لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

گرمی ۲۰۰۹ با کوک ِ راک‌


رابرت پلنت (چپ) و آلیسون کراس (راست).
رابرت پلنت (چپ) و آلیسون کراس (راست).
همانطور که اسکار مهم ترين جايزه سينمايی برای بازيگران و دست اندرکاران سينما به شمار می رود، جايزه موسيقی گرمی نيز اوج رقابت ها در صحنه موسيقی آمريکا به شمار می رود. هرسال در مراسمی که در مرکز توليد و پخش موزيک آمريکا، شهر لس آنجلس، برگزار می شود، بهترين های سالی که گذشت در رده بندی های مختلف موسيقی، موفق به دريافت جوايز گرمی می شوند.

امسال در پنجاه و يکمين سال برگزاری مراسم اهدای جوايز گرمی، در استيپل سنتر شهر لس آنجلس، برخلاف سال گذشته که چهره های جوان تر برنامه را تحت الشعاع قرار داده بودند، اکثريت برندگان و اجرا کنندگان از ميان هنرمندانی با سنين مختلف انتخاب شده بودند و در نهايت رابرت پلنت ۶۰ ساله ، يکی از چهره های قديمی و سرشناس موسيقی راک توانست به همراه آليسون کراس ، خواننده و آهنگساز ۳۷ ساله بلوگراس، پنج جايزه اصلی گرمی از جمله بهترين آلبوم سال (ريزينگ سند) ، بهترين ترانه سال ( لطفا اين نامه را بخوان) و بهترين اجرای دو صدای يک ترانه را از آن خود سازد.

رابرت پلنت از اعضای اصلی گروه معروف و قديمی « لد زپلين» است که برخی از ترانه های معروف اين گروه از جمله «پلکانی به سوی بهشت» از آثار اوست.

او به عنوان خواننده ای توانا با صدايی متفاوت و کم نظير به شهرت رسيد و در طول سال ها به خاطر خوانندگی تجربی و حرکات اعجاب انگيز روی صحنه موسيقی راک، معروفيت بيشتری از ديگر اعضای گروه کسب کرد. او در سال های اخير به همراه آليسون کراس به کار روی ملودی های آرام بخش « نشويل» يا موسيقی مردمی آمريکا اشتغال داشته است.

آلبوم ريزينگ سند در رده بندی بهترين آلبوم سال با ليل وين، کلد پلی و راديو هد رقابت می کرد.

درشب برنامه گرمی که به طور زنده از شبکه تلويزيونی سی بی اس پخش می شد، به نظر می رسيد که تهيه کنندگان کوشيده اند تا اين هنرمندان قديمی و جديد را به طور مساوی در کنار هم قرار دهند.

تيلور سويفت ۱۹ ساله و مايلی سايروس ۱۶ ساله ترانه « پانزده سالگی» سويفيت را اجرا کردند.

پل مک کارتنی ۶۶ ساله و ديو گرول، درامر ۴۰ ساله که او را همراهی می کرد، یکی از ترانه های معروف بيتلز را خواندند.

استيوی واندر ترانه ای را به همراه جوناس برادرز اجرا کرد و رپ آرتيست معروف «ميا» باوجود آن‌که ۹ ماهه حامله است، به روی صحنه آمد تا ترانه معروف خود «سوآگر لايک آس» را به همراه کونيا وست و ليل وين اجرا کند.

ليل وين که دارای ۸ نامزدی در رده بندی های مختلف موسيقی بود توانست سه جايزه گرامی را از آن خود سازد. گروه انگليسی کلد پلی که در مدت زمانی کوتاه ۴ گرامی به دست آورده، يک بار ديگر سه جايزه مختلف از جمله جايزه بهترين آلبوم راک اندرول سال را برای مجموعه « ويوا لاويدا» از آن خود ساخت.

مراسم جوايز گرمی امسال ميزبان به‌خصوصی نداشت و تعداد برنامه های هنری که لابلای اهدای جوايز اجرا می شد، امسال از هميشه کم تر بود.

غيبت کريس براون و ريحانا، دو تن از چهره های معروف آر اند، بی به خاطر مشکلات خانوادگی و در گيری با پليس موجب شد تا اجرای دست‌جمعی ترانه معروف ال گرين به نام بياييد با هم باشيم توسط گرين، جاستين تيمبرليک، بويز تو من و کيت اوربن جايگزين اجرای ترانه ای توسط ريحانا شود.

اجرای ترانه ای به نام « تو نجات دهنده هستی » توسط جنيفر هادسن خواننده مستعد و جوان موسيقی ريتم و بلوز که چندی پيش اعضای خانواده او در يک واقعه تراژيک کشته شدند در مراسم اهدای جوايز گرمی ، اشک به چشم حاضران آورد و اين خواننده که برای آلبومی به نام «هادسن» جايزه بهترين آلبوم ريتم اند بلوز سال را از آن خود ساخت، در نطق کوتاهی اين جايزه را به خانواده از دست رفته خود در «آسمان» اهدا کرد.
XS
SM
MD
LG