لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

ایران و پاکستان بر سر خط لوله صلح به توافق رسیدند


هزینه ساختن خط لوله صلح حدود هفت میلیارد و 400 میلیون دلار تخمین زده شده است.
هزینه ساختن خط لوله صلح حدود هفت میلیارد و 400 میلیون دلار تخمین زده شده است.

حجت الله غنيمی فرد نماینده ویژه وزیر نفت روز شنبه هفتم مهر ماه اعلام کرد که ایران و پاکستان، بدون حضور هند، برای احداث خط لوله گاز به توافق رسیده اند.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، مذاكرات خط لوله «صلح»، جمعه گذشته پس از چهار روز مذاكره كارشناسان و مقام‌ های ايران و پاكستان، به نتيجه نهايی رسيد و موارد اختلاف دو كشور حل و فصل شد.


وزارت نفت ایران اعلام کرد که تا پایان اکتبر- نهم آبان ماه - سند تفاهمنامه دو کشور، آماده امضا خواهد بود.


پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران به پاکستان و هند، از سال ۱۹۹۴ آغاز شده و در دو سال اخیر مذاکرات متعددی بین سه کشور برگزار شده است، ولی در جلسه اخیر، کشور هند حضور نداشته و نامی از آن برده نشده است.


هزینه ساختن خط لوله «صلح» حدود هفت میلیارد و 400 میلیون دلار تخمین زده شده است.


اقای غنيمی فرد درباره حضور هند در قرارداد خط لوله صلح گفت : «هرزماني كه مشكلات هند برطرف و اين كشور خواستار ملحق شدن به خط لوله صلح شود، ما به آنان خوش آمد می ‌گوييم و قرارداد به صورت سه جانبه خواهد شد.»


به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از مقامات ایرانی قبلا گفته بود که هند با پاکستان درزمینه هزینه ترانزیت گاز صادراتی ایران از پاکستان به این کشور اختلاف دارد.


ایالات متحده که رابطه نزدیکی با پاکستان و هند دارد از مخالفان ساختن چنین خط لوله ای است.


پاکستان خواستار دریافت روزانه ۶۰ ميليون متر مکعب گاز از طريق اين خط لوله ۲۷۰۰ کيلومتری به این کشور است و ایران تاکنون با صدور 30 میلیون متر مکعب گاز در روز موافقت کرده است.


ایران پس از روسیه دومین منابع گاز جهان را در اختیار دارد ولی تاکنون سهم چندانی درعرصه صادرات نداشته است.


XS
SM
MD
LG