لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

ایران ارسال اسلحه برای شورشیان طالبان را رد کرد


سفر رییس جمهوری ایران به افغانستان یک روزه خواهد بود.
سفر رییس جمهوری ایران به افغانستان یک روزه خواهد بود.



محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران روز سه شنبه در کابل ارسال هرگونه سلاح برای شورشیان طالبان را رد کرد.


آقای احمدی نژاد که در یک کنفرانس خبری با حامد کرزای، همتای افغانی خود شرکت کرده بود گفت: من شک دارم که این اخبار حقیقت داشته باشد.


وی گفت که اولین اثر امنیت افغانستان به ایران باز می گردد چرا که دو کشور مرز طولانی با یکدیگر دارند.


رییس جمهوری ایران اظهار داشت که ما با تمام توان از روند سیاسی در افغانستان حمایت می کنیم و یک افغانستان امن و باثبات به نفع همه ماست.



مذاکرات خصوصی رهبران دو کشور



محمود احمدی نژاد که برای سفری یک روزه به افغانستان سفر کرده است روز سه شنبه مذاکرات خصوصی خود را با حامد کرزای، رییس جمهوری این کشور آغاز کرد.


سفر آقای احمدی نژاد به افغانستان اولین مرحله از سفر دوره ای وی به سه کشور افغانستان، ترکمنستان و قرقیزستان است.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، مراسم استقبال رسمی از محمود احمدی نژاد توسط حامد كرزی، در محل كاخ رياست جمهوری اين كشور برگزار شد.


منوچهر متكی، وزير امور خارجه، علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی، سيد مجتبی ثمره هاشمی، مشاور ارشد ریيس جمهوری ، محمدزاده، استاندار خراسان رضوی و چند تن از معاونان وزيران، آقای احمدی نژاد را در اين سفر دوره ای همراهی می كنند.


محمود احمدی نژاد قرار است با یونس قانونی از رهبران اپوزیسیون افغانستان و سخنگوی مجلس نمایندگان این کشور و همچنین برخی از اتباع ایرانی در افغانستان دیدار و گفت و گو کند.

محمود احمدی نژاد قرار است با یونس قانونی از رهبران اپوزیسیون افغانستان و سخنگوی مجلس نمایندگان این کشور و همچنین برخی از اتباع ایرانی در افغانستان دیدار و گفت و گو کند.


آقای احمدی نژاد پیش از ترک تهران گفته بود که «ايران و افغانستان دو كشور همسايه و برادر هستند كه دارای تاريخ، فرهنگ، علايق و نيازهای مشترک می باشند و هر دو همواره به عنوان دو ملت برادر و دوست در كنار يكديگر بوده اند.»


وزارت امور خارجه افغانستان نیز در بیانیه ای اعلام کرد که روسای جمهوری دو کشور در مورد منافع مشترک دو کشور گفت و گو کرده و موافقت نامه ای برای تقویت رابطه بین دو کشور به امضا خواهند رساند.


نخستین سفر آقای احمدی نژاد به کشور افغانستان در حالی صورت می گیرد که آمریکا و بریتانیا، ایران را متهم به فرستادن اسلحه به افغانستان و تجهیز شورشیان طالبان کرده اند.


ایران همواره این اتهامات را رد کرده و حامد کرزای، رییس جمهوری افغانستان نیز از ایران به عنوان کشوری دوست یاد کرده است.


دولت افغانستان بارها اعلام کرده که هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند دولت ایران در فرستادن سلاح های ایرانی به افغانستان نقش دارند


بر اساس گزارش های رسیده، مسایل مطرح در مذاکرات دو رییس جمهوری، امنیت، منطقه، مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با تروریسم اعلام شده است.


یکی دیگر از مسایل مهم، تصمیم ایران برای بازگرداندن پناهندگان افغان به افغانستان است. از ماه آوریل سال جاری تا کنون ۱۱۷ هزار پناهنده افغان به این کشور بازگردانده شده اند.


XS
SM
MD
LG