لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۸

پناهی به شش سال حبس و ۲۰ سال محروميت از ساختن فيلم محکوم شد


جعفر پناهی، کارگردان سينما، به شش سال حبس تعزيری و ۲۰ سال محروميت از ساختن فيلم، نوشتن هر نوع فيلمنامه و مسافرت به خارج از کشور محکوم شد. فریده غیرت، وکيل مدافع جعفر پناهی، در این مورد به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفت: اين حکم روز ۲۷ آذر ماه به من و موکلم ابلاغ شد که متاسفانه بسيار سنگين در نظر گرفته شده است.

جعفر پناهی،کارگردان ۴۹ ساله ايرانی، برنده شير طلايی جشنواره ونيز سال ۲۰۰۰ ، در دهم اسفند ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی دستگیر و از سوی مقام های جمهوری اسلامی متهم شد که درحال ساخت فيلمی درباره انتخابات رياست جمهوری خردادماه سال گذشته در ايران بوده است.

جعفر پناهی اتهام ساخت فيلمی عليه حکومت ايران را رد کرده است.

آقای پناهی پس از ۸۸ روز بازداشت در زندان اوين و اعتصاب غذا، با قرار وثیقه دویست میلیون تومانی آزاد شد.

بازداشت آقای پناهی واکنش‌های زیادی در سطح داخلی و بین‌المللی در پی داشت و در تازه‌ترین واکنش عباس کیارستمی، دیگر فیلمساز سرشناس ایرانی، به هنگام حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی در جشنواره سینمایی کن، زندانی شدن این فیلمساز را «تحمل‌ناپذیر» خواند و از بازداشت جعفر پناهی به عنوان برداشته شدن حریم میان حکومت و هنرمندان یاد کرد.

جعفر پناهى امسال یکی از داوران بخش مسابقه جشنواره کن بود و حتى با وجود زندانى بودن وى در ایران، ژیل ژاکوب، مدیر جشنواره فیلم کن، در زمان معرفى اعضاى هیئت داوران، نام وى را به عنوان یکى از داوران اعلام کرد و در مراسم افتتاح جشنواره تا پایان آن نیز یک صندلى خالى براى وى در نظر گرفته شد.

آقای پناهی پیشتر نوشته بود:«به رغم آزادی (از زندان )، من همچنان آزاد نيستم که به خارج کشور سفرکرده و در فستيوال های فيلم شرکت کنم.»

این کارگردان سرشناس ایرانی همچنین گفته بود: وقتی به يک فيلمساز اجازه داده نمی شود که فيلم بسازد، به مثابه اين است که فکر او همچنان در زندان است. ممکن است او در سلول کوچکی در حبس نباشد، بلکه او در زندان بسيار بزرگتری سرگردان است

در همین حال محمد رسول‌اف ديگر کارگردان سينمای ايران نيز به شش سال حبس تعزيری محکوم شد.

ميرزازاده وکيل مدافع رسول‌اف نيز با تائيد صدور حکم محکوميت موکلش از سوی دادگاه بدوی به خبرنگار ايسنا گفت: به رای صادره در مهلت مقرر اعتراض خواهيم کرد.
XS
SM
MD
LG