لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

سگ های خانگی پشت «نرده های آهنی»


سگ های خانگی که توسط نیروی انتظامی در پارک پردیسان جمع آوری شده اند
سگ های خانگی که توسط نیروی انتظامی در پارک پردیسان جمع آوری شده اند

انجمن حمايت از حيوانات ايران ازآنچه بازداشت گسترده سگ ها در تهران ناميده خبر داده است. به نوشته وب سايت اين سازمان مردم نهاد ،يگان امداد نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران روزهای ۲۴ و ۲۵ فروردين ماه با حضور در پارک پرديسان اين گروه از حيوانات خانگی را جمع آوری کرده است.

انجمن حمايت از حيوانات ايران ويديويی ازاين سگ ها را نيز بر روی وب سايت خود منتشر کرده که انبوهی از اين سگ ها را در يک قفس نشان می دهد. اين دومين باری است در جمهوری اسلامی ايران که نيروی انتظامی به مقابله با نگهداری سگ های خانگی از طريق جمع آوری آن ها اقدام می کند. راديو فردا در اين باره با رضا جوالچی سخنگوی انجمن حمايت از حيوانات ايران گفت و گو کرده است:


نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران تعدادی از سگ های جمع آوری شده را با ارايه ضمانت کتبی به صاحبانشان برگردانده است.

فیلمی که انجمن حمایت از حیوانات در سایت خود در مورد جمع آوری اخیر سگ های خانگی منتشر کرده است

در پارک پردیسان چه اتفاقی افتاد؟

با توجه به اين که محدوديت‌هايی وجود دارد برای کسانی که صاحب سگ هستند و آنها نمی‌توانند سگ های خود را برای پياده روی به خيابان بياورند و از آن جايی که پارک پرديسان محلی است متعلق به سازمان محيط زيست که آنجا حيوانات مختلف نگهداری می‌شوند، بنابراين برخی از شهروندان به خصوص روزهای تعطيل سگ های خود را برای پياده روی به پارک پرديسان می‌بردند.

تا اين که روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته در دو مرحله متفاوت، نيروهای انتظامی در مبادی ورودی پارک پرديسان و همچنين داخل پارک حضور يافته و سگ ها را بازداشت کردند. حيوانات بازداشت شده حدود ۲۰ سگ بوده که از آنها به همراه صاحبانشان عکس گرفته شده و سپس سگ ها را به محلی در بزرگراه افسريه منتقل کردند.

آيا اين اقدام با مجوز قضايی همراه بوده است و به کسانی که سگ همراه داشتند مجوز قضايی نشان داده‌اند؟

خير، چون ما قانونی برای برخورد با کسانی که سگ دارند نداريم و هيچ ممنوعيتی برای تردد سگ ها در سطح شهر وجود ندارد. در واقع در اين زمينه ها به صورت سليقه‌ای عمل می‌شود و نيروی انتظامی هيچ مجوزی نداشته است. آنها حتی از دادن رسيد به کسانی که سگشان را گرفتند خودداری کرده‌اند.

مقام‌های انتظامی جمهوری اسلامی ايران گفته‌اند قصد دارند با اين سگ ها چه کنند؟

معمولا اين سگ ها را برای مدتی به صورت بازداشت نگهداری می‌کنند و بعد با گرفتن تعهد از صاحبان آنها سگ ها را آزاد می‌کنند. ولی متاسفانه چون اين سگ ها همه در يک مکان نگهداری می‌شوند بيشترشان دچار بيماری شده و از تغذيه درست برخوردار نمی‌شوند. حتی مواردی بوده که منجر به مرگ اين حيوانات در مدت بازداشت شده است.

در اين زمينه مقام‌های مسئول ابراز نظری هم کرده‌اند؟

طرحی وجود داشت که تعدادی از نمايندگان مجلس سال گذشته نوشته بودند تا در صحن علنی مجلس مطرح شود به عنوان «مقابله با سگ گردانی»، ولی اين طرح آن قدر ايرادهای حقوقی داشت که حتی در کميسيون هم مطرح نشد و از دستور کار خارج شد.

نيروی انتظامی گاهی اوقات بدون اين که هيچ مجوز قانونی داشته باشد خودش به گرفتن سگ ها اقدام می‌کند يا اعلام می‌کنند سگ نجس است و مردم شکايت کرده‌اند از اين که سگ به خيابان آورده می‌شود.

البته رفتار متناقضی در اين ميان ديده می‌شود، مثلا با کسانی که به صورت غيربهداشتی کنار خيابان به فروش سگ اقدام می‌کنند هيچ برخوردی نمی‌شود به خصوص در مناطقی از تهران مانند خيابان مولوی و بزرگراه آزادگان. يعنی در مکان‌هايی که سگ می‌فروشند و يا سگها را با هم جنگ می‌اندازند نيروی انتظامی هيچ اقدامی نمی‌کند.

حتی دلالان حيوانات، سگ ها را از مبادی هوايی يا مرزهای زمينی وارد کشور می‌کنند اما برخوردی با آنها صورت نمی‌گيرد، فقط با کسانی برخورد می کنند که ممکن است سگشان را با اتومبيل به کلينيک دامپزشکی ببرند و يا برای پياده روی از منزل خارج کنند.

انجمن حمايت از حيوانات قصد دارد در اين مورد با مسئولان نيروی انتظامی وارد مذاکره شود؟

موارد متعددی بوده که ما از نيروی انتظامی خواستيم کار خلاف قانون انجام ندهد. نامه نگاری‌هايی انجام شده و انجمن حمايت از حيوانات حتی شکايتی تنظيم کرده و قرار است به وکالت از کسانی که حيواناتشان دراين شرايط آسيب ديده‌اند اين شکايت پيگری شود و از دستگاه قضايی بخواهيم مانع از اين شود که نيروی انتظامی دست به کارهای خلاف قانون بزند و با مسايلی که منعی برای آن وجود ندارد برخورد کند.

XS
SM
MD
LG