لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

روز ارتش ایران بدون رژه هوایی برگزار شد


رژه نیروهای نظامی ایران در روز ارتش در تهران.
رژه نیروهای نظامی ایران در روز ارتش در تهران.
خبرگزاری‌های داخل ايران اعلام کردند که رژه هوايی ارتش جمهوری اسلامی ايران که قرار بود ۱۴۰ هواپيمای اين کشور در آن شرکت کنند به خاطر وضع خاص جوی لغو شده است.

اين رژه هوايی که پيشتر از آن به عنوان بزرگ‌ترين رژه هوايی تاريخ کشور نام برده می‌شد قرار بود روز يک‌شنبه آینده به مناسبت روز ارتش در ايران برگزار شود.

محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران، نيز در سخنرانی خود به مناسبت اين روز اعلام کرد که ملت ايران به واسطه برجستگی‌های خود و برخورداری از قوای مسلح مکتبی آماده مشارکت گسترده در مديريت جهان و برقراری امنيت بر پايه عدالت در نقاط گوناگون جهان است.

آقای احمدی‌نژاد، رئيس جمهور ايران، روز چهارشنبه در سخنرانی در کرمان اعلام کرد که «در طول يک سال گذشته شرايط عوض شده و تحولات بزرگی در دنيا رخ داده است. ما بسته پيشنهادی جديدی را [در برنامه اتمی و مذاکره با غرب] ارائه می‌کنيم.»

آقای احمدی‌نژاد توضيحی در مورد اين بسته جديد و اين که شامل چه پيشنهادهايی است نداد، ولی گفت: «اين سند متضمن صلح و عدالت در جهان، احترام به حقوق ملت‌ها و مشارکت همه دولت‌ها و ملت‌ها در حل مسائل جهانی است.»

« بين ما و آمريکا راهی برای مرحله جديد وجود ندارد»

در همين حال به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، حسن فيروزآبادی، رييس ستاد کل نيروهای مسلح، در حاشيه مراسم رژه روز ارتش در جمع خبرنگاران گفت ما دوست همه کشورهای منطقه هستيم و می‌خواهيم به آنان کمک کنيم.

آقای فيروزآبادی این سخنان را در حالی بيان کرده است که دولت باراک اوباما، که يکی از اولويت‌های سياست خارجی خود را برقراری ثبات در افغانستان و پاکستان اعلام کرده است، بارها از قصد واشينگتن برای به کارگيری ظرفيت‌های منطقه‌ای و مشارکت کشورهای منطقه برای حل بحران اين دو کشور سخن گفته است.

در راستای همين سياست، ايران يکی از دعوت‌شدگان به کنفرانس افغانستان بود که به تازگی در لاهه برگزار شد.

فيروزآبادی افزود که حمله آمريکا به ايران کم شده است، اما ربطی به انتخابات جديد آمريکا ندارد.

به گزارش ايرنا، آقای فيروزآبادی در پاسخ به اين پرسش که «امروز لحن سخنان رئيس جمهوری تغيير يافته بود، آيا مرحله جديدی [در رابطه ايران و آمريکا] آغاز شده است؟»، گفت: «بين ما و آمريکا راهی برای مرحله جديد وجود ندارد.»

محمود احمدی‌نژاد اخیرا بار دیگر ایران را ملتی اهل گفت و گو و منطق خوانده ولی افزود که تهران دیگر در مورد برنامه هسته ای خود گفت و گو نمی کند.

شورای امنیت با صدور سه قطعنامه تحریمی از تهران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند ولی تهران همواره از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود خوانده است.
XS
SM
MD
LG