لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۲

فهرست های انتخاباتی؛ ائتلاف ها و انشقاق ها


مجلس شورای اسلامی. عکس از خبرگزاری (AFP).
مجلس شورای اسلامی. عکس از خبرگزاری (AFP).

با اعلام رسمی فهرست نامزدهای انتخابات مجلس هشتم در تهران از سوی دو ائتلاف اصلاح طلبان و جبهه متحد اصولگرايان در تهران، انتخابات مجلس هشتم صف آرایی دو جناح عمده حاکميتی در ايران برای ورود به مجلس آينده کامل شد.


اصلاح طلبان؛ دو ليست مشابه


در فهرست ائتلاف اصلاح طلبان که اخیرا در تهران منتشر شد؛ مجيد انصاری، اسحاق جهانگيری، محمد صدر، اسدالله کيان ارثی، نجف قلی حبيبی، محمد اشرفی اصفهانی، محمود دعايی، عليرضا محجوب، سهلاجلودار زاده، عليرضا رحيمی، جواد اطاعت، ابولفضل شکوری، وحيد محمودی، الياس حضرتی، کامل تقوی نژاد، محمد قمی، نرگس کريمی، الهه راستگو، عجايبی، مينايی پور، حسن خليل آبادی، زالی ، قره يازی، افشين حبيب زاده، نوربخش، خانم گلپايگانی ، خانم خوش خلق ، جمشيدی گوهری، مويد فر ، و سيد افصل موسوی به عنوان نامزدهای اصلاح طلبان در تهران معرفی شده اند.


در اين فهرست نام ۴ زن به چشم می خورد و فاطمه تندگويان ديگر نامزد زن اصلاح طلبان ساعتی قبل از اعلام اسامی نهايی ائتلاف اصلاح طلبان از کانديداتوری انصراف داد.


اصلاح طلبان که بسياری از چهرهای شاخص آنان با رد صلاحيت مواجه شدند، پيش از اين اعلام کرده بودند که تنها در حوزه هايی که کانديداهای اصلاح طلب از سد تایيد صلاحيت ها گذشته اند و امکان رقابت وجود دارد کانديدا معرفی خواهند کرد.


اخبار پيشتر انتشار يافته از ليست تهران نيز حکايت از آن داشت که آنان در تهران ۲۲ کانديدا معرفی خواهند کرد که اين اخبار با اصرار محمد خاتمی ریيس جمهوری سابق و محور اصلی ائتلاف اصلاح طلبان برای معرفی فهرست کامل ۳۰ نفر برای رقابت در تهران منجر شد که فهرست کانديداهای ائتلاف اصلاح طلب تهران که انتشار يافت، حاوی نام ۳۰ کانديدا باشد.


حزب اعتماد ملی هنوز فهرست کانديدهای خود را اعلام نکرده اما دبير کل آن مهدی کروبی ديروز اعلام کرد که فهرست حزب اعتماد ملی نزديک به ۸۰ درصد با فهرست ائتلاف اصلاح طلبان اشتراک خواهد داشت.


ستاد ائتلاف اصلاح طلبان همچنين اعلام کرده است که در ۱۱۰ حوزه انتخاباتی نامزدهايی برای رقابت دارد و اسامی آنان را اعلام خواهد کرد.


اين ستاد علت عدم معرفی کانديدا برای ساير حوزه های انتخاباتی را رد صلاحيت کانديدهای اصلاح طلب از سوی هيات های اجرايی، نظارت و شورای نگهبان اعلام کرده است.


قريب به اتفاق اعضای حزب مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب که دو حزب از ميان احزاب و گروه های اصلی ائتلاف اصلاح طلبان است نتوانستند از سد تایيد صلاحيت گذر کنند.


مصطفی تاج زاده، بهزاد نبوی، محمد سلامتی، علی مزروعی و برخی ديگر از جهرهای شناخته شده اصلاح طلب در شمار کسانی هستند که با وجود ثبت نام برای کاندیداتوری مجلس صلاحيت آنان مورد تایيد شورای نگهبان قرار نگرفت.


مرتضی حاجی، وزير آموزش و پرورش دوره رياست جمهوری خاتمی، که در انتخابات سال ۷۶ نيز رياست ستاد انتخاباتی خاتمی را بر عهده داشت، شاخص ترين اصلاح طلبی است که به رغم سوابق قبل و بعد از انقلاب، اجازه حضور در انتخابات مجلس را از سوی شورای نگهبان پيدا نکرد.


اصلاح طلبان همچنين اعلام کرده اند که هيچ کانديدای تایيد صلاحيت شده ای برای رقابت در شهر اصفهان که در شمار کلان شهر های ايران است، ندارند و به همين جهت کانديدايی در اين شهر معرفی نخواهند کرد.


