لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۱

توقف صدور ویزا برای برخی از دانشجویان ایرانی در هلند


دانشگاه لایدن در هلند، عکس تزئینی است
دانشگاه لایدن در هلند، عکس تزئینی است
به گزارش منابع دانشجويی دولت هلند صدور و تمديد ويزا برای بعضی از دانشجويان ايرانی را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است.

دانشجويان ايرانی در هلند می گويند از دو هفته پيش نامه هايی از اداره مهاجرت دريافت کرده اند که در آن نوشته شده به دليل قانون جديدی که از طرف وزارتخارجه هلند به اداره مهاجرت اين کشور ابلاغ شده، ويزاهای آنها به حالت تعليق درآورده می شود.

در اين نامه همچنين به اين نکته اشاره شده که به دليل تحريم های اتحاديه اروپا عليه ايران، دولت هلند تصميم دارد صدور ويزا برای دانشجويان ايرانی را فعلا متوقف کند.

راديو فردا در اين باره با عمار ملکی، دانشجوی دکترای دانشگاه تيلبرگ در هلند گفت وگو کرده و ابتدا از او پرسيده که دانشجويان در چه مقطعی بيشتر با مشکل عدم تمديد ويزا روبه رو شده اند؟

بعد از اين که اين خبر کمی رسانه ای شد مقامات هلندی که اعلام نظر کردند و گفتند که ما برای دانشجويانی که در مقطع ليسانس و فوق لسيانس درس می خوانند مشکلی نداريم ، و برای دانشجويان ديگری هم که قبل از آن در اينجا در حال تحصيل بوده اند و نياز به تمديد اقامتشان دارند، مشکلی پيش نمی آيد. فقط اينکه شايد مقداری فرآيند تمديد اقامت طولانی شود.

من چون دانشجوی دکترا بودم و دوره دکترای خودم را يکسال پيش آغاز کردم و حول وحوش شش ماه آينده بايد مجددا ويزايم را تمديد کنم، ظاهرا شايد برای دانشجويانی از قبيل من مشکلی پيش نيايد.

اما مسئله اصلی برای کسانی است که الان در حال حاضر دوره فوق ليسانسشان را تمام کرده اند و يک موقعيت دکترا برايشان پيدا شده و می خواهند برای تمديد اقامت خودشان اقدام کنند ولی آنها را با توجه به اين قاعده ای که اداره مهاجرت هلند گذاشته است، در يک حالت معلق قرار داده اند.

آقای ملکی، اصولا تحريم های اتحاديه اروپا عليه ايران چه ربطی به تمديد ويزای دانشجويان ايرانی ساکن هلند دارد؟ مقام های هلند در اين باره چه می گويند؟

بحث اصلی و هدف اعتراضاتی که می شود هم همين است. چرا که به لحاظ حقوقی در متون مربوط به تحريم هايی که از سوی اتحاديه اروپا اعمال می شود، ذکر شده است که افراد يا شرکت های خاصی که مرتبط با پرونده هسته ای ايران هستند بايد مورد تحريم قرار بگيرند.

دولت هلند ظاهرا قصد دارد اين قطعنامه را عملياتی کند، خودشان هم گفته اند در طول چند ماه آينده و در همين تابستان در اين مورد تصميم گيری خواهيم کرد.

متاسفانه رويه ای که دولت هلند در نظر گرفته است، يک رويه بسيار محافظه کارانه است و به جای اينکه اگر قرار است اين تحريم ها عملی شود، به شکل گزينشی آن را اعمال کنند، يک حالت عمومی ايجاد کرده اند.

آنها پرونده تمامی دانشجويان ايرانی را که می خواهند تحصيلات عاليه در اين کشور داشته باشند را متوقف کرده اند تا اينکه نهايتا بررسی کنند که چگونه می شود قطعنامه اتحاديه اروپا را اعمال کرد.

آيا آماری از تعداد دانشجويان ايرانی در هلند وجود دارد که با مشکل تمديد ويزا روبرو هستند؟

آمار دقيقی که بخواهيم با عدد آن را مشخص کنيم وجود ندارد ولی می شود گفت که حداقل تعداد اين افراد بيشتر از تعداد انگشتان دست است.

نمونه هايی که نامه هايی از سوی اداره مهاجرت هلند دريافت کرده اند که شما فعلا ويزايتان معلق است، از دانشجويانی هستند که برای کار اقدام کرده بوده اند و از شرکت های متقاضی کار جواب مثبت گرفته اند ولی بعدها برايشان نامه ارسال شده که به اين دليل نمی توانيم برای بکارگيری شما اقدام کنيم.

و در عين حال پتانسيل کسانی که از اين قاعده زيان می بينند بسيار زياد است. به خاطر اينکه تعداد زيادی دانشجوی ايرانی در دانشگاه های مختلف هلند هستند که در طول سه ماه آينده و با پايان سال تحصيلی، فارغ التحصيل می شوند که برخی از اين افراد يا علاقه داشته اند برای دکترا و ادامه تحصيل اقدام کنند و يا اينکه برای کاريابی به شرکت های هلندی مراجعه کرده اند.
ولی با توجه به اين محدوديت ، اين در اصل نيروی متخصص در سطح عالی است که صدمه می بينند و اينها کاملا وضعيتشان معلق است و نمی دانند که برای آينده شان چطور برنامه ريزی کنند.

الان تکليف دانشجويانی که ويزايشان تمديد نمی شود چيست؟ آيا بايد به ايران بازگردند.

مسئله اصلی ، مسئله روانی ماجراست که قانون و رويه دولت هلند به دانشگاه ها و شرکت ها ابلاغ کرده و اين فضا را برای جذب نيروی متخصص و دانشجويان ايرانی ايجاد کرده است.
اين امکان وجود دارد که اين قانون در طول يکی دو ماه آينده به شکلی تعديل شود، ولی مسئله اصلی اينجاست که اين موضوع تاثير روانی خودش را بر جای گذاشته است و دانشگاه ها و شرکت های هلندی وقتی بخواهند دانشجويان ايرانی را بپذيرند، به نوعی احتياط به خرج می دهند و شايد به نوعی آنها را در الويت قرار ندهند.

اين در حالی است که شايد دانشجويان ايرانی به لحاظ شايستگی علمی در رده های بالايی قرار داشته باشند. که اين گونه هم هستند.

در اينجا اساتيد و ساير دانشجويان از دانشجويان ايرانی راضی هستند و اتفاقا جالب است که بدانيد که در اعتراض به اين رويه اساتيد هلندی هم بسيار پيگير هستند و دارند به دولت فشار می آورند تا شايد برای حل اين ماجرا بتوانند کاری بکنند.

ممکن است تعدادی از دانشجويان ايرانی نتوانند ويزايشان را تمديد کنند و مجبور بشوند که به ايران برگردند.

آيا تا کنون موارد مشابهی در کشورهای ديگر اتحاديه اروپا ديده شده است؟

من خبرهايی البته با موارد محدودتر در مورد کشوری مثل اسپانيا و کشورهای ديگر شنيده ام اما به اين شکلی که کاملا رسمی باشد و به عنوان يک دستور العمل ابلاغ شده و وزير امور خارجه هلند در مورد آن اظهار نظر کرده است، در هلند فقط مطرح شده است.
البته هلند همواره سيستم محافظه کارانه تری در برخورد با تحريم های اتحاديه دارد.
XS
SM
MD
LG