لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

برادعی: اوباما دست دوستی به سوی مردم ایران دراز کرده است


محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
محمد البرادعی، مدير کل آژانس انرژی اتمی، از پيام باراک اوباما رئيس جمهوری آمريکا به ايران استقبال کرد و گفت که «اميدوار است تهران پاسخ مثبتی به اوباما دهد.»

آقای البرادعی که برای مذاکرات با دولت اکوادور به اين کشور سفر کرده، روز سه شنبه افزود که «سخنان اوباما در مورد مذاکرات مستقيم، بدون پيش شرط و بر اساس احترام متقابل با ايران بسيار مهم است.»

به گزارش آسوشيتدپرس، مدير کل آژانس انرژی اتمی گفت که «باراک اوباما دست دوستی به سوی مردم ايران دراز کرده است.»

آقای البرادعی ابراز اميدواری کرد که «مردم ايران نيز دست دوستی به سوی آمريکا دراز کنند.»

محمد البرادعی افزود که پيشنهاد باراک اوباما برای يافتن راه های ديپلماتيک برای پايان بخشيدن به اختلافات دو کشور می تواند به بحران هسته ای ايران پايان دهد.

شورای امنيت تاکنون با صدور سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند ولی ايران از اين دستور تاکنون سرپيچی کرده و غنی سازی را حق مسلم خود خوانده است.

سخنان آقای البرادعی در حالی بيان می شود که باراک اوباما در پيام تبريک نوروزی به مردم و رهبران ايران گفت : «ميل دارم به‌روشنی با رهبران ايران سخن بگويم .ما اختلافاتی جدی داريم که با گذشت زمان بر آنها افزوده شده است. دولت من اکنون به ديپلماسی متعهد است که طيف کاملی از مسائلی را که پيش روی ماست مورد بررسی قرار می‌دهد و درصدد ايجاد پيوند سازنده ميان ايالات متحده، ايران و جامعۀ جهانی است. اين فرايند با تهديد پيش نمی‌رود. به جای آن ما خواستار برقراری ارتباطی صادقانه و مبتنی بر احترام متقابل هستيم.»

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران نيز، در مشهد، يک روز پس از پيام باراک اوباما گفت: «ما سابقه‌ای از اين دولت جديد و رئيس‌جمهور جديد آمريکا نداريم. نگاه می‌کنيم (سپس) قضاوت می‌کنيم. شما تغيير کنيد، ما هم رفتارمان تغيير خواهد کرد.»


آقای البرادعی به کئيتو پايتخت اکودار سفر کرده تا با لنين مورنو، معاون رئيس جمهوری اين کشور در مورد مسايل مربوط به انرژی هسته ای گفت و گو کند.
XS
SM
MD
LG