اصولگرايان؛ دو ليست متمايز


جبهه متحد اصولگرايان که ترکيبی از حاميان محمود احمدی نژاد و برخی از گروه های سنتی راستگرايان است نيز فهرست نامزدهای خود در تهران را اعلام کرد.


بر اين اساس؛ غلامعلی حداد عادل، مرتضی آقا تهرانی، فاطمه آليا، لاله افتخاری، رضا اکرمی، زهره الهيان، اسدالله بادامچيان، محمدرضاباهنر، احمدتوکلی، ثمری، روح الله حسينيان، فاطمه رهبر، علي اصغرزارعی، عليرضا زاکانی، پرويزسروری، نسرين سلطانخواه، شهاب الدين صدر، طيبه صفايی، علی عباسپور، حسن غفوري فرد، حسين فدايی، حميد رضا کاتوزيان، کوثری، مهدی کوچک زاده، عليرضا مرندی، مصباحی مقدم، علی مطهری، الياس نادران، حسين نجابت و بيژن نوباوه قرار گرفته اند.


در فهرست کانديداهای جبهه متحد اصولگرايان در تهران نام ۶ زن قرار گرفته است و روح الله حسينيان از دوستان سعيد امامی که از وی به عنوان يکی از آمران قتل های زنجيره ای روشنفکرن و مخالفان نام برده می شود، يکی از اصلی ترين کانديدهای جبهه متحد اصولگرايان در تهران است.


روح الله حسينيان از دوستان سعيد امامی که از وی به عنوان يکی از آمران قتل های زنجيره ای روشنفکرن و مخالفان نام برده می شود، يکی از اصلی ترين کانديدهای جبهه متحد اصولگرايان در تهران است.

شمار وابستگان و نزديکان به محمود احمدی نژاد که در انتخابات شوراهای سال گذشته تحت عنوان «رايحه خوش خدمت» شکست سنگينی را متحمل شدند و در تهران تنها توانستند دو نامزد اختصاصی از جمله پروين احمدی نژاد خواهر ریيس جمهوری بود را روانه شورای ۱۵ نفره شهر کنند، در فهرست کانديداهای جبهه متحد اصولگرايان چشم گير است.


شاخص ترين چهره سياسی در جناح راست که اسم او در فهرست اعلام شده جبهه متحد اصولگرايان قرار نگرفت و وی از انتخابات اعلام انصراف کرد «محمدنبی حبيبی» دبيرکل حزب موتلفه اسلامی است.


اما شمار ديگری از چهرهای سرشناس اصولگرايان که به دليل انتقاد از دولت در اين فهرست قرار نگرفته محمد خوشچهره است.


جبهه متحد اصولگرايان تاکنون فهرست هايی را برای ۱۱۰ حوزه انتخاباتی اعلام کرده اما به نظر می رسد به دليل تعدد نامزدها اصولگرا و پيشگيری از بروز شکاف گسترده در بدنه اصولگرايان تاکنون از اعلام نامزدهای مورد حمايت خود در ساير شهرها و حوزه های انتخاباتی خود داری کرده اند.


رقابتی دوقطبی؟


هر دو جناح سياسی در ايران طی ماه های اخير تلاش کرده اند تا با ايجاد ائتلاف درونی انتخابات مجلس هشتم را به صحنه رقابت دوقطبی اصلاح طلبان و اصولگرايان تبديل کنند.


با اين حال به نظر می رسد که هيچ يک از آن ها نتوانسته اند به چنين هدفی دست پيدا کنند.


ستاد ائتلاف اصلاح طلبان مرکب از احزاب مشارکت، کارگزاران، مجاهدين انقلاب اسلامی، مجمع روحانيون مبارز و احزاب و گروه های نزديک به آنان اگرچه از جلب رضايت صد در صدی حزب تازه تاسيس اما متشکل اعتماد ملی به دبير کلی مهدی کروبی را برای پيوستن به ائتلاف اصلاح طلبان جلب کند اما هر دو در روزهای اخير اعلام کرده اند که به اشتراک حداکثری در فهرست کانديداها به ويژه در شهر تهران رسيده اند.


با اين حال الياس حضرتی، يکی از اعضای شورا مرکزی اين حزب، دو روز پيش گفت که حزب اعتماد ملی تمايل دارد که با وجود اشتراک حداکثری در فهرست ها با ائتلاف اصلاح طلبان حضوری مستقل در انتخابات داشته باشد.


اين در حالی است که رسانه های نزديک به دولت طی هفته های اخير با انتشار اخباری تلاش کرده اند تا شکاف ميان ائتلاف اصلاح طلبان و حزب اعتماد ملی را افزايش دهند، اما با وجود شمار قابل توجهی از اعضای حزب اعتماد ملی در فهرست کانديدهای ائتلاف اصلاح طلبان در تهران به نظر می رسد اين دو گروه اصلی اصلاح طلب همگرايی را در پيش گرفته اند.


