لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

اوباما آزمایش موشکی کره شمالی را محکوم کرد


باراک اوباما
باراک اوباما

باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، در بيانيه ای پرتاب موشک کره شمالی را که روز يکشنبه صورت گرفت، محکوم کرده و آن را نقض قطعنامه ۱۷۱۸ شورای امنيت دانست.

اين قطعنامه کره شمالی را از فعاليت های مربوط به موشک های بالستيک منع کرده است.

باراک اوباما همچنين گفته است که کره شمالی با چنين عمل تحريک آميزی تعهدات بين المللی خود را زير پا گذاشته و کشور خود را بيش از گذشته در دنيا منزوی کرده است.

اوباما افزود که آمريکا با متحدان خود از جمله ژاپن و کره جنوبی در منطقه، و اعضای شورای امنيت سازمان ملل رايزنی می کند تا هر چه زودتر اين موضوع را در شورای امنيت مطرح کند.

کره‌شمالی می‌گويد که اين پرتاب با هدف فرستادن يک ماهواره مخابراتی آزمايشی گرفته است اما به نوشته روزنامه آمريکايی نيويورک‌تايمز، واشينگتن و متحدانش به اين پرتاب به چشم يک نمايش فناوری ساخت موشک‌های باليستيک و تلاشی برای جای گرفتن در فهرست بلندبالای مسائل سياست خارجی باراک اوباما، نگاه می‌کنند.

پيشتر، باراک اوباما روز جمعه هشدار داده بود در صورتی که کره شمالی اقدام به پرتاپ اين موشک کند جامعه جهانی واکنش نشان خواهد داد تا نشان دهد اقدامات پيونگ يانگ از مجازات معاف نخواهد بود.

به گزارش سی ان ان بروس برنت، يکی از پژوهشگران مرکز راند در آمريکا می گويد: « کيم يونگ –ايل، رهبر کره شمالی، با اين آزمايش خواسته نشان دهد که وی امور کشور را در دست دارد و نه شخص ديگری. کيم يونگ-ايل با مشکلات داخلی زيادی روبروست و اين آزمايش موفقيت بزرگی برای وی بود.»

هنری اوبرينگ، ژنرال آمريکايی که پيشتر مسئول آژانس دفاع موشکی آمريکا بود به سی ان ان گفته است: « پرتاب موشک کره شمالی نشان می دهد که فقط ديپلماسی و به کار گيری تحريم ها موثر نيستند.»

دولت ژاپن اعلام کرد که کره شمالی روز يکشنبه دست به يک آزمايش موشکی زده است و موشک پرتاب شده از فضای اين کشور عبور کرده است. آمريکا نيز چنين آزمايشی را تائيد کرد.

XS
SM
MD
LG