لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۸

محمد مرسی: چيزی به نام دموکراسی اسلامی وجود ندارد


محمد مرسی
محمد مرسی
شبکه خبری «سی ان ان» در گزارشی درباره محمد مُرسی، رئيس جمهوری منتخب مصر، می نويسد نخستين رهبر تاريخ مصر که طی يک انتخابات دموکراتيک به قدرت رسيد جمعی از اضداد است: تحصيلاتش را در کاليفرنيای جنوبی به انجام رسانده، عهد کرده که برای دفاع از حقوق زنان خواهد ايستاد اما با نامزدی زنان برای احراز مقام رياست جمهوری مخالفت کرده است.

محمد مرسی که شصت سال سن دارد روز يکشنبه، بيست و چهارم ژوئن، پس از کسب ۵۲ درصد آرا در برابر احمد شفيق نخست وزير سابق در دولت حسنی مبارک که ۴۸ درصد آرای مصری ها را از آن خود کرد، به عنوان رئيس جمهوری جديد مصر معرفی شد.

در طول تبليغات برای انتخابات تاريخی رياست جمهوری مصر، محمد مرسی اعلام کرد که در صورت انتخاب شدن از «دموکراسی، حقوق زنان و روابطی صلح آميز با اسرائيل» حمايت خواهد کرد.

رئيس جمهوری جديد مصر در عين حال رهبران اسرائيل را «خون آشام» و «قاتل» ناميده است.

به گفته يک تحليل گر مسائل سياسی محمد مرسی نمادی از آن قسمت از جامعه مصر است که خواهان اجرايی شدن «برنامه ای افراطی» در اين کشور هستند. بنابر تبليغات انتخاباتی محمد مُرسی، وی در دوران زمامداری حسنی مبارک، به دليل اعتراض به «اقدامات سرکوبگرانه و رويکرد ظالمانه» و «تقلب انتخاباتی» چندين بار بازداشت شد.
رئيس جمهوری جديد مصر در يکی از دفعاتی که بازداشت شد، هفت ماهی را نيز پشت ميله های زندان به سر برد.

شعار تبليغاتی محمد مرسی در انتخابات اخير، «اسلام راه حل است»، بسياری را از اين بابت نگران کرد که چه بسا انتخاب او به رياست جمهوری مصر به تأسيس يک نظام دين سالار بنيادگرا منجر شود.

محمد مرسی در زمان تبليغات پيش از انتخابات در گفت و گو با کريستين امان پور، خبرنگار سرشناس «سی ان ان»، تأکيد کرده بود که چنين برنامه ای ندارد. وی گفت که حزبش «به دنبال تأسيس قوه مجريه ای است که اراده واقعی مردم را نمايندگی کند و منافع عمومی آنها را در امور کشور حاکم سازد.» محمد مرسی در ادامه افزود که «چيزی به نام دموکراسی اسلامی وجود ندارد. [آنچه وجود دارد] تنها دموکراسی است...مردم منشأ اصلی قدرت هستند.»

رئيس جمهوری جديد مصر درباره نقش زنان نيز گفت که نسبت به «برابری حقوق زنان با مردان» متعهد شده است و برای احقاق آن در کشور تلاش خواهد کرد.

مُرسی درباره روابط کشورش با اسرائيل و سياستش درقبال توافقنامه صلح ۱۹۷۹ تأکيد کرد که «بله، البته که اين توافقنامه را حفظ خواهم کرد. من مادامی که طرف مقابل به اين توافقنامه پايبند است و آن را محترم می شمرد، به آن احترام خواهم گذاشت.»

بايد توجه داشت که محمد مرسی گزينه اول حزبش برای تصدی مقام رياست جمهوری نبوده است. او هنگامی وارد عرصه کارزار برای انتخابات رياست جمهوری مصر شد که صلاحيت گزينه نخست حزب رد شده بود.

پيش از ورود محمد مرسی، خيرات الشاطر، نامزد اول اخوان المسلمين، يکی از سه نامزدی بود که به آنها اعلام شد صلاحيت نامزدی در انتخابات رياست جمهوری را ندارند.

حزب اسلامگرای اخوان المسلمين در ابتدا اعلام کرده بود قصدی برای شرکت در انتخابات و معرفی نامزد ندارد؛ اين گروه با فرا رسيدن موعد انتخابات رياست جمهوری تصميم خود را نغيير داد.
XS
SM
MD
LG