لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

اپوزيسيون روسيه: تظاهرات عليه پوتين را ادامه می دهيم


تظاهرات ضدپوتین در مسکو
تظاهرات ضدپوتین در مسکو

در پيامد انتخابات رياست جمهوری روسيه که با ابراز ترديد ناظران بين‌المللی نسبت به صحت آن مواجه بود، رهبران اپوزيسيون اين کشور مصمم شدند که تظاهرات عليه پوتين را ادامه دهند. به گزارش پليس صدها تن از تظاهر کنندگان که روز دوشنبه بازداشت شده بودند، آزاد شدند.

در همين حال رهبران مخالفان گرم گفت‌و‌گو با مقام های مسکو برای گرفتن اجازه تظاهرات بزرگ برای روز شنبه بودند. انتظار می‌رود در اين تظاهرات ده‌‌ها هزار تن شرکت کنند.
به گزارش پليس در درگيری‌های روز دوشنبه ۶۲۰ تن در مسکو و نزديک به همين تعداد در سن پترزبورگ دستگير شدند. در ميان دستگير شدگان آلکسی ناوالنی، چهره شاخص تظاهرکنندگان به چشم می‌خورد.

به گزارش پليس از ميان بازداشت شدگان چند تن به دادگاه احضار شدند که در پايان ماه تشکيل خواهد شد و در صورت ثبوت اتهام به زندان‌هايی تا ۱۵ روز محکوم خواهند شد.

کنشگران در شهر پترزبورگ تهديد کردند که روزهای سه شنبه و چهارشنبه تظاهرات بدون مجوزی در برابر کليسای معروف سن آيزاک برپا خواهند کرد. در همين حال ناوالنی رهبر تظاهر کنندگان اعلام کرد که آنها مصمم اند با تظاهرات همراه با نافرمانی مدنی به چالش خود ادامه دهند.

وی پس از سپری کردن روز دوشنبه در زندان به گزارشگران گفت ده‌ها هزار تن در مسکو و ديگر شهرهای روسيه به خيابانها خواهند آمد و تا رسيدن به خواستهای خود ايستادگی خواهند کرد و خيابانها را ترک نخواهند کرد.

شبح ناآرامی‌ها بر بازگشت ظاهرا پيروزمندانه پوتين به رياست جمهوری سايه افکنده است. قرار است پوتين روز هفتم ماه می در کرملين سوگند بخورد.

دميتری پسکوف سخنگوی پوتين ضمن ستايش از رفتار پليس به خبرگزاری ايتارتاس گفت پليس به گونه‌ای حرفه‌ای رفتار کرد. پوتين در انتخابات روز يکشنبه با ۶۳.۶ درصد به پيروزی رسيد و به مدت شش سال در اين پست خواهد ماند که از نظر تئوری می‌تواند آن را تا سال ۲۰۲۴ تمديد کند که در اين صورت طولانی ترين دوران زمامداری را پس از استالين از آن خود خواهد کرد.

در تظاهرات روز شنبه که برگزارکنندگان به آن چشم اميد دوخته اند گفته می‌شود ده ها هزار تن در خيابان آربات به راه‌پيمايی خواهند پرداخت. مقامهای شهر مسکو خيابان دورافتاده‌ای را پيشنهاد کرده اند اما هنوز بر سر آن توافقی به عمل نيامده است. برخی روزنامه‌ها اين رويدادها را ناشی از بيدارشدن جامعه و هشدار در برابر خطر زمامداری پوتين برای دو دوره ديگر می‌دانند.

ناظران اروپايی ضمن انتقاد از شفافيت انتخابات اظهار داشتند که شرايط آشکارا به سود ولاديمير پوتين دستکاری شده بود.

XS
SM
MD
LG