لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۳

انتقاد مهمانپرست از تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران


رامين مهمانپرست
رامين مهمانپرست

رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در سخنانی در مسکو، تحريم های اتحاديه اروپا عليه مقام های جمهوری اسلامی را مورد انتقاد قرار داد و گفت این تحریم ها برای فشار بر ملت ايران طراحی شده است.

سخنان آقای مهمانپرست در واکنش به اقدام اتحاديه اروپا است که روز دوشنبه ۲۹ مقام دیگر جمهوری اسلامی ایران،از جمله وزیران اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادگستری را،به دلیل نقض حقوق بشر، به فهرست جديد تحريم های خود اضافه کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در این مورد افزود «متاسفانه اتحاديه اروپا اقدامی نادرست انجام داد و اين اقدامات در راستای وارد کردن فشار بر ملت ما برای دست کشيدن از حقوق اساسی خود بوده است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منابع دیپلمات روز دوشنبه گفتند: «تمامی حلقه افرادی که به اشکال مختلف در ایران در سرکوب و نقض حقوق بشر دست دارند، در این تحریم‌ها آمده‌اند و از آنجایی که استانداران، بازوهای اجرایی دولت هستند و دادستان‌ها و مسئولان زندان هم در این امر دست دارند، همه آنها در این فهرست تحریم‌ها به همراه سه وزیر یاد شده قرار گرفته‌اند.»

این منابع گفته‌اند این تحریم‌ها به طور رسمی از روز سه شنبه ابلاغ شده و به اجرا گذاشته خواهد شد. وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه تحریم‌های ایران و بلاروس را امضا کردند که در آن تحریم‌ها علیه دولت تهران بیشتر شده است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ايران افزود: ما توصيه کرده ايم که غرب بهتر است با احترام به حقوق ملت ها و مداخله نکردن در امور داخلی کشورها همکاری های سازنده ای را برای حل مسائل در پيش بگيرد.

عدم تحویل اس ۳۰۰

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی می گوید تهران هنوز دلیل عدم تحویل اس ۳۰۰ از طرف روسیه را درک نکرده است.

رامین مهمانپرست می گوید تهران هنوز دلیل عدم تحویل سیستم موشکی اس – ۳۰۰ از طرف روسیه را درک نکرده است.

مهمانپرست که در یک کنفرانس خبری در مسکو شرکت کرده بود ،قرارداد خرید سامانۀ موشکی اس – ۳۰۰ را قراردادی تجاری خواند و گفت:«چنین مسائلی نباید تاثیر سیاسی منفی بر روابط داشته باشد، که ندارد.»

این درحالیست که ایران از روسیه بخاطر لغو این قرارداد شکایت کرده و درصدد دریافت غرامت از مسکو است.

سرگئی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه، روز گذشته بار دیگر تاکید کرد که هیچ دلیل قانونی برای شکایت از روسیه وجود ندارد و با پس دادن پیش پرداخت به ایران،این موضوع باید پایان یافته تلقی شود.

دمیتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه در سپتامبر سال گذشته با امضای فرمانی لغو این قرارداد ۸۰۰ میلیون دلاری را اعلام کرد.

دلیل لغو این قرارداد اجرای تحریم های بین المللی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران ذکر شده بود.

XS
SM
MD
LG