لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۳

نقش های تخت جمشید آسیب دید


گزارش شده که تخريب عمدی بوده است.
گزارش شده که تخريب عمدی بوده است.

به دنبال کار گروه فيلمبرداری سريال «مدار صفر درجه» آسيب زيادی به نقش های دو هزار و ۵۰۰ ساله تخت جمشيد وارد آمده است.


به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، فردی از اين گروه توسط نيروهای امنيتی دستگير و به دزدی متهم شده است.


خبرگزاری دانشجويان ايران، آسيب های وارد شده را غير قابل جبران دانسته است.


محمد حسن طالبيان، مدير بنياد پژوهشی پارسه- پاسارگارد، به خبرگزاری ايسنا گفت:« فرد خاطی دستگير شده و وی قصد دزدی داشته است.»


با اين همه، حسن فتحی کارگردان سريال «مدار صفر درجه»، درباره بازداشت يكی از عوامل گروهش به اتهام آسيب به بنای تخت جمشيد گفت ‌اتهام اين فرد تاكنون به اثبات نرسيده است.


از سوی ديگر، به گفته افشين يزدانی، باستانشناس، « قسمتی از نقش برجسته های يک پلکان که به ۴۵۰ سال پيش از ميلاد و زمان اردشير اول ساسانی با حدود دو هزار و ۵۰۰ سال قدمت مربوط است، توسط يکی از اعضای گروه فيلبرداری به وسيله يک شی فلزی به شکل عمدی تخريب شده است.»


کف و ديواره های کاخ خشايارشاه، پر از لکه های قرمز رنگ شيميايی شده است.

آقای يزدانی گفت که گروهی تقريبا ۴۰ نفره در تخت جمشيد مشغول فيلميرداری بود و آسيب هايی را به آثار موجود در اين منطقه وارد کرد.


به گفته وی، علاوه بر نقش هايی که آسيب ديده اند، کف و ديواره های کاخ خشايارشاه، به دنبال کار اين گروه فيلميرداری پر از لکه های قرمز رنگ شيميايی شده است.


به گزارش همين خبرگزاری کار گروه فيلمبرداری نيز برای مدتی متوقف شد، اما اين گروه بعدا توانست به کار خود در تخت جمشيد ادامه دهد.


حسن فتحی کارگردان «سريال مدار صفر درجه» گفت:«نخستين بار نيست كه در فضای بناهای تاريخی كار می كنم و در اين 12 سال كه سريال‌های تاريخي ساخته‌ام، هيچ گاه چنين اتفاقی رخ نداده است و به شدت از اين مساله غمگين و ناراحتم و اميدوارم قضيه هرچه زودتر مشخص شود.»


XS
SM
MD
LG