لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۲

چرا پاکستان افرادی را که به کشف پناهگاه بن لادن کمک کردند هدف گرفته است


هفته نامه آمريکايی « تايم » در مقدمه مطلب افشاگر و تحقيقی خود يادآوری می کند که چند روز پس از وقوع حمله کماندوهای آمريکايی و کشتن اسامه بن لادن، ژنرال احمد شجاع پاشا رييس سرويس امنيتی پاکستان در جمع محدودی از خبرنگاران با صراحت ديدگاه خود در مورد نحوه و عرصه های همکاری امنيتی با آمريکا را بيان کرد.

ژنرال شجاع پاشا گفت در مواردی که منافع هر دو کشور تلاقی کند ما با آمريکا همکاری می کنيم.

اما در مواردی که منافع آمريکا عليه پاکستان باشد موضوع طور ديگری است. او گفت که در ملاقات با مقامات آمريکايی با صراحت به آنها گفته است:« ما به شما کمک نمی کنيم و در برابر فشار شما مقاومت خواهيم کرد.»

اکنون به نظر می رسد که ژنرال شجاع پاشا مشغول عملی کردن تهديدهاست. دستگاه امنيتی پاکستان که به دنبال عمليات شکار بن لادن به شدت احساس سرافکندگی کرده است در روزهای اخير افرادی را که به اين عمليات کمک کرده اند هدف گرفته است.

تاکنون پنج پاکستانی از جمله يک سرگرد ارتش اين کشور که با دادن اطلاعات به سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا « سيا » همکاری کرده اند در روزهای اخير بازداشت شده اند.

به گزارش هفته نامه «تايم» مقامات ارتش پاکستان موضوع بازداشت خانگی اين سرگرد ارتش را تکذيب کرده اند. ولی يک افسر ارتش می گويد در پی ماجرای کشف پناهگاه و کشتن بن لادن حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر غيرنظامی بازداشت و مورد بازجويی قرار گرفته که اکثر آنها روز گذشته آزاد شده اند. گفته می شود که اين سرگرد ارتش ساکن يکی از منازل محله ای بوده که پناهگاه اسامه بن لادن در آنجا قرار داشت.

شاهدان محلی می گويند پلاک اين خانه نام سرگرد امير عزيز را برخود داشته ولی از چند روز پيش اين پلاک برداشته شده است.

به نظر می رسد که اين اقدامات دستگاه امنيتی پاکستان واکنشی است به عمليات مستقل و يکجانبه آمريکا در خاک پاکستان و آنچه که از نظر اين کشور گسترش شبکه فعاليت سازمان سيا تلقی می شود. مقامات امنيتی پاکستان می گويند که دولت اين کشور در مورد محدود کردن فعاليت های سيا در پاکستان با آمريکا مشغول مذاکره است.

هفته نامه « تايم» يادآوری می کند که کشف پناهگاه اسامه بن لادن در جوار يکی از مهمترين مراکز آموزش ارتش پاکستان به حد کافی برای اعتبار دستگاه امنيتی آن کشور زيانبار بود. ولی آنچه که بيش از همه مقامات امنيتی پاکستان را خشمگين کرده است طرح موضوع احتمال همکاری برخی عوامل دستگاه امنيتی پاکستان با القاعده و طالبان است. برای ژنرال های قدرتمند پاکستان عمليات يکجانبه آمريکا و عدم اعتماد آن کشور به دستگاه امنيتی پاکستان بسيار سنگين است.

در پی وقوع حمله به پناهگاه اسامه بن لادن برخی از ديپلماتهای غربی پيش بينی می کردند که احتمالا دستگاه امنيتی پاکستان برای جبران اين سرافکندگی مبارزه خود با القاعده و طالبان را تشديد خواهد کرد.

ولی بازداشت گسترده افرادی که احتمالا با آمريکا همکاری کرده اند نشان می دهد که ژنرالهای پاکستانی تصميم دارند قدرت خود را به نمايش گذاشته و مسير مقاومت و سرکشی در برابر آمريکا را در پيش بگيرند.