در اردوگاه راستگرايان که در انتخابات اخير نام اصولگرايان برای خود برگزيده اند، جبهه متحد اصولگرايان مرکب از حزب موتلفه اسلامی، جعيت ايثارگران انقلاب اسلامی، جامعه اسلامی مهندسين و حاميان شخص محمود احمدی نژاد نقش اصلی را ايفا می کند.


با اين حال علی لاريجانی، محسن رضایی و محمد باقر قاليباف سه چهره شناخته شده، اصولگرايان ائتلافی نانوشته تشکيل داده اند، تا از غالب شدن محمود احمدی نژاد و نزديکانش بر اردوگاه اصولگرايان جلوگيری کنند.


علی لاريجانی که ابتدا از تهران کانديدا شده بود، پس از مدتی اعلام کرد که به درخواست مراجع کانديدای شهر قم، پايتخت مذهبی جمهوری اسلامی، خواهد شد.


اين حرکت علی لاريجانی قدمی بود که برای جلوگيری از متلاشی شدن کامل جبهه متحد اصولگرايان در تهران و به ويژه بحران انتخابات سرليست ميان لاریجانی و حداد عادل صورت گرفت.


با اين حال وی و دو متحد ديگرش که هر دو رقبای سرسخت و با نفوذی برای احمدی نژاد در داخل جناح راست به شمار می روند در انتظار قدم های مشابه از سوی جبهه متحد اصولگرايان هستند.


در صورت لزوم «ناگفته هايی از رفتارهای افرادی که مدعی اصولگرايی هستند اما در عمل التزام به اصول بنيادين اصولگرايی را نشان نمی دهند» را فاش خواهد کرد.
علی فلاحيان وزير سابق اطلاعات

بدنه ائتلاف لاريجانی، رضايی و قاليباف که مدتی قبل تحت عنوان «اصولگرايان مستقل» پيش از اين فهرستی ۸۰ نفره از نامزدهای خود در شهرستان ها را اعلام کرده اند و سعيد ابوطالب، حسين مظفر و محمد خوشچهره سه نماينده فعلی مجلس شورای اسلامی به نمايندگی از«اصولگرايان مستقل» طی کنفرانسی خبری مواضع انتخاباتی خود را اعلام کرد.


فلاحیان تهدید می کند


غير از اين شکاف، علی فلاحيان، وزير سابق اطلاعات، که در جريان قتل های زنجيره های نام وی به عنوان يکی متهمان اصلی بر سر زبان ها افتاد و در انتخابات مجلس از مشهد کانديدا شده نيز به مانعی چديد برسر راه اصولگرايان تبديل شده است.


در حالی که اصولگرايان به دليل گريز از آسيب پذيری از گنچاندن نام وی در فهرست کانديدهای مورد نظر خود در مشهد خودداری کردند، فلاحيان از تشکيل«ائتلاف اصولگرايان مترقی» خبر داده و گفته است در صورت لزوم «ناگفته هايی از رفتارهای افرادی که مدعی اصولگرايی هستند اما در عمل التزام به اصول بنيادين اصولگرايی را نشان نمی دهند» را فاش خواهد کرد.


رايزنی های پشت پرده برای جلب نظر لاريجانی، رضايی و قاليباف ادامه دارد و از همين رو شهاب الدين صدر رئيس ستاد جبهه اصولگرايان نيز در اظهارات امروز خود گفت«ما مذاکراتی را که با گروه های اصولگرا انجام داده ايم مثبت می دانيم و اميدواريم به زودی نتيجه بگيريم» وی تاکيد کرد«فهرستی که اکنون داريم فهرستی است که در حال حاضر به آن رسيده ايم و اگر قرار باشد جا به جايی در آن صورت گيرد آن را اعلام می کنیم.»


شرکت کنندگان


صرف نظر از ائتلاف ها و انشقاق های فعلی نکته ديگری که سرنوشت انتخابات ۲۴ اسفند را رغم خواهد زد، ميزان شرکت کنندگان در آن است.


تاکنون نتايج نظرسنجی رسمی در اين خصوص منتشر نشده اما نتايج يک نظر سنجی که از سوی سايت های اصولگرایان منتشر شده حکايت از آن دارد که نزديک به ۳۵ درصد از واجدان شرايط در انتخابات حتما در آن شرکت می کنند، حدود ۲۲ درصد از آنان احتمال شرکت در انتخابات را داده اند، و ۱۶ درصد اعلام کرده اند که هنور تصميمی در اين خصوص نگرفته اند.


نزديک به ۲۷ درصد از واجدان شرايط نيز گفته اند که احتمالا يا حتما در انتخابات شرکت نخواهند کرد.


XS
SM
MD
LG