لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

«همفکری اوباما و گوگل»


باراک اوباما
باراک اوباما
مجله آمريکايی «فورچون» نگاهی دارد به تاريخچه مناسبات باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، با گوگل. این مجله يادآور می شود که با قدرت گيری گوگل در عرصه های گوناگون تکنولوژی و اطلاعات بسيار نگران اين مناسبات ويژه هستند.

در آغاز اين مطلب «فورچون» يادآوری می کند که باراک اوباما و مشاوران او هميشه با موسسات مالی بزرگ مثل وال استريت و يا شرکت های اتومبيل سازی آمريکا برخوردی انتقادی داشته اند و کسی نمی تواند رئيس جمهوری جديد آمريکا را به داشتن روابط نزديک و ويژه با محافل اقتصادی بزرگ متهم کند.

اما به نظر می رسد در اين قاعده کلی يک استثنا وجود دارد و آن مناسبات باراک اوباما با غول بزرگ تکنولوژی جديد و اطلاعات يعنی شرکت گوگل است.

مديران گوگل سعی می کنند چنين وانمود کنند که موقعيت جديد آنها در نهادهای تصميم گير در واشنگتن صرفا مشورتی و آکادميک است ولی يا مديران گوگل خود را به ساده لوحی می زنند و يا فکر می کنند که ديگران ساده لوح اند.مجله فورچونمجله «فورچون» بر اين نکته انگشت می گذارد که مديران شرکت گوگل که درآمد آن فقط از محل آگهی های تجاری به دهها ميليارد دلار در سال می رسد افرادی بسيار هوشمند و امروزی هستند و سعی می کنند با وجود اين همه ثروت و نفوذ اقتصادی خود را حامی مصرف کننده ها وانمود کنند و به همين لحاظ شباهت فراوانی با باراک اوباما دارند.

«جهان را بايد از پايين متحول کرد»

باراک اوباما در سال ۲۰۰۷ در آغاز کارزار انتخاباتی خود در ديداری از دفتر مرکزی شرکت گوگل گفت: «نقطه اشتراک ما در اين است که معتقديم جهان را بايد از پايين متحول کرد و نه از بالا». به نوشته خود باراک اوباما، دو محور عمده در وعده های انتخاباتی او يعنی حمايت مالی دولت از تحقيقات و آموزش مهندسی و گسترش شبکه اينترنت به روستاها، محصول همفکری وی با مديران گوگل بوده است.

مجله «فورچون» سپس به حمايت مالی مديران و کارکنان شرکت گوگل از کارزار انتخاباتی باراک اوباما اشاره می کند. آنها با اهدا ۸۰۰ هزار دلار پس از موسسه مالی گلدن ساچ و مايکروسافت بزرگترين حامی مالی باراک اوباما بوده اند. علاوه بر اين هر يک از اعضای هيئت مديره گوگل ۲۵ هزار دلار به هزينه مراسم تحليف رييس جمهور کمک کرده اند.

«مديران گوگل سعی می کنند چنين وانمود کنند که موقعيت جديد آنها در نهادهای تصميم گير در واشنگتن صرفا مشورتی و آکادميک است ولی يا مديران گوگل خود را به ساده لوحی می زنند و يا فکر می کنند که ديگران ساده لوح اند.
»مجله فورچون
با اين مقدمات مجله «فورچون» نتيجه می گيرد که جای تعجب ندارد که پس از آغاز رياست جمهوری باراک اوباما بسياری از مديران گوگل در نهادهای وابسته به دولت جديد صاحب مقام و منصبی شدند.

این مجله می افزاید مديران گوگل سعی می کنند چنين وانمود کنند که موقعيت جديد آنها در نهادهای تصميم گير در واشنگتن صرفا مشورتی و آکادميک است ولی يا مديران گوگل خود را به ساده لوحی می زنند و يا فکر می کنند که ديگران ساده لوح اند.

مجله «فورچون» از جمله موارد حضور مديران و کارکنان گوگل در دستگاه های دولتی به عضويت مديرعامل گوگل در شورای مشاوران علوم و تکنولوژی نهاد رياست جمهوری اشاره می کند. تعدادی از کارکنان گوگل عضو هيئت دولت انتقالی باراک اوباما بودند و تعدادی از کارکنان سابق گوگل در حال حاضر در نهادها و ارگانهای مختلف دولت جديد آمريکا صاحب مقام و مسئوليت هستند.

مجله «فورچون» خاطر نشان می کند که شايد دليل حساسيت برانگيز نشدن اين حضور پر رنگ افراد وابسته به گوگل در دولت جديد اين است که به نسبت نقش مديران بخش خصوصی در دولت های قبلی آمريکا موقعيت اين افراد در مقام های کليدی مثل وزارت و مديريت نيست.

اما در هر صورت با توجه به رشد چشمگير دامنه فعاليت شرکت گوگل و حرکت سريع آن به سمت احاطه مطلق بسياری از عرصه های تکنولوژی جديد و صنعت ارتباطات نبايد نفوذ و حضور آنها در ارگان های دولتی را دست کم گرفت.

با وجوديکه بخش اعظم درآمد گوگل در حال حاضر از طريق ارائه سرويس به کاربران شبکه اينترنت و فروش آگهی های تجاری تامين می شود ولی در آينده نزديک گوگل پهنه فعاليت اقتصادی خود را به عرصه ارتباطات، نشر و توزيع کتاب و تصوير گسترش خواهد داد.

کامپيوترهای مادر شرکت گوگل سال هاست در حال جمع آوری ، طبقه بندی و کنترل و توزيع اطلاعات مربوط به مصرف کنندگان هستند و اين مجموعه اطلاعات شرکت گوگل را در موقعيتی استثنايی قرار داده است.

مجله «فورچون» يادآوری می کند که تحت تاثير حرکت سريع گوگل به سمت احاطه بازار در اين عرصه ها وزارت دادگستری آمريکا از يکسال پيش به اين شرکت هشدار داده است که به خاطر نقض موازين رقابت برابر اقتصادی ممکن است اين شرکت را جريمه کرده و حتی به دادگاه بکشاند. مسئول جديد اداره دولتی نظارت بر رقابت برابر اقتصادی در دولت باراک اوباما نيز اين هشدار را تکرار کرده و به نظر می رسد که اعمال فشار بر گوگل را در دستور کار قرار دهد.

مجله «فورچون» در بخش ديگری از اين مطلب عناوين اصلی انتقادهای رقبای اقتصادی و تجاری گوگل را بر می شمرد و از ديد منتقدان فرهنگی و اجتماعی نقل می کند که چگونه همه نگران تسلط مطلق گوگل بر گنجينه بزرگی از اطلاعات مصرف کنندگان و تملک مطلق اين شرکت بر حجم وسيعی از حقوق معنوی محصولات فرهنگی هستند.

مجله «فورچون» در پايان نتيجه می گيرد که با افزايش نگرانی ها در مورد قدرت گيری غير قابل کنترل شرکت گوگل حتی مقام های ارشد دولت باراک اوباما که رابطه نزديکی با گوگل داشتند اين مشکل را جدی گرفته اند. اکنون با احتمال دخالت دولت در چگونگی فعاليت های اقتصادی گوگل به نظر می رسد که مناسبات باراک اوباما با اين شرکت مثل هر داستان عاشقانه ديگری به پايان دوران خوش خود نزديک می شود.
XS
SM
MD
LG