در ماههای اخير و به دنبال کشته شدن دو پاکستانی توسط يک عامل ناشناس سيا در شهر لاهور که در ماه ژانويه اتفاق افتاد ژنرالهای پاکستان سعی می کردند که حضور امنيتی آمريکا دراين کشور را ناچيز جلوه دهند. هفته پيش دولت پاکستان يک گروه از افسران آموزشی ارتش آمريکا را که مشغول آموزش واحدهای ارتش پاکستان جهت مبارزه با شورشيان بودند از خاک اين کشور اخراج کرد.

به نوشته هفته نامه « تايم» ژنرال احمد شجاع پاشا رييس سرويس امنيتی پاکستان از مدتها پيش به خاطر گسترش حضور امنيتی آمريکا در پاکستان خشمگين بود. وی طی گفتگوی خود با جمع محدودی از خبرنگاران در ماه می، به طعنه گفت شرايط طوری شده که تعداد خبرچين ها و جاسوسان دستگاههای امنيتی آمريکا از ماموران پاکستان بيشتر شده است.

به نظر می رسد که رقابت و حس دشمنی بين دستگاههای امنيتی دو کشور در حال افزايش است. چندی پيش مقامات امنيتی آمريکا سرويس امنيتی پاکستان را متهم کردند که در برخی موارد شورشيان نواحی مرزی را از احتمال حمله به مواضع آنها مطلع می کند.

« لئون پانتئا » رييس سازمان سيا هفته گذشته در اسلام آباد با ژنرال شجاع پاشا ديدار کرده و از قرار تصاوير ماهواره ای را به وی نشان داده که ثابت می کند شورشيان درست به فاصله ۲۴ ساعت پس از انتقال اطلاعات محرمانه به پاکستان از وقوع حمله با خبر شده و از منطقه گريخته اند.

در اين مورد مشخص که يک مرکز توليد بمب در ايالت وزيرستان شمالی بوده، طالبان پاکستانی ابزارهای انفجاری را توليد می کردند که در جنگ طالبان با نيروهای آمريکايی در افغانستان به کار برده می شود. زمانيکه نيروهای ارتش پاکستان به اين نقطه رسيدند هيچ اثری از شورشيان ديده نمی شد.

«لئون پانتئا» در ملاقات با رييس سرويس امنيتی پاکستان مسئله بازداشت خبرچين های سازمان سيا را نيز عنوان کرده است.

هفته نامه « تايم» يادآوری می کند که مشکلات موجود بر سر همکاری امنيتی دو کشور باعث شد که پرزيدنت اوباما تصميم بگيرد گسترش همکاری های امنيتی آمريکا در پاکستان را تصويب کند. به خاطر همين موضوع بود که باراک اوباما توصيه کرد سيا عمليات مربوط به شکار اسامه بن لادن را به شکل يکجانبه و بدون اطلاع پاکستان انجام دهد. نمود ديگر اين بی اعتمادی تداوم و گسترش حملات هواپيماهای بدون سرنشين آمريکا با وجود اعتراض مقامات پاکستان است.

ژنرال شجاع پاشا با گرفتن ژست های ناسيوناليستی احتمالا می خواهد با فشارهای موجود بر سرويس امنيتی پاکستان و خود وی مقابله کند. وی تاکنون سه بار پيشنهاد استعفای خود را مطرح کرده است.

همزمان فعالان جامعه مدنی، خبرنگاران و سياستمداران احزاب مخالف در پاکستان به شدت از عملکرد نيروهای مسلح و سرويس امنيتی اين کشور انتقاد می کنند. در عين حال به نظر می رسد که لايه ها و درجات پايين نيروهای مسلح پاکستان به خصوص پس از عمليات شکار طالبان به شدت از روش دولت آمريکا خشمگين اند.

از نگاه برخی وقوع چنين بحرانی درمناسبات امنيتی آمريکا و پاکستان اجتناب ناپذير بود. ژنرال بازنشسته اسد دوررانی فرمانده سابق سرويس امنيتی پاکستان می گويد :« مناسبات امنيتی دو کشور از مدتها پيش رو به وخامت گذاشته بود. جای تعجب ندارد. ما اهداف مشترکی نداريم و راهکارهای ما نيز کاملا با يکديگر متفاوت است.»

XS
SM
MD
LG