لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

روزنامه های چهارشنبه ۸ دی


روزنامه های چهارشنبه ايران از « اتهامات جديد الياس ناداران عليه معاون اول محمود احمدی نژاد » خبر داده اند.

نماينده آيت الله خامنه ای روزنامه کيهان نيز به شدت محمد خاتمی را به خاطر تعيين ۳ شرط به عنوان « کف خواسته های اصلاح طلبان » مورد حمله قرار داده است.

روزنامه علاوه بر بازتاب اظهارات « وزير علوم دولت دهم » که اعلام کرده « رتبه‌بندی جهانی دانشگاه ها را قبول ندارد » ، خبر داده اند که « سفير لبنان ۸ ماه پيش از پايان ماموريتش تهران را ترک کرده است. »

« بازداشت ۱۷ هزار نفر به اتهام حمل موادمخدر صنعتی در ۹ ماه » و « رشد ۲۳ درصدی مرگ ناشی از مسموميت الکل در کشور » نيز از جمله خبرهايی است که مورد توجه روزنامه های ۸ دی ماه قرار گرفته است.

« اتهامات جديد الياس ناداران عليه معاون اول محمود احمدی نژاد »

روزنامه های جهان صنعت و تهران امروز خبر داده اند که همزمان با مخالفت مجلس با تحقيق و تفحص از ديوان محاسبات در دوره رياست محمدرضا رحيمی ، الياس ناداران جزئيات تازه ای از « اتهام فساد مالی » معاون اول محمود احمدی نژاد را اعلام کرده است.

به گزارش روزنامه جهان صنعت طرح « تحقيق و تفحص از عملکرد ديوان محاسبات در دوره مجلس هفتم » روز سه شنبه در دستور کار مجلس قرار گرفت اما اعضای مجلس با ۹۴ رای موافق در برابر ۱۰۴ رای مخالف و ۸ رای ممتنع به آن رای ندادند.

اين روزنامه نوشته الياس نادران ، نماينده تهران که از طراحان اين تحقيق و تفحص بود همزان اعلام کرد که تخلف های گسترده در ديوان محاسبات طی دوره رياست محمدرضا رحيمی ، معاون فعلی محمود احمدی نژاد رخ داده و منجر شد که « در اواخر مجلس هفتم از سوی رييس وقت ديوان محاسبات ، صدها ميليون پول نيز بدون داشتن منبع مالی توزيع شد که اين اقدام تامل برانگيز بود. »

الياس ناداران همچنين تاکيد کرده که در زمان رياست محمدرضا رحيمی بر ديوان محاسبات طی مجلس هفتم « پرونده سازی ها » و « دخالت در اعمال شخصی افراد و دعاوی خصوصی اشخاص که ارتباطی به شرح وظايف ديوان محاسبات نداشت » صورت گرفته و « گزارشات اين ديوان منجر به دستگيری افرادی ‌شد که بعد از مدتی برائت آن ها صادر ‌شد. »

اين نماينده مجلس همچنين گفته که « اين‌گونه اقدامات منجر به ممنوع‌الخروج کردن و بسته شدن حساب افراد ديگری شد و اين موارد نياز به بررسی دارد. »

روزنامه تهران امروز نيز طی گزارشی با عنوان « اتهامات جديد نادران عليه معاون اول » نوشته که رد تحقيق و تفحص از دوره رياست محمدرضا رحيمی بر ديوان محاسبات نشان می دهد که « مجلس فعلا عزمی برای تقابل و بازخواست از معاون اول محمود احمدی نژاد ندارد. »

اين روزنامه با اشاره به برخی از اقدامات محمدرضا رحيمی در دوره رياستش بر ديوان محاسبات و پس از آن زمانی که معاون پارلمانی دولت بود ، نوشته « رابطه خوب رحيمی و مجلس معطوف به رای ديروز نيست ، آن‌چنان‌که در زمان پرداخت پول به نمايندگان در موضوع استيضاح علی کردان هم ، به‌رغم تاکيد برخی چهره‌های شاخص مجلس ، مسير انتقادات اکثريت مجلس کمتر به سمت رحيمی رفت که در آن زمان معاون پارلمانی رايتس جمهوری بود. »

