لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

« شرکت های نفتی چین از ایران پا پس می کشند»


حوزه نفتی آزادگان
حوزه نفتی آزادگان
هفته نامه نفتی «آپ استريم» که نشريه ای بين المللی است در شماره اين هفته خود گزارشی دارد تحت عنوان « شرکت های نفتی چين در ايران پا پس می کشند.»

راديو فردا با نگاهی به اين گزارش و خبرهای مربوط به نفت در ايران با نصير شير خانی، خبر نگار هفته نامه آپ استريم، گفت وگو کرده است.

آقای شيرخانی! به دنبال تحريم ايران و بيرون آمدن يک به يک شرکت های غربی از کشور، اين هفته نشريه آپ استريم نوشته است چين نيز پايش را پس کشيده است و شرکت سينوپک و شرکت ملی فلات قاره چين اگرچه هنوز از ايران بيرون نيامده اند اما فعاليت خود را کاهش داده اند. همچنين گفته می شود شرکت فلات قاره ای چين به کارمندان خود در بخش شمالی دو ماه مرخصی با حقوق داده است. آيا اين موضوع يک تصميم سياسی از طرف چين است يا به علت نبود امکاناتی است که شرکت های غربی فراهم می کردند؟

هر چند فشار آمريکا روز به روز بيشتر شده اما شرکت های دولتی چين که نقش بسيار فعالی در ايران داشتند تا کنون به کار خود ادامه دادند. ولی در ماه های اخير شرکت های چينی نيز به تدريج يا می خواهند پای خود را از ايران بيرون بکشند يا دامنه فعاليتشان را کم کرده اند.
دليل اصلی اين موضوع فشارهای آمريکا است که نمی خواهد چين در توسعه منابع نفت و گاز ايران نقشی بازی کند. دليل دوم اين است که شرکت های بزرگی مانند توتال فرانسه که رقيب شرکت های چينی هستند، از ايران رفته اند. اخيرا هم شرکت توتال، شل و رپسول گفتند در حوزه های گازی ايران برای توليد گاز مايع کار نمی کنند.



در واقع ايران به اين شرکت ها گفته بود يا بياييد قرارداد امضا کنيد يا از اينجا برويد و چون اينها نمی خواهند با آمريکا دربيفتند، گفتند نمی توانيم اين کار ا انجام دهيم. اينها می خواهند ببينند اوضاع ايران چطور می شود و وضعيت پرونده هسته ای ايران به کجا می رسد و وقتی آب ها از آسياب افتاد به ايران برگردند اما ايران به آنها فشار آورد که کار بکنند و آنها هم قبول نکردند و از ايران رفتند.

چينی ها نيز ترسيدند و در جاهای مختلف يا کارشان را تعطيل کردند يا کم کاری می کنند و يا اصلا کارشان به بن بست کشيده است.

يکی از بزرگترين پروژه هايی که چينی ها روی آن کار می کنند حوزه نفتی آزادگان است که قبلا يک شرکت ژاپنی در آن نقش اصلی را داشت که از اين پروژه خارج شد و قرار بود۷۰ درصد مشارکت توسعه اين حوزه را به شرکت چينی سی ان تی سی بدهند.

چين درصدد بود که ۷۰ درصد پروژه آزادگان را بگيرد، ولی اکنون که ژاپن بيرون رفته و فعاليت های شرکت چينی متوقف شده است، وضع حوزه آزادگان چگونه خواهد شد؟

اين حوزه فعلا سرنوشت نامعلومی دارد چون چينی ها نمی خواهند در اين شرايط به آمريکا بگويند ما در يک حوزه نفتی ايران سهيم می شويم و می خواهيم ۷۰ درصدآن را بگيريم.

پروژه آزادگان جنوبی يکی از بزرگترين پروژه های ايران است يعنی بزرگترين حوزه نفتی است که در دهه های اخير کشف شده و اگر ايران بخواهد توليد نفت خود را در اين سطح نگهدارد حتما بايد ميدان نفتی آزادگان جنوبی را توسعه دهد.

گويا شرکت های نفتی در حوزه شمالی کار خود را ادامه می دهند؟

بله، در حوزه آزادگان شمالی کار خود را ادامه می دهند ولی حوزه شمالی نسبت به حوزه جنوبی بسيار کوچک است و حداکثر توليد آن حدود ۳۵ هزار بشکه در روز است، در صورتی که حوزه جنوبی بيش از ۲۰۰ هزار بشکه نفت توليد خواهد کرد.

گفته می شود شرکت های اکتشافی و تحقيقاتی چين نيز فعاليت های خود را تعطيل کرده اند؟

تعدادی از شرکت های چينی اين کار را کرده اند. يکی از بهترين شرکت های خدمات نفتی که در جهان فعاليت دارد و موسس اصلی اين شرکت يک آقای سوريه ای است. اين شرکت در شارجه تاسيسات مهندسی بسيار عظيمی دارد و در نقاط مختلف دنيا کار می کند ولی از ترس آمريکا مايل نيست در ايران فعاليت مهندسی انجام دهد. شرکت های چينی می خواستند اين کار را انجام دهند ولی وقتی اين شرکت نتوانست در ايران فعاليت کند، در واقع چينی ها نيز نمی توانند و به همين دليل کارهای مهندسی شرکت های چينی نيز خوابيده است.

با رفتن شرکت های بزرگ غربی از ايران توليد ال ان جی امکان ناپذير است، چون تکنولوژی آن بايد از غرب وارد شود و اگر تکنولوژی از غرب نيايد شرکت های چينی چنين تکنولوژی ندارند و نمی توان اين تکنولوژی را در بازار آزاد و با قيمت بيشتر نيز تهيه کرد.

در نتيجه مثلا در پارس شمالی که چينی ها می خواستند ال ان جی توليد کنند اين پروژه تعطيل می شود، چون تکنولوژی لازم برای توليد آن در اختيار چينی ها نيست بلکه دراختيار شرکت هايی مانند شل و توتال است که حاضر نيستند در ايران فعاليت کنند.

پروژه ميدان نفتی «يادآوران» نيز با مشکل مواجه شده و سينوپک از شرکت ملی نفت ايران خسارت خواسته است. چرا؟

دليل اين امر هنوز مشخص نيست چون ايران در اين مورد با شفافيت حرف نمی زند و چينی ها هم که از ايران بدتر هستند. ولی احتمالاً اين مشکل به دليل عدم پرداخت از طرف شرکت ملی نفت ايران بوده است.
XS
SM
MD
LG