لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۰

گردهمایی هواداران فتح در غزه پنج کشته داد


گزارش شده که حدود صد نفر نيز در گردهمایی فتح بر اثر شليک گلوله زخمی شده اند.
گزارش شده که حدود صد نفر نيز در گردهمایی فتح بر اثر شليک گلوله زخمی شده اند.

بدنبال گردهمایی هواداران گروه فتح در نوار غزه برای بزرگداشت سومین سالگرد درگذشت یاسر عرفات، رهبر پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین، پنج فلسطینی بر اثر شليک گلوله نیروهای حماس کشته شدند.


به گزارش خبرگزاری ها، حدود ۲۵۰ هزار نفر در این گردهمایی شرکت داشتند. اين بزرگترين گردهمايی در نوار غزه به شمار می رود که پس از تصرف اين منطقه توسط گروه اسلامگرای حماس، در ماه ژوئن گذشته، از سوی سازمان فتح، رقیب این گروه، سازماندهی شده بود.


گزارش ها حاکیست که حدود صد نفر نيز در درگیری میان طرفین زخمی شدند. شاهدان عينی می گويند که نيروهای مسلح حماس، زمانی که جمعيت با سر دادن شعار «شيعه شيعه»، گروه حماس را متهم به وابستگی به ايران و هم پيمانش سوريه کردند، به سوی آنها آتش گشودند.


شرکت کنندگان پرچم های فلسطين را در دست داشتند و تصاوير ياسر عرفات را حمل می کردند.


محمود عباس خطاب به حماس:«شما نمی توانيد حقيقت ر ا در مورد آنچه که به وجود آورده ايد پنهان کنيد. گروهی که ارزش های دمکراتيک را که قلب مبارزه مدرن ما است رد می کنند منطقه منزوی شده ای را به وجود آورده اند.»

در این گردهمایی، زکريا ال آقا، رييس گروه فتح در نوار غزه، بيانيه ای را که از سوی محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطين، نوشته شده بود، قرائت کرد.


محمود عباس در اين بيانيه اعلام کرده بود که « ما به حماس و شبه نظاميان مسلحش می گوييم که جنايت ديگر بس است. جنايات شما در عزم راسخ ما خللی به وجود نمی آورد. ما از حماس می خواهيم به فعاليت های خود در اين منطقه پايان بخشد.»


احمد هليس از مقامات ارشد فتح، به خبرگزاری فرانسه گفت که حدود نيم ميليون نفر در اين مراسم و تظاهرات شرکت کردند.


گروه حماس روز يکشنبه گذشته نیز اقدام به دستگيری تعدادی از هواداران فتح کرده بود و چند تظاهرات کوچک را سرکوب کرد.


محمود عباس در سخنانی که در رام الله مرکز کرانه باختری ایراد شد، از حماس خواست تا کنترل نوار غزه را به وی بازگرداند و به «کودتای نظامی» پايان دهد.


وی خطاب به حماس گفت: «شما نمی توانيد حقيقت ر ا در مورد آنچه که به وجود آورده ايد پنهان کنيد. گروهی که ارزش های دمکراتيک را که قلب مبارزه مدرن ما است رد می کنند منطقه منزوی شده ای را به وجود آورده اند.»


فاوزی بارهوم، سخنگوی حماس به خبرگزاری فرانسه گفته است که «ما دربسياری از موارد با ياسرعرفات موافق بوديم و در بسياری ديگر از موارد با وی مخالف ولی ما وی را به عنوان يکی ازسمبل های ملت فلسطين می شناسيم.»


پرز: زمان صلح با فلسطینی ها فرا رسیده است


در همين حال، شيمون پرز، رييس جمهوری اسراييل، روز دوشنبه در ترکيه گفت که وی معتقد است زمان صلح با فلسطینی ها فرا رسیده است.


آقای پرز ايران را متهم کرد که در صدد ساخت بمب اتمی است و از تروريسم حمایت می کند.


وی افزود که عبدالله گل، رییس جمهوری ترکیه در مورد برنامه هسته ای ايران با اسراييل هم عقيده نيست.


آقای گل گفته است که کشورها بايد حق دستيابی به تکنولوژی هسته ای برای اهداف صلح جويانه را داشته باشند ولی ترکيه با هر گونه سلاح کشتار دستجمعی در منطقه مخالف است.


شیمون پرز که چند هفته پيش از آغاز «کنفرانس صلح خاورميانه» در آمريکا، به ترکيه سفر کرده است روز سه شنبه با محمود عباس ديدار و گفت و گو خواهد کرد.


قرار است که آقای پرز روز سه شنبه در پارلمان ترکيه سخنرانی کند. اين نخستين بار است که يک رييس جمهوری اسراييل در پارلمان يک کشور مسلمان سخنرانی می کند.


XS
SM
MD
LG