لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۷

« اوباما پشتيبانی خود را از خيزش مردم در ليبی و سوريه اعلام کند»


به نوشته سایت آمریکایی کریستین ساینس مانیتور، پيشاپيش سخنرانی مهم باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا درباره مسائل خاورميانه، بسياری از مردم کشورهای عرب حتی خبر نداشتند که وی در پيوند با مسائل منطقه و بهار عربی سخن خواهد گفت. هنگامی که از آنها پرسيده شد که از اين سخنرانی چه انتظاراتی دارند، پاسخ آنها از درخواست از آمريکا برای دست از سر آنها برداشتن تا دست نياز برای ياری به ويژه از سوی مردم کشورهايی مانند ليبی و سوريه متفاوت بود.

این سایت می افزاید يک روزنامه فروش دوره گرد در قاهره در برابر اين پرسش گفت: «اوباما می خواهد سخنرانی کند؟ چرا؟ ما ازش چيزی نمی خواهيم. ما خودمان را از شر مبارک رها کرديم بدون اين که از اوباما کمک بگيريم. حالا هم دخالت آمريکا را لازم نداريم.»

در پایان کریستین ساینس مانیتور می نویسد گرچه سخنرانی دو سال پيش اوباما در قاهره اميدهای فراوان ايجاد کرده بود، بسياری از مصريان بر اين باورند که آمريکا با درنگ بسيار از خيزش آنان عليه مبارک پشتيانی کرد. اکنون نيز بسياری از مردم اين کشور خواهان کشوری مستقل تر و نقش کوچکی برای آمريکا هستند.

کریستین ساینس مانیتور می نویسد عماد جد، تحليلگر مرکز پژوهش های راهبردی سياسی الاهرام در قاهره می گويد بهتر است اوباما پشتيبانی خود را از خيزش مردم در ليبی و سوريه اعلام کند. در اين کشورها مردم که با چنگ و دندان در حال مبارزه اند، چيزی می خواهند که کمی با خواستهای اوباما فرق دارد: پشتيبانی يا دست کم انتقاد شديد از رهبران خودکامه اين کشورها.

مخالفان ليبی اميدهای فراوانی به اين سخنرانی دارند. سه ماه از خيزش مسلحانه آنها عليه رژيم معمر قذافی می گذرد و آنها خواهان به رسميت شناخته شدن شورای ملی موقت در بنغازی هستند و کمک هايی که بتواند حکم های صادره دستگيری رهبر ليبی، پسر او و رئيس امنيت را از سوی دادگاه بين المللی جنايی اجرايی کند.

يک فعال مخالف در ليبی در پايتخت اين کشور که نخواست نامش را فاش کند می گويد اوباما تنها شخصيت موثر و کاری در روی زمين است و هر کلام او می تواند تاثير مستقيمی بر خواستهای ما داشته باشد. روحيه مخالفان در تريپولی مستقيما با پيشروی عمليات، بمباران ناتو و فشارهای سياسی و ديپلماتيک جامعه جهانی در پيوند تنگاتنگ است. اين فعال تاکيد می کند که واکنش های ايالات متحده برای مخالفان در ليبی اهميت حياتی در روند آزاديخواهی آنها دارد.

اما در سوريه که سرکوب خونين رژيم صدها تن از مردم اين کشور را به خاک و خون کشيده، بسياری خواستار فشار بيشتر از سوی آمريکا بودند. اين هفته ايالات متحده تحريم هايی را بر عليه بشار اسد و ديگر مقامهای حکومت سوريه از تصويب گذراند.

يک دختر جوان سوری آموزگار در دمشق می گويد: ما نياز به کمک های جهانی بيشتری داريم. من می خواهم که اوباما به جای چشم پوشی از آنچه در سوريه می گذرد، اين حرکات را محکوم کند.

با اينهمه حتی در سوريه نيز کسانی هستند که مخالفت خود را با دخالت آمريکا اعلام می کنند. يک بازرگان ميانسال در دمشق می گويد: من نمی خواهم اوباما چيزی در مورد جهان عرب بگويد. آمريکا فقط به اين وسيله کار ما را خراب تر می کند. ما می خواهيم نشان دهيم که اين مردم عرب هستند که خودشان کارها را در دست گرفته اند.

اما مردم بحرين از عدم واکنش واشنگتن در محکوم کردن خشونت ها و سرکوب وحشيانه رژيم اين کشور ابراز ناخشنودی می کنند. اين اميرنشين کوچک محل پايگاه مهم دريايی ايالات متحده است. برخی از مردم اين کشور امروز ابراز نظر کردند که آنها انتظار ندارند که اوباما لب به انتقاد از حاکمان اين کشور بگشايد.
XS
SM
MD
LG