لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۸

اعتراض چین به دیدار اوباما با دالایی لاما


اوباما (راست) روز پنجشنبه با دالایی لاما ملاقات کرد.
اوباما (راست) روز پنجشنبه با دالایی لاما ملاقات کرد.
وزارت خارجه چين به خاطر ديدار باراک اوباما با دالایی لاما، سفير آمريکا در پکن را احضار کرد و مراتب نارضايتی عميق خود را از اين اقدام اعلام نمود.

به گزارش سی ان ان، وزارت خارجه چين جزييات بيشتری را در مورد گفتگوهای مطرح شده در اين ملاقات منتشر نکرده است ولی اين دولت از قبل اعلام کرده بود که ملاقات رييس جمهوری آمريکا با رهبر مذهبی تبت بر مناسبات دو کشور لطمه خواهد زد.

روز پنجشنبه و به دنبال ديدار باراک اوباما با دالایی لاما در کاخ سفيد سخنگوی وزارت خارجه چين در بيانيه ای گفت :«دولت چين از آمريکا انتظار دارد که به مواضع اين کشور احترام گذاشته ، با اتخاذ اقدامات مقتضی تاثيرات مخرب اين اقدام را برطرف کرده و به حمايت از نيروهای جدايی طلب و ضد چين پايان دهد.»

سفارت آمريکا در پکن هنوز مضمون گفتگوهای مطرح شده در احضار سفير اين کشور را منتشر نکرده است اما اعلام کرد که سفير آمريکا در اين ملاقات با معاون وزارت خارجه چين پيامی با اين مضمون را به دولت چين ابلاغ کرده است:« اکنون زمان آن فرارسيده که دو دولت به شيوه ای همکاری های خود را ادامه دهند که به نفع هر دو کشور، منطقه و کل جهان باشد.»

به گزارش سی ان ان، ملاقات روز پنجشنبه بين باراک اوباما و دالایی لاما بی ترديد مناسبات چين و آمريکا را پيچيده تر خواهد کرد. با وجوديکه رهبر مذهبی تبت می گويد خواستار نوعی خودمختاری برای اين ناحيه است،‌دولت چين وی را يک جدايی طلب قلمداد کرده که هدفش تجزيه منطقه تبت از خاک چين است.

به گفته سخنگوی کاخ سفيد باراک اوباما در ديدار خود با دالایی لاما حمايت خود را از حفظ مذهب، زبان و هويت فرهنگی تبت و همينطور رعايت حقوق بشر در تبت اعلام کرده است. رييس جمهور آمريکا از تعهد دالایی لاما به روشهای مسالمت آميز و تاکيد وی بر تعقيب سياست گفتگو با دولت چين قدردانی کرده است.

رييس جمهور آمريکا ضمن تاکيد بر اهميت ادامه ديالوگ، اظهار داشت که گفتگو تنها راه برطرف کردن اختلافات است.

دالایی لاما نيز در کنفرانس خبری خود پس از ديدار با باراک اوباما گفت که نگرانی های خود در مورد وضعيت منطقه تبت را با رييس جمهور آمريکا در ميان گذاشته است.

دالایی لاما به وضعيت سياسی فعلی در تبت اشاره ای نکرد ولی افزود که به آمريکا به خاطر دفاع از دموکراسی و آزادی ارج می نهند و نيز تاکيد کرد که همزيستی مسالمت آميز میان اديان مختلف و ارزشهای انسانی بايد بيشتر مورد تاکيد قرار بگيرند.

دالایی لاما در سفر خود به واشنگتن با هيلاری کلينتون وزير خارجه آمريکا نيز ملاقات کرد.
XS
SM
MD
LG