لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

«بحران ایران می تواند بازار نفت را آشفته کند»


افزايش قيمت نفت نشان می دهد که اقتصاد جهانی تا چه حد می تواند نسبت به تنش در منطقه خليج فارس حساس باشد.
افزايش قيمت نفت نشان می دهد که اقتصاد جهانی تا چه حد می تواند نسبت به تنش در منطقه خليج فارس حساس باشد.

قيمت نفت روز جمعه، سوم فروردین، پس از دستگيری ۱۵ ملوان بريتانيايی به بالاترين حد خود در سه ماه گذشته رسيد و ادامه بحران هسته ای می تواند موجب افزایش بیشتر قیمت نفت شود.


قيمت نفت خام سبک وست تگزاش اینترمیدیت در معاملات این روز به بشکه ای ۶۲ دلار و ۶۳ سنت و نفت خام دريای شمال به ۶۳ دلار و ۵۳ سنت رسيد. این تغییرات در حالی است که هر بشکه نفت خام در ماه ژانویه، به قیمت ۵۱ دلار معامله می شد که از آن زمان تاکنون حدود ۲۵ درصد افزايش يافته است.


به نوشته روزنامه وال استريت ژورنال، ادامه بحران هسته ای ايران و دستگيری ۱۵ ملوان بريتانيايی توسط نيروهای ايرانی می تواند موجب بحران بازار نفت در جهان شود.


حدود ۲۰ درصد از نفت جهان از اين منطقه می گذرد و افزايش قيمت این ماده خام نشان می دهد که اقتصاد جهانی تا چه حد می تواند نسبت به تنش در منطقه خليج فارس حساس باشد.


هر گونه برخورد نظامی در خليج فارس حتی اگر مهم نباشد می تواند از طرق مختلف مانند بالا رفتن قيمت بيمه بر بازار نفت تاثير گذار باشد.
وال استريت ژورنال

وال استريت ژورنال در مورد تهديد برخی از مقامات ايرانی در مورد بستن تنگه هرمز می نويسد که توانايی ايران برای تاثير گذاشتن به روی بازار نفت برای مدت زمان طولانی محدود است.


این روزنامه می افزاید که حضور نظامی ايران در منطقه قابل مقايسه با آمريکا نيست و صنعت نفت تاکنون ثابت کرده که در مقابل وضعيت اضطراری بسيار انعطاف پذير است.


وال استريت ژورنال می افزايد ولی هر گونه برخورد نظامی در خليج فارس حتی اگر مهم نباشد می تواند از طرق مختلف مانند بالا رفتن قيمت بيمه بر بازار نفت تاثير گذار باشد.


اين روزنامه، دستگيری ملوانان بريتانيايی را نمونه بارزی از اين برخوردهای کم اهميت از نظر نظامی می داند که موجب بالا رفتن قيمت نفت می شود.


وال استریت ژورنال با اشاره به دستگيری ملوانان بريتانيايی، از سخنگوی ناوگان پنجم آمريکا که در شمال خليج فارس مستقر است نقل قول می کند که «اين واقعه تاثيری بر فعاليت ما نداشته است چون ما تا کنون نيز در آماده باش کامل بوديم چون اينجا منطقه جنگی است.»


همچنین «استيو رولز» از کارشناسان شرکت مالی «سيمور» در هنگ کنگ به خبرگزاری فرانسه می گوید هر کشوری که وارد کننده نفت است تمامی وقايع ايران را به صورت نزديک دنبال می کند.


XS
SM
MD
LG