لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

سقوط آزاد رافائل نادال در روز اول ويمبلدون


 رافائل نادال
رافائل نادال
شگفتی بزرگ ۱۲۷مين دوره معتبرترين رقابت‌های تنيس جهان در همان دور نخست رقم خورد و رافائل نادال مقابل بازيکنی گمنام از بلژيک شکست خورد تا احتمال رويارويی او با فدرر در دور چهارم نيز منتفی شود.

نادال که از سال ۲۰۰۳ تاکنون ۳۵ دوره در مسابقات گرنداسلم بازی کرده، اولين بار است که پرونده‌اش در دور اول بسته می‌شود. او در ويمبلدون پارسال هم در دور دوم به لوکاش روسول از جمهوری چک باخت.

نادال در حالی مقابل ديدگان بهت‌زده هوادارانش اين رکورد غم‌انگيز را به جا گذاشت که تا آغاز تابستان، فصلی رويايی را سپری کرده بود. او برای هشتين بار عنوان قهرمانی تنيس آزاد فرانسه را نصيب خود کرد تا رکورد «تعداد قهرمانی در يک تورنمنت گرنداسلم» را فرو بريزد. اين رکورد، در پی بازگشت رويايی نادال از مصدوميت طولانی‌اش رقم خورد: ۹ تورنمنت، ۹ فينال، ۷ قهرمانی!

نادال اما بعد از قهرمانی در رولان گاروس، در هيچ تورنمنت چمنی که برای آمادگی بيشتر جهت حضور در ويمبلدون برگزار می‌شود حضور نيافت تا زانوی خود را در معرض تشديد مصدوميت کهنه قرار ندهد و دهمين تورنمنت را هم با موفقيت به پايان برساند، تمهيدی که کارگر نيافتاد.

استيو دارسيس بلژيکی که در سه ست پياپی نادال را تسليم کرد، نفر ۱۳۵ جهان است که در تمام سال‌های اخير، عمدتاً در دور اول مسابقات معتبر از گردونه رقابت‌ها بيرون افتاده.
برخلاف پادشاه خاک رس، راجر فدرر شروعی درخشان داشت و به سهولت از سد ويکتور هانسکيو از رومانی گذشت تا در دور دوم مقابل سرگئی استاخوفسکی از اوکراين قرار بگيرد.

فدرر مدافع عنوان قهرمانی است و هفت جام قهرمانی در تاريخ اين تورنمنت دارد. اگر او امسال قهرمان شود، با رکورد هشت قهرمانی نادال در يک تورنمنت که امسال نادال در رولان گاروس به جا گذاشت، برابری خواهد کرد.

اندی ماری اميد بريتانيايی‌ها برای شکستن طلسم قهرمانی در ويمبلدون، گام اول را محکم برداشت و بنجامين بکر آلمانی را پشت سر گذاشت. ماری که پارسال فيناليست شده، امسال فقط در مرحله نيمه نهايی ممکن است با فدرر روبرو شود.

کوين آندرسون از آفريقای جنوبی، لئوناردو ماير آرژانتينی، جان ايسنر آمريکايی، يورگن ملزر از اتريش، تامی روبردو و فرناندو ورداسکو (اسپانيا) و نيکولاس ماهو از فرانسه ديگر مردان پيروز در دور نخست بودند. يکی از حساس‌ترين بازی‌ها را هم ليتون هيوئيت استراليايی فاتح ويمبلدون ۲۰۰۲ از استانسيسلاس واورينکا بخت شماره ۱۱ بازی‌ها برد.

حوادثی هم در رقابت‌های زنان رخ داد. وقتی نادال مرد شماره ۵ تنيس جهان در دور اول حذف شد، سارا ارانی بانوی شماره ۵ جهان نيز در دور اول از جدول مسابقات کنار رفت، او مقابل مونيکا پوئيگ از پورتوريکو شکست خورد. سارا البته به اتفاق روبرتا وينچی بخت شماره يک مسابقات دو نفره زنان است.

ماريا شاراپووا از روسيه، ويکتوريا آزارنکا از بلاروس، کارولينه ووزنياکی از دانمارک، پترا که‌ويتووا از جمهوری چک، آنا ايووانوويچ و يلنا يانکوويچ از صربستان و سيليوا اسپينوزا از اسپانيا از جمله بانوان پيروز در دور نخست مسابقات بودند.

سرينا ويليامز بانوی شماره يک جهان نيز که برای فتح ششمين ويمبلدون خود به بريتانيا آمده، مندی مينه‌لا از لوکزامبورگ را تسليم کرد تا در گام دوم به مصاف کارولين گارسيا از فرانسه برود. سرينا امسال در فرانسه شانزدهمين جام گرنداسلم انفرادی را بالای سر برد. او ۱۳ بار به اتفاق خواهرش ونوس در مسابقات دو نفره گرانداسلم حرف اول را زده. دو بار نيز جام دو نفره مختلط را به دست آورده، يعنی در ۳۱ سالگی، ۳۱ قهرمانی گرنداسلم را در ويترين افتخاراتش دارد.
XS
SM
MD
LG