تهران امروز علاوه بر انتشار اتهامات الياس نادران درباره فساد مالی معاون اول محمود احمدی نژاد ، از قول اين نماينده مجلس هشتم نوشته « اگر اين اتهامات از دامن ديوان محاسبات پاک نشده و خطاکار تنبيه نشود ، آبرويی از نظارت مجلس باقی نخواهد ماند و اين يک امر حياتی برای کشور است. »

به نوشته اين روزنامه ، دولت احمدی نژاد اين بار نيز برای تغيير نظر نمايندگان مجلس نسبت به تحقيق و تفحص از دوره رياست رحيمی بر ديوان محاسبات ، اکثر معاونان پارلمانی وزارتخانه های مختلف را صبح سه شنبه به مجلس فرستاده بود.

حمله روزنامه کيهان به محمد خاتمی و نمايندگان اصلاح طلب مجلس

روزنامه کيهان در شماره چهارشنبه خود با انتشار سرمقاله و چند مطلب مختلف به شدت محمد خاتمی را به خاطر اعلام « شروط حضور اصلاح طلبان » در انتخابات های بعدی ، مورد حمله و اهانت قرار داده و نوشته « خاتمی در اظهاراتی گستاخانه و طلبکارانه بی آنکه به جنايات آشوبگران در سال گذشته اشاره ای داشته باشد به تعيين شرط و شروط برای نظام پرداخت. »


نماينده آيت الله خامنه ای در کيهان طی سرمقاله ای با عنوان « راست بگو، نهان مکن » با اشاره به اعتراض محمد خاتمی نسبت به توهين هفته گذشته کيهان به مراجع تقليد ، نوشته « گفتنی است و خنده دار نيز هست که آقای محمد خاتمی در ديدار با جمعی از همفکران و همراهان خود در فتنه ۸۸ ، ضمن تلاش ناشيانه برای پوشاندن خيانت های خود ، درباره اهانت به مراجع نيز ابراز نگرانی کرده و توضيح نداده که مگر ايشان و دوستان فتنه گرشان "تقليد از مراجع را کار ميمون" نمی دانستند و مگر خدا و پيامبر و ائمه اطهار را هم قابل انتقاد نمی دانستند. »

نماينده رهبر جمهوری اسلامی در کيهان در ادامه محمد خاتمی رئيس جمهور سابق ايران را « منحرف و خائن » توصيف کرده و نوشته « حالا چه شده که آقای خاتمی آن عقايد انحرافی و خيانت های آشکار به اسلام و انقلاب و امام را موجه و نشانه دموکراسی می داند ولی اطلاع رسانی خيرخواهانه کيهان به دو مرجع گرانقدر درباره هويت واقعی سران فتنه و عوامل وابسته آن را قابل اعتراض تلقی می کند. »

کيهان همچنين ديدار اعضای فراکسيون خط امام مجلس نزديک به اصلاح طلبان با محمدخاتمی را « دهن کجی اقليت مجلس » توصيف کرده و نوشته « اعضای فراکسيون اقليت مجلس که از حاميان جريان فتنه ۸۸ در مجلس هستند اخيرا با محمد خاتمی از سران فتنه مذکور ديداری سه ساعته داشته اند. »

اين روزنامه همچنين محمد خاتمی که ۸ سال رييس جمهوری اسلامی را بر عهده داشت به عنوان « سران فتنه » و « عنصر فتنه گر » معرفی کرده و نوشته « در اين ديدار تعدادی از نمايندگان عضو فراکسيون اقليت به بيان مطالب و مسائل داخلی نظام در مقابل اين عنصر فتنه گر پرداختند. »

محمد خاتمی طی ديدار اخيرش با نمايندگان اصلاح طلب مجلس « کف خواست اصلاح طلبان را برای حضور در انتخابات آتی » را سه شرط « آزادی زندانيان و ايجاد فضای آزاد برای همه احزاب و گروهها و رفع محدوديت های نا به جا » ، « پای بندی همگان به خصوص مسئولان به قانون اساسی و اجرای همه جانبه قانون » و « فراهم آوردن سازوکاری برای برگزاری انتخابات سالم و آزاد » اعلام کرد.

