لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۰

آمریکا به پیشنهاد صلح کره شمالی پاسخ منفی داد


رِژه سربازان کره شمالی (عکس تزئینی است).
رِژه سربازان کره شمالی (عکس تزئینی است).
آمريکا و کره جنوبی پيشنهاد کره شمالی برای آغاز مذاکرات صلح به منظور پايان دادن رسمی به جنگ دو کره را رد کردند. کره شمالی روز دوشنبه اعلام کرده بود که در صورت آغاز این مذاکرات حاضر است گفت‌وگو در مورد برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد.

کره جنوبی اعلام کرد که اين مذاکرات تنها پس از آن که کره شمالی به مذاکرات گروه شش‌جانبه بازگردد و از سلاح هسته‌ای صرف نظر کند عملی است.

وزارت خارجه آمريکا نيز اعلام کرد که کره شمالی نخست بايد به پای ميز مذاکرات گروه شش‌جانبه بازگردد و «سپس مسائل ديگر را مورد بررسی قرار می‌دهيم».

شورای امنيت سازمان ملل متحد به دنبال آزمايش موشکی و هسته‌ای کره شمالی در سال ۲۰۰۶ تحريم‌هايی را عليه پيونگ‌يانگ وضع کرد.

به دنبال آزمايش موشکی توسط کره شمالی در پنجم آوريل سال گذشته، شورای امنيت سازمان ملل متحد در بيانيه خود خواستار افزايش تحريم‌ها عليه پيونگ‌يانگ شد.

کره شمالی بيانيه شورای امنيت را محکوم و با خارج شدن از مذاکرات گروه شش‌جانبه، بازرسان آژانس بین‌المللی و ناظران آمریکایی را از تاسیسات اتمی خود اخراج کرد.

در مذاکرات شش‌جانبه برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای نظامی کره شمالی، ايالات متحده، روسيه، چين، ژاپن، کره جنوبی، و کره شمالی شرکت داشتند.

واشينگتن و پيونگ‌يانگ از زمان جنگ کره که از سال‌ ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ ميلادی طول کشيد رابطه ديپلماتيک نداشته‌اند. پس از پايان جنگ، دو کره پيمان صلح امضا نکردند.

کره شمالی، چين و نيروهای سازمان ملل به فرماندهی آمريکا توافق‌نامه آتش‌بس امضا کردند، ولی کره جنوبی هرگز چنين کاری نکرد.
XS
SM
MD
LG