لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

شرکت یک میلیون نفر در مراسم سوگند دور دوم رياست جمهوری اوباما


يک روز پس از آغاز رسمی دومين دوره رياست جمهوری باراک اوباما، چهل و چهارمين رئيس جمهوری ايالات متحده آمريکا، روز دوشنبه دوم بهمن ماه در برابر جمعيتی حدود یک میلیون نفر سوگند رياست جمهوری را ادا خواهد کرد.

به گزارش شبکه خبری «سی ان ان»،باراک اوباما، هفدهمين رهبر اين کشور خواهد بود که پيش از آغاز مراسم رژه سنتی در خيابان پنسيلوانيا تا کاخ سفيد دوبار سوگند رياست جمهوری را ادا می کند.

دليل اين امر نيز آن است که بر اساس قانون اساسی آمريکا رئيس جمهوری می بايست روز ۲۰ ماه ژانويه سوگند ياد کند و به دليل آنکه امسال ۲۰ ژانويه روز يکشنبه بود -که در آمريکا تعطيل است،- ناچار باراک اوباما دوبار مراسم تحليف را به جا می آورد: يک بار روز يک شنبه در کاخ سفيد و بار ديگر روز دوشنبه در مقابل جمعيت و طی مراسمی باشکوه.

طبق اعلام ديويد پلوف، مشاور ارشد اوباما، متن سخنرانی امسال رئيس جمهوری منتخب آمريکا در مراسم سوگند «اميدوارانه» خواهد بود: «رئيس جمهوری به کشور خاطرنشان خواهند کرد که اصول بنيادی و ارزش های اين مملکت همچنان ما را در دنيايی نوين و در حال تغيير رهنمون خواهند بود.»

حدود ۱/۸ ميليون نفر برای شرکت در مراسم سوگند دور اول باراک اوباما حضور پيدا کرده بودند. با اين حال در مراسم سوگند دور دوم رياست جمهوری وی اين رقم به حدود نصف رسيده است، امری که به باور تحليلگر سی ان ان، بازتاب دهنده واقعيات رياست جمهوری های «دور دومی» است.

اما کارنامه باراک اوباما در دور اول سکانداری وی در کاخ سفيد دستاوردهای چشمگيری را نشان می دهد، از جمله اصلاحات اساسی در نظام خدمات درمانی کشور، در صنعت و در بخش اقتصادی و «وال استريت»، تحولاتی که هرکدام در عمل به نمادی از انشقاق سياسی ميان سياسيون آمريکايی نيز تبديل شده اند.

پيش بينی می شود باراک اوباما در دور دوم رياست جمهوری خود بر روی بازبينی سياست های مهاجرتی کشور و يافتن راه های برون رفت از وضعيت کنونی رکود اقتصادی تمرکز خواهد کرد. در اين ميان تيراندازی در دبستانی در ايالت کانکتيکات نيز موجب بالاگرفتن بحث بر سر نياز به اعمال قوانين سخت گيرانه کنترل اسلحه در کشور شده است. مسأله ای که چالش جديدی را در مقابل رئيس جمهوری قرار داده است.

در همين حال و به رغم تمامی واقعيات موجود، طبق نظرسنجی جديدی که توسط شبکه «سی ان ان» انجام و روز يک شنبه منتشر شده است، ۵۴ درصد آمريکايی ها معتقدند اوباما در دور دوم، رئيس جمهوری «بسيار موفق يا بالاتر از متوسط» خواهد بود در حالی که ۴۳ درصد گفته اند انتظار «عملکردی ضعيف يا زير متوسط» را از وی دارند.
XS
SM
MD
LG