لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۲

شامپانزه ها هم به لطيفه های بی مزه می خندند


پژوهشگران اخيرا کشف کرده اند که شامپانزه ها هم مثل آدمها نه تنها به لطيفه و حرکات مضحک می خندند بلکه حتی زمانيکه لطيفه ای يا چيزی خنده دار نباشد به خاطر عرف اجتماعی باز به آن می خندند.

به نوشته روزنامه « اينديپندنت » چاپ لندن، مطالعاتی که اخيرا انجام شده است نشان می دهد که شامپانزه ها نه فقط در زمانی که واقعا از چيزی لذت می برند بلکه در مواقعی که می خواهند يک نوع تماس اجتماعی برقرار کرده و يا رابطه موجود را تاييد و تحکيم کنند درست مثل انسانها دست به دامن لبجند می شوند.

مارينا داويلا راس از دانشگاه پورتسموث در انگلستان که از مسئولان اين تحقيقات است می گويد:« شکی نيست که ما آدمها از خنده و لبخند به عنوان يک ابزار مهم در بسياری از کنش ها و تماس های اجتماعی استفاده می کنيم اما بسيار جالب است که شواهد نشان می دهند شامپانزه ها نيز در مواردی شبيه به اين و به شکلی آگاهانه از لبخند استفاده می کند.»

هر چند که خنده های شامپانزه ممکن است ترکيبی از يک واکنش آگاهانه و يک نوع رفتار غريزی و غيرارادی باشد. اما در اين تحقيقات مشخص شد که خنده های واکنشی شامپانزه ها در حقيقت نقش همان لبخندهايی را دارد که آدمها هنگام صحبت با ديگران می زنند.

به گفته داويلا راس، خنده شامپانزه صرفا تقليد سر و صدای همبازی های خود نيست. ابراز احساسات آنها در شکل جواب دادن به خنده های پر سرو صدا بسيار پيچيده تر از آن چيزی است که تاکنون تصور می شد.

وی می افزايد مشارکت شامپانزه در خنده های گروهی يا به اصطلاح « خنده مصلحتی » مثل رفتار متعارف در انسانها نيست. بلکه آنها با اين کار مشارکت در يک کنش گروهی را نشان می دهند.

به نظر می رسد شرکت در خنده های گروهی و يا پاسخ دادن به خنده ديگران يکی از عوامل مهم در روند تکامل زندگی گروهی گونه های ميمون است. به گفته داويلا راس احتمالا پنج ميليون سال پيش خنده های اجداد مشترک انسان و گونه های ميمون يک واکنش صادقانه و غريزی تر از آنچه که امروز می بينيم بوده است.

به نوشته روزنامه « اينديپندنت» اين تحقيقات روی ۵۹ شامپانزه در يکی از پارک های حيات وحش در کشور زامبيا صورت گرفته است.
XS
SM
MD
LG