لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

افزایش بی سابقه هزينه تسليحاتی در جهان


عکسی از ضد موشک های سی ۲۰۰ روسی. روسیه هزینه های نظامی خود را سه برابر کرده است.
عکسی از ضد موشک های سی ۲۰۰ روسی. روسیه هزینه های نظامی خود را سه برابر کرده است.
انستيتو مطالعات صلح جهانی که مرکز آن در استکهلم سوئد است، در گزارش تازه خود که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد :« در سال ۲۰۰۸ کشورهای جهان با هزينه کردن ۱۴۶۴ ميليارد دلار برای مصارف نظامی و تسليحاتی رکوردهای قبل را شکستند. در اين ميان دولت آمريکا با فاصله زيادی از ديگران در صدر قرار دارد.»

اين مرکز مطالعاتی می نويسد که « صدور تسليحات نيز در سال گذشته به نسبت سال ۲۰۰۷ چهار درصد و به نسبت سال ۱۹۹۹ معادل ۴۵ درصد افزايش يافته است.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، سم پرلو فريمن مدير بخش تحقيقات هزينه های نظامی در انستيتو مطالعات صلح جهانی می گويد: «ايده کارزار بين المللی عليه تروريسم باعث شده که بسياری از دولت های جهان حل مشکلات خود را از دريچه تشديد اقدامات نظامی ببينند و به اين وسيله افزايش چشمگير هزينه های نظامی و تسليحاتی خود را توجيه کنند.»

به گفته اين کارشناس جنگ در عراق و افغانستان به تنهايی ۹۰۳ ميليارد دلار هزينه نظامی جديد به بودجه دفاعی آمريکا افزوده است. ۵۸ درصد از کل افزايش بودجه تسليحاتی جهان بين سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ مربوط به آمريکا است. همزمان دولتهای چين و روسيه نيز در اين مدت هزينه های نظامی خود را سه برابر کرده اند.

طبق گزارش انستيتو مطالعات صلح جهانی کشورهای ديگری که در افزايش هزينه های نظامی دهه گذشته سهم مهمی داشته اند عبارتند از : هند ، عربستان سعودی، ايران ، اسرائيل، برزيل ، کره جنوبی ، الجزاير و بريتانيا.

براساس يافته های اين انستيتو که تحقيقات مستقلی را در مورد مسائل امنيت بين المللی و تسليحات انجام می دهد مجموع هزنيه های تسليحاتی – نظامی جهان در سال گذشته حدودا برابر ۲.۴ درصد از رشد ناخالص ملی کشورها ی جهان بوده که معادل ۲۱۷ دلار در ازای هر نفر است.

خبرگزاری رويترز از قول گزارش انستيتو مطالعات صلح جهانی می نويسد که سال گذشته در کل جهان حدود ۸۴۰۰ کلاهک هسته ای آماده برای استفاده وجود داشته است. از اين مجموعه حدود ۲۰۰۰ کلاهک هسته ای همواره درحالت آماده باش برای شليک طرف چند دقيقه بوده اند.

اگر تعداد کلاهک های هسته ای ذخيره و در حال توليد و نصب را در نظر بگيريم در زرادخانه ۸ کشور بزرگ صاحب قدرت هسته ای بيش از ۲۳۳۰۰ کلاهک هسته ای وجود دارد. اين کشورها به ترتيب عبارتند از آمريکا ، روسيه، چين ، بريتانيا، فرانسه ، هند ، پاکستان و اسرائيل.

از نظر حجم توليد تسليحات و سودآوری شرکت آمريکايی بوئينگ در سال ۲۰۰۷ درصدر قرار داشته و حجم فروش تسليحات آن بالغ بر ۳۰ ميليارد دلار بوده است. تمام ۲۰ شرکت اصلی که در صدر توليد کنندگان اسلحه جهان قرار دارند آمريکايی و يا اروپايی هستند.

براساس آمارهای انستيتو مطالعات صلح جهانی در سال گذشته مجموع نفرات اعزامی در واحدهای پاسدار صلح نيز رکورد سال های قبل را شکسته است و به رقمی بالغ بر ۱۸۷ هزار نفر رسيده است.

اين مرکز پژوهش می گويد با وجود اين افزايش فعاليت نيروهای بين المللی پاسدار صلح برخی از بزرگترين عمليات حفاظت از صلح از جمله مورد دارفور و يا جمهوری دمکراتيک کنگو نتوانسته اند به اهداف خود برسند.
XS
SM
MD
LG