خاتمی همچنين خطاب به مقام های ارشد جناح حاکم گفت « اگر اصلاح طلبان جايگاهی در ميان مردم ندارند چرا تمهيداتی فراهم می کنيد تا آن ها در معرض رای مردم قرار نگيرند؟ »

« بازداشت ۱۷ هزار نفر به اتهام حمل موادمخدر صنعتی در ۹ ماه »

روزنامه ابتکار از بازداشت ۱۷ هزار نفر به اتهام حمل مواد مخدر صنعتی طی ۹ ماه نخست سال ۸۹ خبر داده است.

به گزارش اين روزنامه حميدرضا حسين آبادی فرمانده پليس مبارزه با مواد مخدر نيروی انتظامی با اعلام « دستگيری بيش از ۱۷ هزار نفر در زمينه حمل و توزيع مواد مخدر صنعتی » گفته که از اين پس « حکم افرادی که بيش از ۳۰ گرم مواد مخدر صنعتی همراه داشته باشند اعدام است. »

حسين آبادی در همايش سراسری روسای پليس موارد مخدر همچنين گفته که « از زمان ابلاغ اصلاحيه قانون مبارزه با مواد مخدر نيروهای پليس مبارزه با مواد مخدر در سراسر کشور حضور يافته و بر روی باندهای قاچاق، توليد و توزيع مواد مخدر صنعتی در حال فعاليت هستند » و « برای آمادگی و توجيه بيشتر روسای پليس مواد مخدر نيز همايش هايی برگزار شده تا تمامی اقدامات به فرماندهان نيروی انتظامی توضيح داده شود. »

روزنامه ابتکار همچنين خبر داده که حسين ذبحی معاون قضائی دادستانی کل کشور نيز در اين همايش خطاب به روسای پليس مواد مخدر گفته « پيش از اين پليس و ساير افراد در برخورد با متهمان مواد مخدر صنعتی عنوان می‌‌کردند که ضعف قانونی داريم اما امروز با تصويب قانون جديد امکان برخورد شديد برای پليس فراهم شده و بر همين اساس ديگر هيچ بهانه‌ای از سوی پليس برای برخورد با سوداگران مرگ پذيرفته نمی‌شود. »

معاون قضائی دادستانی کل کشور با تائيد تشديد مجازات های برای قاچاق موادمخدر صنعتی از جمله تعيين اعدام ، گفته « در حکم مجرمان مواد مخدر شيشه به هيچ عنوان شرايط تجديد نظر و کميسيون عفو وجود ندارد. »

« رشد ۲۳ درصدی مرگ ناشی از مسموميت الکل

روزنامه آرمان به نقل از معاون سازمان پزشکی قانونی کشور خبر داده که « در ۶ ماهه اول امسال ۷۴ تن بر اثر مسموميت ناشی از مصرف الکل جان خود را از دست داده اند.

