لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

طالبان: جنگ‌های بیشتری در راه است


گروهی از طالبان در افغانستان. (عکس: AFP)
گروهی از طالبان در افغانستان. (عکس: AFP)

در حالی که آمريکا در نظر دارد نيروهای خود در افغانستان را افزايش دهد، رهبر طالبان اعلام کرد در سال آينده ميلادی شورش‌های بيشتری اين کشور را فراخواهد گرفت .


ملا محمد عمر، رهبر طالبان، از نيروهای غربی خواست «پيش از اين که هزاران تن از سربازان‌شان در افغانستان کشته شوند»، از آن چه وی «فرصت طلايی» برای خروج از افغانستان ناميد استفاده کنند.


به گزارش رويترز، بسیاری معتقدند که رهبر طالبان در منطقه مرزی افغانستان-پاکستان که تحت کنترل قبايل بسيار محافظه‌کار است مستقر است.



در بيانيه‌ای که از طريق ای- ميل پخش شد، ملا محمد عمر می‌گويد، افزايش نيروهای آمريکا در افغانستان شورش را گسترده‌تر خواهد کرد.


ملا عمر هر گونه مذاکره با دولت افغانستان را تا زمانی که نيروهای خارجی در خاک اين کشور هستند رد کرده است.


حامد کرزی، رييس جمهور افغانستان، از ملا عمر برای مذاکرات صلح دعوت کرده و متعهد شده بود که امنيت وی را تضمين می‌کند.


رهبر طالبان همچنين از جنگجويان خود خواسته تا کسانی را که به خاطر باج گرفتن دست به آدم‌ربايی می‌زنند «به مجازات اسلامی برسانند». در ماه‌های گذشته ربودن اتباع خارجی در افغانستان افزايش چشمگيری يافته است.


ايالات متحده در نظر دارد اوايل سال آينده ميلادی سه هزار سرباز ديگر را به افغانستان بفرستد.


به گزارش روزنامه نيويورک تايمز، بيشتر نيروهای تازه‌نفس آمريکايی در اطراف کابل مستقر خواهند شد زيرا با گسترش شورش طالبان، ايالات متحده نگران آسيب‌پذيری پايتخت افغانستان است.


در حال حاضر ۶۰ هزار نيروی خارجی برای حمايت از دولت افغانستان در اين کشور حضور دارند که ۳۲ هزار نفر از آنها آمريکايی هستند.


با افزايش خشونت و حملات نيروهای طالبان در دو سال گذشته در افغانستان، فرماندهان آمريکايی مستقر در افغانستان خواستار حضور ۲۰ هزار سرباز ديگر در آن کشور شده‌اند.


در همين حال مرکز پژوهشی «شورای بين‌المللی امنيت و توسعه» در گزارشی از حضور دائمی طالبان در ۷۲ درصد خاک افغانستان خبر داده است. به گزارش اين مرکز پژوهشی، سال گذشته نيروهای طالبان فقط در ۵۴ درصد خاک افغانستان حضور داشتند. [وب‌سایت «شورای بين المللی امنيت و توسعه»؛ رادیو فردا مسئول محتوای وب‌سایت‌های دیگر نیست]


ناتو اعلام کرده است که گزارش اين مرکز اعتباری ندارد و طالبان امکان کنترل چنين بخش وسيعی از افغانستان را ندارند.


XS
SM
MD
LG