لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷

«حماس ناچار است با دو زبان صحبت کند»


عليرضا نوری زاده
عليرضا نوری زاده
عليرضا نوری زاده، کارشناس مسايل ايران و کشورهای عرب، با راديو فردا در مورد پيمان صلح دو گروه حماس و فتح گفت و گو کرده است. آقای نوری زاده می گويد متاسفانه حماس ناچار است با دو زبان صحبت کند، يک زبان برای مصرف در داخل حوزه انتخابيش که آن حرف طبيعتاً رنگ جدال دارد و مبنای راديکال.

آقای نوری زاده می گوید « آقای محمود عباس شخصيتی است و در جايگاهی قرار دارد که بدون شک نه مبالغه می‌کند و نه دروغ می‌گويد. حماس از زبان خالد مشعل، رئيس دفتر سياسی و بالاترين رهبر خود، مسئله ای را عنوان کرده که بسيار مهم است؛ اين که به محمود عباس در ادامه روند صلح و برنامه‌اش اعتماد می‌کند و در اين زمينه به او اختيارات می‌دهد.

نبايد به حرف‌های برخی رهبران حماس که اينجا و آنجا می‌گويند توجه کرد. بايد به متن توافق نگاه کرد که حماس می‌گويد تشکيل دولت فلسطين در چهارچوب مرزهای قبل از پنج ژوئن ۱۹۶۷ را می‌پذيرد، به اين معنی که وجود دو دولت را می‌پذيرد. بنابراين حرف آقای ابومازن پاسخی است به انتقادهای آقای نتانياهو که دائم می‌گويد حماس قصد براندازی و نابودی دولت اسرائيل را دارد. حماس هم سازمانی است که در چهارچوب توافق، ملتزم خواهد بود.»

آقای نوری زاده! تا چه حد می‌توان به حرف‌های آقای مشعل اعتماد کرد؟

متاسفانه حماس ناچار است با دو زبان صحبت کند، يک زبان برای مصرف در داخل حوزه انتخابيش که آن حرف طبيعتاً رنگ جدال دارد و مبنای راديکال. ولی حماس به عنوان يک سازمان سياسی که تعهداتی را می‌پذيرد با آن حماس فرق دارد.

آقای رامين مهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه ايران گفته از پيمان صلح دو گروه حماس و فتح حمايت می‌کند. نظر شما در مورد موضع جمهوری اسلامی ايران چيست؟

اين امر اصلا واقعيت ندارد و جمهوری اسلامی به شدت از نفوذ و پول خود برای جلوگيری از همبستگی حماس و فتح استفاده کرد و اکنون وضع سوريه جمهوری اسلامی را ناچار کرده روی خوش نشان دهد، چون تا ديروز جمهوری اسلامی و سوريه دست در دست هم مانع از اين وحدت می‌شدند.

ولی حالا سوريه درگير بودن يا نبودن رژيم اسد است. حماس هم اين موضوع را درک کرد و با هوشمندی جايگاه خود را تغيير داد.

جمهوری اسلامی به شدت نگران است چون پيوند حماس و فتح و تشکيل دولت خودمختار فلسطين با اين دو گروه با برگزاری انتخابات و در نهايت تشکيل دولت مستقل فلسطين در تعارض کامل با سياست جمهوری اسلامی است.
XS
SM
MD
LG