لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

مايک مالن نگران فقدان «خط ارتباطی بحران» بين تهران و واشينگتن


مایکل مالن
مایکل مالن

مايک مالن ، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا، در سخنرانی از نبود هرگونه رابطه يا مناسباتی بين دولت های ايران و آمريکا، از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ايران، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش سرويس خبری وزارت دفاع آمريکا درياسالار « مايک مالن» در بخشی از سخنرانی خود طی روزهای اخير در دانشگاه ميامی گفت فقدان هر گونه رابطه ای بين دو دولت ايران وآمريکا می تواند مشکل ساز باشد.

درياسالار مالن در بخشی از سخنان خود افزود:« حتی در تيره ترين روزهای جنگ سرد امکان گفتگو و تماس بين رهبران آمريکا و اتحاد شوروی برقرار بود.»

در اوايل دهه ۱۹۶۰ يک خط تماس تلفنی موسوم به « خط ارتباطی بحران» يا «تلفن قرمز» تماس بين رهبران دو کشور را برقرار می کرد. در آن دوران دولت های آمريکا و اتحاد شوروی صاحب بزرگترين زرادخانه های سلاح های هسته ای در جهان بودند. در هر دو کشور نيروهای اتمی هميشه در حال آماده باش بودند و هر لحظه امکان داشت که اين وضعيت به يک درگيری منجر شود.

نقش « خط ارتباطی» برای موقعيت بحرانی بين کاخ سفيد و کرملين اين بود که رهبران دو کشور بتوانند به سرعت با يکديگر تماس گرفته و در لحظات بحرانی اطلاعات دقيق را به يکديگر منتقل کنند.

به گفته مايک مالن اين دو کشور از طريق سازمان ملل متحد و ساير مجاری ديپلماتيک می توانستند با يکديگر تماس برقرار کنند. وجود سفارتخانه هر کشور در پايتخت طرف مقابل، خطر تشديد بحران ووقوع درگيری بر اثر سوء تفاهم و يا حوادث غير قابل پيش بينی را کاهش می داد.

در پی وقوع انقلاب اسلامی و سرنگونی رژيم شاه در ايران مناسبات دو کشور به شدت تيره شد و در سال ۱۹۸۰ با اشغال سفارت آمريکا و به گروگان گرفتن کارکنان سفارت توسط گروهی از دانشجويان تندرو روابط ديپلماتيک ايران و آمريکا کاملا قطع شد.

از آن زمان تاکنون هيچ گونه تماس رسمی بين دو کشور برقرار نشده است.

به گزارش سرويس خبری وزارت دفاع آمريکا، مايک مالن در بخش ديگری از سخنان خود در دانشگاه ميامی گفت که حکومت ايران با تلاش برای توليد سلاح هسته ای در پی اعمال سلطه خود بر منطقه خاورميانه است. فقدان هرگونه تماس بين دولتهای ايران و آمريکا برای ثبات اين منطقه و جامعه بين المللی خطرناک است.

XS
SM
MD
LG