اند. به عنوان مثال ارزش سهام در بازار بورس فرانکفورت ديروز حدود سه درصد افزايش را شاهد بود.
XS
SM
MD
LG