لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

موسويان: پايان بحران هسته ای ايران ممکن است


حسين موسويان، مذاکره کننده سابق هسته ای جمهوری اسلامی
حسين موسويان، مذاکره کننده سابق هسته ای جمهوری اسلامی

«پايان نزديک به يک دهه بحران بر سر برنامه هسته ای ايران و کشورهای قدرتمند جهان ممکن است. به شرطی که ايالات متحده آمريکا و متحدان اروپايی اش حق ايران برای غنی سازی اورانيوم را به رسميت بشناسند.»

اينها تازه ترين نظرات حسين موسويان، مذاکره کننده سابق هسته ای جمهوری اسلامی ايران است که در نشريه «بوستون گلوب» منتشر شده است.

حسين موسويان در اين مقاله نوشته که مذاکرات ايران و گروه ۵ بعلاوه يک که قرار است در اواسط ماه جاری برگزار شود، بهترين فرصت برای پايان دادن به بن بست نه ساله بر سر برنامه هسته ای ايران است.

آقای موسويان که هم اکنون پژوهشگر مهمان در دانشگاه پرينستون در نيوجرسی آمريکاست زمانی که در دولت ايران سمت داشت، به عنوان فردی ميانه رو شناخته می شد.

با وجود اينکه آقای موسويان هم اکنون سمتی در جمهوری اسلامی ندارد، چنين موضع گيری هايی از مقام های ايرانی نادر است.

ايران می گويد برنامه هسته ای اش مصارف صلح آميز دارد و اتهامات آمريکا و اتحاديه اروپا مبنی بر تلاش برای دست يابی به سلاح هسته ای را رد می کند.

ايران همچنين درخواست شورای امنيت سازمان ملل مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم را رد کرده است.

در ماه های اخير گمانه زنی درباره حمله احتمالی اسراييل به تاسيسات هسته ای ايران شدت گرفته است. اتفاقی که تحليلگران سياسی از آن به عنوان آغازگر جنگ خاورميانه ياد کرده اند.

حسين موسويان می گويد در دور جديد مذاکرات که قرار است اواسط ماه آوريل، اواخر فروردين ماه انجام شود، آمريکا و اروپا بايد به طور روشن مشخص کنند که حمله نظامی و تهديد تنها گزينه های پيش رو نيستند.

به گفته آقای موسويان همانطور که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا بارها تکرار کرده، غرب بايد با ايران وارد گفت و گو شود و اين روش جواب خواهد داد.

به عقيده حسين موسويان ايران از سال ۲۰۰۳، نه سال پيش تاکنون به دنبال راه حل ديپلماتيک برای حل بحران هسته ای اش می گردد.

حسين موسويان از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۰۵ و پيش از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد مذاکره کننده هسته ای ايران بوده است. به گفته ناظران بين المللی آقای موسويان همواره به دنبال رسيدن به توافق بر سر برنامه هسته ای ايران بوده است.

پس از انکه حسين موسويان از سمت خود برکنار شد، بازداشت شد و به اتهام جاسوسی مدتی را در زندان سپری کرد. او سپس از اين اتهام تبرئه شد و به تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی متهم شد.

خبرگزاری رويترز می گويد چنين اتهامی نمايانگر اختلاف در داخل رژيم جمهوری اسلامی بر سر چگونگی رفتار با غرب بر سر برنامه هسته ای ايران است. حسين موسويان در مقاله خود نوشته که غرب بايد ديگر از تغيير رژيم در ايران صحبتی به ميان نياورد. آقای موسويان در مقاله خود نوشته که اکنون دير است که از ايران بخواهيم غنی سازی اورانيوم خود را به حالت تعليق درآورد.

در همين حال هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا که روز شنبه در جلسه گشايش همايش امنيت آمريکا و خليج فارس سخنرانی می کرد، گفت واشنگتن با ادامه گفت و گوهای هسته ای گروه پنج بعلاوه يک با ايران خواستار دستيابی به نتايجی ملموس است و آمريکا پذيرفته انچنان که تهران می خواهد اين گفت و گوها در استانبول انجام شود.

خانم کلينتون همچنين به مقام های ايرانی هشدار داده است که درهای صلح به روی ايران تا ابد باز نخواهد ماند.

XS
SM
MD
LG