لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ در ژنو


مرکز سازمان ملل در ژنو
مرکز سازمان ملل در ژنو
دومین دور از مذاکرات اتمی ایران با گروه ۵+۱ روز پنج‌شنبه، ۱۶ آبان، در شهر ژنو سوئیس با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی و کشورهای غربی به علاوه روسیه و چین آغاز شد.

به گفته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران در امور هسته‌ای، مذاکرات روز پنج‌شنبه و متعاقب آن جمعه، ۱۷ آبان‌ماه، از این جهت «بسیار دشوار» خواهد بود که این مذاکرات به «مرحله جزئیات رسیده که همیشه سخت و دقیق است».

کاربران موبایل برای مشاهده پوشش زنده پس از کلیک در این لینک به قسمت اصلی سایت بروند

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:28 0:00
لینک مستقیم

در همین حال روز چهارشنبه یک مقام ارشد آمریکایی در ژنو بر مذاکره مستقیم دوباره ایران و آمریکا تاکید دارد.


او در این خصوص به هانا کاویانی خبرنگار اعزامی رادیوفردا در ژنو گفت: «به نظر من خیلی مهم است که ایران و آمریکا مستقیم با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند… زیرا نوع گفت‌و‌گویی که در فضای دو جانبه انجام می‌شود با مذاکراتی که در اتاقی مملو از اشخاص مختلف صورت می‌گیرد٬ متفاوت است.»
وی در پاسخ به خبرنگار رادیوفردا درباره دلیل اهمیت گفت‌و‌گوی ایران به طور مشخص با آمریکا٬ بر نقش مهم ایالات متحده در روند گفت‌و‌گوهای هسته‌ای تاکید کرد و توضیح داد که «قابلیت‌های آمریکا از لحاظ وضع تحریم‌ها و اجرایی کردن آن بسیار بالا است».

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که وزیر خارجه ایران، پنجشنبه، پس از صبحانه خود با خانم اشتون به خبرنگاران گفته است که امکان رسیدن به توافق هسته‌ای در هفته جاری هست، به شرط آن که، به گفته آقای ظریف، «همه نهایت تلاش خود را بکنند».
مقام ارشد ایالات متحده در ژنو که نامش قید نشده است روز چهارشنبه همچنین گفت که این نخستین بار است که به نظر می‌رسد ایران «نه برای خریدن زمان، که برای رسیدن به هدف مذاکره می‌کند».
هیئت مذاکره‌کننده ایران متشکل از مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران، و عباس عراقچی، معاون بین‌الملل آقای ظریف و سرپرست تیم مذاکره ایران، روز چهارشنبه، ۱۵ آبان، وارد ژنو شد.
خبرگزاری مهر روز چهارشنبه از حمید بعیدی‌نژاد، مدیر امور اقتصادی و تخصصی وزارت خارجه، داوود محمدنیا، مشاور حقوقی آقای ظریف، و محمد امیری، مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران، به عنوان دیگر اعضای تیم مذاکره ایران نام برده بود.

مذاکرات ايران با کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک که از زمان رياست‌ جمهوری محمود احمدی‌نژاد آغاز شد تاکنون نتيجه مشخصی در بر نداشته، اما حال دولت حسن روحانی ابراز اميدواری کرده است که ظريف يک سال بتواند به مناقشه هسته‌ای ايران پايان دهد.

غرب و اسرائیل تهران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد ولی ایران همواره این اتهام را رد کرده و برنامه هسته ای خود را صلح آمیز می خواند.
XS
SM
MD
LG