لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۴

نگاهی به مناسبات هسته ای کره شمالی با ايران


منوچهر متکی وزیر خارجه ایران (راست) و کیم یونگ لی، معاون وزیر خارجه کره شمالی
منوچهر متکی وزیر خارجه ایران (راست) و کیم یونگ لی، معاون وزیر خارجه کره شمالی
روزنامه مسکو تايمز در مطلبی به قلم يوريکو کويکه، وزير دفاع و مشاور امنيت ملی سابق ژاپن، با اشاره به امضا معاهده جديد «استارت» بين رهبران آمريکا و روسيه در هفته های گذشته و کنفرانس مربوط به بازبينی پيمان منع گسترش تکنولوژی هسته ای که هفته آينده برگزار خواهد شد می نويسد که اين اقدامات برای همه کس و در همه جا مثبت بود.

اما مشکل اين است که هيچيک از اين دو اقدام تاثير چندانی بر عاجل ترين خطر هسته ای امروزه در جهان ندارد. اين نويسنده می افزايد کره شمالی احتمالا حاضر است در مقابل پول نقد اين توانمندی را به ايران بفروشد.

نويسنده مسکو تايمز به تعداد شش هزار اتباع کره شمالی اشاره می کند که در ايران و کشورهای منطقه مشغول کار هستند.

ممکن است آنها کارگران ساده باشند ولی در ايران و سوريه تعداد کارگران فنی و متخصصات کره شمالی رو به افزايش بوده است پس از حمله سال ۲۰۰۷ اسرائيل به تاسيسات هسته ای سوريه مشخص شد که متخصصان کره شمالی در توسعه اين مرکز فعال بوده اند.

اکثر اتباع کره شمالی که ساکن ايران هستند مشغول انجام وظايف حزبی و يا دولتی اند و يکی از کارهای مهم آنها کنترل زندگی ساير اتباع اين کشور است. در سال ۲۰۰۲ ارزيابی می شد که بيش از ۱۲۰ نفر از اتباع کره شمالی در بيش از ده مرکز مختلف در ايران مشغول به کار هستند و فعاليت های آنها با برنامه های موشکی و هسته ای اين کشور در ارتباط است.

مسکو تايمز يادآوری می کند که اکثر چندين هزار تبعه کره شمالی که در کشورهای حاشيه خليج فارس ساکن هستند کارگران ساده و ارزان اند ولی متخصصان ساکن ايران وسيله ای برای درآمد دولت کره شمالی و بنای يک نوع ائتلاف ضد آمريکايی با رژيم های تندرو خاورميانه هستند.

رهبر کره شمالی اميدوار است که با انتقال توانمندی و تجهيزات هسته ای به اين کشورها و تقويت اسلام گرايی راديکال نوعی حمايت از کره شمالی را در منطقه سازمان دهد.

تا سال ۲۰۰۹ کره شمالی مسئول صادرات موشک و تکنولوژی موشکی به ايران بوده است و تمام اين مناسبات زيرنظر مستقيم رهبر کره شمالی انجام شده است. روش کار کره شمالی به اين گونه است که کميته دوم اقتصادی که زير نظر سيستم کميته مرکزی حزب حاکم عمل می کند با کمک آکادمی دوم علوم کره شمالی موشک ها و تکنولوژی موشکی را توليد می کنند.

« اداره ۹۹ »

کميته ای موسوم به « اداره ۹۹ » کار صادرات اين تکنولوژی و تجهيزات را به ايران برعهده دارد. مبالغ حاصل از درآمد فروش اين محصولات يا مستقيما به حساب شخصی رهبر کره شمالی واريز می شود و يا برای توسعه برنامه های هسته ای هزينه می شود.

تحليلگر مسکو تايمز می نويسد که پس از آزمايش هسته ای کره شمالی در سال ۲۰۰۹ سازمان ملل متحد با تصويب قطعنامه ۱۸۷۴ انتقال پول به اين کشور را مسدود کرد. اما نکته در اين است که اعمال اين تحريم ها مناسبات با ايران را برای کره شمالی حتی از گذشته نيز حياتی تر کرده است. بنابراين ماه عسل هسته ای اين دو کشور تحت تاثير تحريم ها نه تنها تضعيف نشده بلکه تقويت شده است.

يوريکو کويکه وزير دفاع سابق ژاپن در مسکو تايمز می نويسد براساس مدارک محرمانه حزب حاکم کره شمالی که توسط خبر چين ها به ژاپن منتقل شده است يک شرکت تجاری و پوششی جديد به نام «ليونگاکسان» توسط دولت کره شمالی در سال ۲۰۱۰ تاسيس شده است تا انتقال و معاملات هسته ای و موشکی به ايران را مديريت کند. البته تشکيل اين نوع شرکت ها و موسسات غير واقعی کار تازه ای نيست و کره شمالی سالها به اين شکل معاملات پنهانی خود را انجام داده است.

مسکو تايمز می افزايد وضعيت اقتصادی کره شمالی دسامبر سال گذشته چنان وخيم شد که وزارت امنيت داخلی استفاده از ارزهای خارجی را ممنوع کرد و برای نقض اين مقررات مجازات اعدام را وضع کرد. اين وضعيت نشان می دهد که اعمال تحريم ها باعث شده که صادرات و انتقال پول حاصل از آن برای کره شمالی بسيار دشوارتر از گذشته شود.

يوريکو کويکه وزير دفاع و مشاور امنيت ملی سابق ژاپن در پايان اين مطلب می نويسد رهبر کره شمالی تلاش خواهد کرد که مناسبات با ايران را به هر قيمتی ادامه دهد. برای متوقف کردن اين مناسبات بين ايران و کره شمالی دولت چين بايد مسئولانه تر عمل کند چون اکثر محموله های ارسالی کره شمالی برای ايران از خاک چين عبور می کند.

اما با توجه به گستره و هدف مناسبات هسته ای و موشکی ايران و کره شمالی حکومت های دمکراتيک آسيا بايد به شکل جدی به فکر بنای يک سيستم دفاع ضد موشکی مشترک باشند. مثل نمونه ای که از سوی دبير کل ناتو برای همکاری بين روسيه و اعضای اين پيمان پيشنهاد شده است. وقتيکه خطر جدی است واکنش به آن نيز بايد هوشمندانه و قاطع باشد.
XS
SM
MD
LG