عبدالرزاق برزگر با اشاره به اينکه آمار کشته شدگان بر اثر مشروب مسموم در ايران طی۶ ماه نخست سال ۸۹ نسبت به مدت مشابه در سال ۸۸ معادل « ۲۳.۳ درصد افزايش يافته است » گفته « از کل فوت‌شدگان بر اثر مسموميت الکل در ۶ ماهه اول امسال، ۷۰ نفر مرد و چهار نفر زن بوده اند. »

به گفته معاون سازمان پزشکی قانونی کشور « در شش ماهه اول سال ۸۹ استان تهران با ۳۳ مورد مرگ ناشی از مصرف الکل مسموم بيشترين رقم را در اين زمينه به خود اختصاص داده است. »
« سفير لبنان ۸ ماه پيش از پايان ماموريت تهران را ترک کرد »

روزنامه جمهوری اسلامی گزارش داده که سفير لبنان ۸ ماه پيش از اتهام ماموريتش تهران را ترک کرده است.

به نوشته اين روزنامه زين الموسوی سفير لبنان در تهران ۸ ماه قبل از پايان ماموريتش با تصميم وزارت خارجه لبنان به کار خود پايان داده و به بيروت بازگشته است.

روزنامه جمهوری اسلامی گمانه های مختلفی در اين باره منتشر کرده و از جمله نوشته « اختلاف بين علی الشامی وزير خارجه اين کشور و موسوی را سبب بازگشت سفير لبنان به بيروت عنوان کرده‌اند ، برخی رسانه‌ها بازنشستگی موسوی را و برخی خبرها نيزحکايت از آن دارد که مقرر شده آقای الموسوی تا تعيين سفير جديد به عنوان سفير لبنان در ايران در بيروت به فعاليت خود ادامه می دهد.

خبر فراخوانی سفير لبنان يک هفته پس از آن منتشر می شود که علی خامنه ای ، رهبر جمهوری اسلامی طی ديداری با امير قطر ، پيشاپيش اعلام کرد که دادگاه بين المللی ترور رفيق حريری « دادگاهی فرمايشی و هر حکمی بدهد ، مردود است. »

اين اظهارات با واکنش سعدحريری ، نخست‌وزير لبنان و فرزند رفيق حريری ، مواجه شد و او طی يک نشست خبری بر اعتبار احکام بين‌المللی تأکيد کرد و گفت « شکی نيست که تمامی طرف‌ها در خصوص اين موضوع نظرات خود را دارند اما اينجا داريم صحبت از قطعنامه‌های بين‌المللی می‌کنيم. »

وزير علوم دولت احمدی نژاد ، رتبه‌بندی جهانی دانشگاه ها را قبول ندارد

روزنامه دنيای اقتصاد اظهارات وزير علوم در دولت احمدی نژاد درباره « رتبه بندی جهانی دانشگاه ها » را منتشر کرده و از قول وی نوشته « اگر دانشگاهی ايرانی در رتبه‌بندی‌های غربی رتبه ۵۰۰ کسب کند ، قائل نيستيم که واقعا رتبه‌اش ۵۰۰ است ، بلکه قائل به اين هستيم که در رديف‌های اول دنيا است. »

کامران دانشجو درباره اينکه چرا رتبه بندی جهانی دانشگاه ها را قبول ندارد ، آن را « رتبه بندی غربی » خوانده و گفته « چون ديدگاه آن هايی که دارند شاخص‌گذاری می‌کنند تک بعدی و مادی است ، در حالی که ديدگاه ما دو بعدی يعنی مادی و معنوی است. آن ها معنا را در شاخص‌هايشان اصلا دخالت نمی‌دهند ، اما ما معنويت را در شاخص‌هايمان حتما دخالت می‌دهيم. »

به نوشته روزنامه دنيای اقتصاد ، وزير علوم دولت احمدی نژاد در تشريح ديدگاهش نسبت به « رتبه‌بندی متداول دانشگاه‌ها در کشورهای غربی » گفته « شاخص‌های آن ها را خيلی قبول نداريم چون آن ها شاخص های ما را قبول ندارند » و « ما شاخص‌های ديگری را قائل هستيم و فکر می‌کنيم که رتبه‌بندی‌ها بايد بر مبنای آن شاخص‌ها صورت گيرد که البته اين را فعلا در دنيا نمی‌توانيم اعمال کنيم.»
XS
SM
MD
LG